Taller experimentació 4: Pedres que floten !!!

Expliquem com ho hem fem?

  1. Primera part:
    • Omplim el pot d’espècies amb pedres.
    • Posem el pot dintre d’un recipient de vidre ple d’aigua.
    • Observem que el pot s’enfonsa. Això passa a causa de la seva densitat, que és més gran que la de l’aigua.
  2. Segona part:
    • Afegim aproximadament 50 ml de vinagre dintre del pot amb pedres.
    • Amb l’ajuda d’un embut i una cullera, posem dues cullerades de bicarbonat de sodi dins d’un globus.
    • Col·loquem el globus a l’obertura del pot, de manera que substitueixi la tapa.
    • Introduïm el pot amb el globus al recipient amb aigua.
    • En entrar en contacte el bicarbonat de sodi amb el vinagre, s’inicia una reacció química que allibera diòxid de carboni (CO2).
    • L’alliberament de CO2 infla el globus i redueix la densitat total del sistema (pot + pedres + aire), fent que el pot comenci a pujar fins que sura.

Què aprenem?

Aprenem que la densitat d’un objecte determina si flota o s’enfonsa en l’aigua. Si la densitat total és superior a la de l’aigua, l’objecte s’enfonsa. Si és inferior, l’objecte sura.  La reacció entre el bicarbonat de sodi (base) i el vinagre (àcid) genera diòxid de carboni (CO2), aigua i un compost anomenat acetat de sodi.

Aquest experiment ens ajuda a comprendre conceptes fonamentals de la química i la física, com la densitat, la flotabilitat i les reaccions químiques àcid-base, d’una manera divertida i visual.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>