Espais d’aprenentatge

Com sabeu, aquest trimestre  hem començat a treballar a Educació Infantil  seguint la línia pedagògica que nosaltres hem vingut a anomenar “Espais d’aprenentatge”. Aquests “espais” els portem a terme dos dies a la setmana (en principi els dimecres i els dijous) durant dues hores.

De forma molt resumida us podem dir que els nostres “espais d’aprenentatge” són deu espais separats físicament (fem servir totes les aules, incloses la de psico, la de joc simbòlic i la de música i fins i tot els passadissos!) on es proposen diferents activitats basades en les intel·ligències múltiples. Els deu grups de nenes/es que van rotant setmanalment per cada espai (cada grup està a un espai una setmana i a la següent canvia; i així fins que tothom ha passat per tots els espais) estan formats per tota la canalla d’Educació Infantil de tal forma que tenim grups heterogenis d’uns quinze alumnes. Per tant, l’alumnat no pot escollir a quin espai va però sí que pot escollir dins de l’espai que li toca aquella setmana, quina activitat concreta vol fer, perquè tots els espais tenen gran diversitat de propostes per treballar entorn d’un mateix contingut. Us hem de dir que pel que hem vist fins ara el primer dia els nens/es proven una mica totes les activitats i el segon dia, que ja coneixen la dinàmica de l’espai, ja van directes a allò que més els ha agradat!

Us volem presentar un petit resum dels nostres deu “Espais d’aprenentatge” tot i que segur que la canalla ja us ha anat explicant què han anat fent!

1.- Artístic

Aquí trobem nombroses propostes per treballar les arts plàstiques: cavallets, gomets, multitud de pinzells, gomets i altres materials per decorar, fang per fer escultures, etc.

2.- Laboratori científic:

Aquí la proposta és doble. Una més centrada en la natura pròpiament dita on es presenta a la canalla microscopis i diferent material natural com ossos, llavors, etc. I una altra més centrada en la física i l’experimentació pròpiament dita: plànols inclinats, balances, imants, molles diverses, etc.

3.- L’espai dels cinc sentits:

Aquí es proposen activitats per poder experimentar amb els cinc sentits: gust, olfacte, oïda, tacte i vista. Imagineu si es poden fer propostes com tastar diferents aliments, veure com reflecteix el color una taula de llum, etc.

4.- Construccions:

En aquest espai es treballa l’organització espaial mitjançant les construccions que, gràcies a la diversitat de material que s’ofereix a la canalla, poden ser molt variades en quant a forma i mides.

5.- Lògico-matemàtic:

En aquest espai la proposta de materials gira sempre entorn de les matemàtiques: àbacs, seriacions, tangrams, classificacions, comparacions, etc.

6.- Comunicació llenguatge:

Aquí les propostes giren entorn al llenguatge, principalment escrit: lletres en diferents formats, plantilles, etc.

7.- Teatre i expressió artística:

Amb diferents propostes de petits teatres i karaoke busquem fomentar el treball expressiu de la canalla, especialment l’expressió oral. I la imaginació, per suposat!

8.- Música:

A l’aula de música treballem entorn a la música: tenim diversitat d’instruments musicals per experiemtar, tubs sonors, telèfons de tub, etc.

9.- Cos i moviment:

A l’aula de psicomotricitat els nens/es tenen al seu abast tot el material per crear-se ells mateixos els circuits o activitats que volen portar a terme.

10.- Joc simbòlic:

Aquest espai es porta a terme a l’aula de joc simbòlic on la canalla pot fer de perruquer, metge, gestionar la parada del mercat o cuinar allò que han comprat!

1. Xènia

Una gran feinada organitzar els materials, el funcionament, els objectius…, però segur que els infants estant aprenent i gaudint moltíssim! Moltes gràcies!