La setmana de les ODS a Ed. Infantil

Acabem aquest 2n trimestre amb la Setmana de la de la Sostenibilitat, centrada en el treball dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). A l’etapa d’educació infantil ens hem centrat en l’objectiu 7: “Energia neta i asequible”. Ho hem fet a través d’uns tallers programats en quatre sessions. Hem barrejat els infants d’i3, i4 i també i5 en grups reduïts. Els diferents grups han anat passant pels quatre diferents tallers. Aquests tallers han estat plantejats per descobrir i experimentar les energies netes: l’energia eòlica, l’energia hidràulica, l’energia solar i el planeta net. Aquestes sessions s’han fet a primera hora del matí abans del pati, sessions amb materials per manipular, experimentar i descobrir. A les sessions de després del pati les hem aprofitat per reflexionar i crear debat amb el que s’ha descobert i experimentat als tallers. Finalment també ho han plasmat en un dibuix.

El dilluns, com a activitat prèvia als tallers, vam fer una sessió per introduir-nos al tema organitzada per l’institut català de l’energia. Vam participar a l’activitat de “cases sostenibles” la qual va ser molt visual ja que vam poder observar tots els elements que necessiten energia a casa. Hem jugat a desendollar els electrodomèstics que no utilitzem tot conscientciant-nos de no malgastar energia.

Dijous, vam visualitzar un curt: “Les energies renovables”. I a l’hora del conte hem explicat “La tortugueta i el mar” i altres contes com “ Contes per salvar el planeta” que ens ha fet reflexionar sobre el planeta net i la cura pel medi natural i els seus animals.

Finalment, divendres ha vingut  l’Adrià, un  arquitecte especialitzat en cases sostenibles, per respondre a tots els dubtes que van anar sorgint.

Ha estat una setmana diferent i molt intensa, hem gaudit molt de totes les propostes, hem estat amb infants de diferents d´aules, hem estat en espais diversos, hem fet molta experimentació, hem plantejat hipòtesis, hem observat, hem provat i hem extret conclusions, hem creat debats i reflexions, etc. Ens acomiadem amb una gran setmana i molt compromesos amb les nostres accions i el nostre planeta.

En els cercles restauratius, treballem l’ art d’ agrair.

Amb els alumnes de cicle superior aquestes últimes sessions de cercles restauratius hem fet èmfasi a l’agraïment. Hem començat com sempre amb la benvinguda i l introducció de l’ objecte que dona la paraula. Seguidament em fet la dinàmica de mescla, la qual anomenem bufa el vent i a continuació hem iniciat l’ activitat principal amb la visualització d’ un curt sobre l’importància de la gratitud així com ajudar i l’espiral que es genera quan dones als altres… hem fet una reflexió i verbalitzat sobre la importància d’agrair i els beneficis que ens aporta a la nostra manera de veure la vida i l’actitud que adquirim davant les coses. Hem compartit tot allò que cadascú considera que es sent agraït i hem vist com en el nostre dia a dia hi ha infinitat de coses i moments que hem normalitzat i que hem d’agrair-los. La reflexió que hem fet davant d’això ens ha enriquit molt a tots i totes.

DANSA ARA 2024

Per fi, el gran dia! Ahir, els nens i nenes de 2n vam anar fins al Palau Sant Jordi per actuar al Dansa Ara, i mostrar a un públic totalment entregat les danses que hem estat assajant a les classes d’educació física i música durant aquest segon trimestre. Ho vam passar d’allò més bé tot ballant, i aquesta jornada ens deixarà un bonic i emotiu record. Mireu que bé que ho vam fer!

I5 HEM ESTAT DE COLÒNIES A CAN RIBES

El passat dijous 7 de març la classe de “les papallones” i la de “les sirenes” vam marxar cap a Can Ribes carregats amb les motxilles per passar dos dies de colònies.

Va ser una aventura que ens va fer sentir molt feliços. Al poc d’arribar vam entrar a les habitacions per triar llit i col.locar les nostres coses: el sac de dormir, el nino de peluix, les llanternes per als jocs de nit…

Va ser un goig jugar en un espai tan natural. Hi havia un sorral, teníem bicicletes i pilotes, havia animals de granja… va ser molt divertit.

Abans de dinar vam organitzar grups de déu per parar la taula, uns ho van fer per dinar, els altres per sopar i el tercer grup per l’esmorzar de l’endemà. El dinar, en aquelles taules tan grans i rodones, també va ser una aventura.

Per la tarda vam començar les activitats del “Drac Miquel, havíem d’anar trobant tot el que aquell drac havia perdut, i així vam recórrer tot l’espai de Can Ribes amb l’ajut de mapes.

La nit també va ser una aventura: els jocs de nit, rentar-nos les dents, jugar amb els ninos, veure’ns amb els pijames… tot va ser divertit.

L’endemà vam fer petjades de drac sobre fang blanc, per construir uns simpàtics imants de nevera. Seguíem fent activitats i gaudint d’aquell espai tan bonic i natural.

Han estat unes colònies magnífiques.

Caminem pel barri i coneixem l’ associació de veïns

Divendres vam anar a l’associació de veïns del barri de Sant Antoni, el barri de la nostra escola. Primer vam passejar pel barri, tot mirant les botigues i els diversos establiments que hi ha, ens vam fixar molt amb les façanes tan boniques i diferents que hi ha, algunes tenen escultures a d’alt de tot i decoracions que semblen obres d’art. Concretament, vam dedicar una estona a la façana de la casa dels caragols, un edifici que és tot una llegenda on vam poder veure molts caragols de pedra que pugen per tota la façana. Ens va agradar molt. Posteriorment, vam arribar a l’associació de veïns, com sempre ens ho van explicar tot i vam poder fer totes les preguntes que vam voler. Ens van parlar molt  de les bèsties, la Porca i la seva filla Espurna , que molts dels nens i nenes ja les coneixien i les havien gaudit a les festes del barri. Vam gaudir molt amb les explicacions i va ser una sortida molt entranyable.

Ens coneixem millor mitjançant els animals

Al llarg d’aquestes setmanes amb els nens i nenes de 6è hem connectat, identificat i expressat característiques de la nostra personalitat mitjançant la representació de nosaltres mateixos a partir de la identificació dels arquetips animals. Hem buscat animals que representin amb certa mesura els nostres valors , actituds, i diferents aspectes de la nostra personalitat…
Hem relatat una sèrie d’ animals amb diferents característiques de la seva forma de ser i fer i ens hem connectat amb ells. Hem sabut expressar molts aspectes de nosaltres mateixos i gràcies a la identificació de l’animal ens ha sigut més fàcil parlar de nosaltres mateixos i connectar amb com som, que ens agrada i que necessitem i ho hem pogut comunicar obertament.

Els cercles restauratius a 4t

A 4t cada dues setmanes fem cercles per a treballar diversos aspectes com pot ser la cohesió de grup i la resolució de conflictes.

Durant el temps de cercle entrem en un espai on ens mirem, ens escoltem i ens parlem des del respecte i sense jutjar-nos a través d’una dinàmica pròpia d’aquesta manera de fer. Gràcies a això, arribem a entendre millor les emocions i necessitats pròpies i les dels companys i conversem i treballem per a arribar a uns acords conjunts que ens proposem complir.

Cercles, espai de diàleg!

LLEGIM A 2N!

Durant aquest segon trimestre, els nens i nenes de primer i segon hem continuat treballant el Castellà a partir de diferents contes:

“Los atrevidos y la aventura en el faro” i “Los atrevidos y el misterio del dinosaurio” de Elsa Punset (1r)

“Niña bonita” d’Ana María Machado i “Luz en el ático” de Begoña Ibarrola (2n)

El fet de treballar a partir de contes ens han servit per a millorar la nostra competència comunicativa mitjançant l’escolta activa i la reflexió crítica del contingut dels mateixos. Hem dut a terme activitats i reptes per a treballar especialment la comprensió oral (entendre allò que escoltem) i l’enriquiment del vocabulari així com petites tasques individuals i col·lectives per a treballar la comprensió lectora (entendre allò que llegim) i l’expressió escrita posant especial atenció en l’estructura de la frase a primer i l’estructura del text i les normes bàsiques d’ortografia a segon. També hem treballat l’expressió oral fent petites exposicions tenint en compte tant els aspectes verbals com els no verbals de la comunicació, promovent així un aprenentatge significatiu, funcional i transferible.

A més, a través dels contes hem treballat les nostres habilitats socioemocionals així com valors propis d’una societat democràtica com són la tolerància, la solidaritat i la perspectiva de gènere, relacionat la història amb la nostra vida quotidiana.

I4 ANEM D´EXCURSIÓ ACONEIXER MILLOR L´OBRA DE JOAN BROSSA

Les classes d´EI4, estem molt engrescat amb el “Projecte Artístic de les lletres”, per això hem anat al Velòdrom d’Horta a conèixer millor al poeta i artista plàstic Joan Brossa.

Quina ha esta la nostre sorpresa al veure en mig de la muntanya, una poesia visual; hem trobat escultures de lletres, petjades, signes de puntuació,…i hem creat el nostre poema visual. Tota una experiència !!!!

2n visita la Cuina Comunitària del Mercat de Sant Antoni

Aquesta setmana, els alumnes de 2n hem visitat la Cuina Comunitària de Sant Antoni on hem fet un taller de cuina amb aliments de proximitat que hem pogut comprar al mercat.

En primer lloc, hem passejat pel Mercat de Sant Antoni i hem xerrat amb alguns dels seus paradistes que ens han explicat coses molt interessants sobre la seva feina i els productes que venen.

Després hem anat a la Cuina Comunitària de Sant Antoni a fer el taller de cuina. Durant el taller ens hem separat per grups per tal de repartir-nos les tasques: batre els ous, tallar formatge, sucar pa amb tomàquet, fer suc de taronja, tallar fruites… Hem treballat en equip per aconseguir un menú deliciós que hem pogut degustar al final del taller. Hem cuinat una truita de ceba i formatge, pa amb tomàquet, oli i sal i una macedònia de fruites.

Ens ha encantat conèixer aquest espai del barri i poder utilitzar-lo per fer una activitat molt profitosa!

AUTOESTIMA’T

A 3r a l’àrea de Valors estem treballant i reflexionant sobre l’Autoestima. L’amor més important és el propi i hem de donar-li un lloc destacat. Ens estem dibuixant, descrivint, fent acròstics, parlant del que ens agrada i el que no, de la família i de les amistats, de les emocions bàsiques i… molt més!

A partir de l’autoconeixement volem formar i construir una imatge ajustada de la nostra persona per a aprendre a estimar-nos de manera incondicional. Això no significa “jo soc així i punt”, es tracta d’intentar anar millorant la nostra versió sense deixar d’estimar la nostra imperfecció.

Aquí teniu algunes fotos!

THE 3 BILLY GOATS

L’expressió oral en anglès costa una mica i quina activitat es podria fer perquè fos menys complicat, més motivador i alhora aprenguessin més?, i, potser poder explicar un conte a un altre curs; i així ha estat.

Els infants de 4t hem estat treballant el conte The 3 Billy Goats en anglès. Primer vam veure un vídeo del conte, i quan es va entendre i sabien ben bé com anava, vam passar a l’acció. Havíem de fer grups de 4 o 5 companys i companyes, després ens havíem de posar d’acord quin personatge era cadascú, no sempre va anar bé i algun cop ho vam haver de fer a sorts. El següent pas va ser fer el decorat: havíem de col·laborar en dibuixar i pintar, uns dibuixaven i uns altres millor pintàvem. Paral·lelament, el nostre personatge s’havia de pintar també, retallar i enganxar-hi el pal. Ja faltava menys; ara tocava, potser, la part més difícil, agafar el nostre guió i anar subratllant que dèiem cadascú; només els narradors podien llegir, els altres ens ho havien de saber. Vam practicar i assajar molt i va arribar el dia de l’estrena.

Quin públic vam escollir?, podien ser molts, però vam escollir I4 (potser perquè tenim germans i germanes en aquest curs i ens feia molta il·lusió). Els infants d’I4 han gaudit molt i després han pogut jugar amb els titelles i repetir estructures que havien escoltat en el conte.

Quan ha estat l’hora de marxar, tant els grans com els petits se’ns ha fet curt, segur que quedar un altre dia i poder esmorzar i jugar tots junts i totes juntes pot ser una gran idea.

I5 SORTIM A CONÈIXER EL BARRI

Aquest trimestre, després de participar de les festes de Sant Antoni, els nens i nenes d’I5 estem aprenent moltes coses sobre el barri on tenim l’escola. Vam explicar la llegenda de Sant Antoni i hem sortit al carrer per observar l’escultura que hi ha a la Ronda de Sant Pau, de Sant Antoni amb el porquet.

Hem aprofitat la sortida per conèixer el mercat, l’hem observat per dins i per fora i ens ha engrescat veure les diferents parades de menjar que hi ha.

Estem treballant sobre el mapa del barri. Ens agrada trobar-hi els diferents carrers, on és el mercat, on és l’escola, casa nostra, la biblioteca… aprenem a traçar-hi difernts recorreguts i ja coneixem els noms dels carrers que limiten el barri.

Conèixer el mercat ha estat interessant i durant la sortida també  hem aprofitat per observar que les portes dels edificis tenen números, que a les parets hi ha plaques amb els seus noms, que hi ha semàfors, passos de vianants, contenidors… també hem observat les rajoles amb els panots.

A partir d’aquesta sortida podem treballar coneixements nous, ampliar vocabulari i encetar converses interessants.

Durant aquest mes en farem alguna mes.

4t VISITA EL MUSEU BLAU

El dijous 1 de febrer , els alumnes de 4t vam fer una sortida al Museu Blau, relacionada amb el projecte: Ecosistemes, classificació dels animals. Vam visitar les diverses sales del museu fins arribar als animals, dedicant  un temps per observar diferents tipus d’animals, dibuixar-los, investigar sobre què mengen , les seves característiques bàsiques…Ens va agradar molt i  va ser molt interessant !!!!!

Coses d’ahir i d’avui

Els grups de primer hem anat de sortida al Museu d’Història de Catalunya on hem dut a terme l’activitat “Coses d’ahir i d’avui” relacionada amb el projecte de medi del segon trimestre “El pas del temps: la família i jo”.

Amb aquesta activitat hem fet un recorregut per les sales del museu dedicades a la història contemporània amb l’objectiu d’apropar-nos al passat, i adonar-nos dels canvis i continuïtats en la història.

El recorregut ha partit dels nostres avantpassats més pròxims, els besavis, hem descobert com eren les seves cuines, com eren les escoles quan ells hi anaven, i les places i carrer on jugaven. Ens hem adonat que al llarg de la història s’han produït canvis en la manera de vestir, de cuinar, de jugar… Però, així i tot, hi ha moltes coses que no canvien tant i que en el present continuem fent i utilitzant de la mateixa manera o una mica canviades.

Hem anat acompanyats d’un cistell ple d’objectes, els quals havíem d’identificar si eren un objecte del passat o del present. Ens hem adonat que tot i que hi ha objectes que només es feien servir en el passat i alguns de nous en el present, n’hi ha molts del passat que encara els fem servir actualment.

Ens ha agradat molt aquesta visita, i a més ens ha permès descobrir molts fets que ens aniran bé per desenvolupar el projecte.

 

Sortida al Camp Municipal de Rugby de la Foixarda

El dimarts 23 d’aquesta setmana els nens i nenes  de 3er i 4rt  han anat al Camp Municipal de Rugby de la Foixarda. Els alumnes van poder conèixer i practicar l’esport del Rugby en un entorn real de joc.

Els monitors del BUC van dinamitzar l’activitat i els alumnes van poder coneixer l’esport en profunditat, gaudint molt i aprenent que el rugby és un esport divertit, amb accions que es fan amb intensitat i amb diverses formes de jugades controlades.

I4 GAUDIM DEL TEATRE

El teatre ha vingut a l’escola.

Gràcies a “Viu el Teatre”, els infants d’EI4 hem gaudit de les aventures de La Fotògrafa Mira, qui ens ha explicat contes amb valors de fons com l’amistat, l’autoimatge, l’empoderament de la persona i la pau.

Ha estat molt interessant i divertit !!!

ASTRONAUTES I BOMBERS JUGUEM A HOQUEI

Ahir, bombers i astronautes vam anar al CPI La Sagrera, un club d’ hoquei patins on vam poder practicar amb els estics, pilotes i patins, diverses jugades d’aquest esport. Ens vam dividir en dos grups i mentre un grup patinava i feia diferents jocs sobre rodes, l’altre grup practicava amb l’estic i la pilota, movent-nos per la pista i intentant marcar gol.

Ens ha agradat moltíssim!

SPIRIBOL PER SANT ANTONI!

Els dies 18 i 19 de gener, l’alumnat de 4t., 5è. i 6è hem fet Spiribol!

Ens ho hem passat molt bé i ha sigut molt divertit poder realitzar aquesta activitat amb altres companys i companyes de classes diferents.

Hem compartit estones molt divertides i sobretot, hem treballat aspectes com la tolerància, el respecte i el més important: el valor del treball en equip.