Enfocament Restauratiu Global

Des del Ferran Sunyer volem potenciar un model d’escola que posa al centre les persones individualment i col·lectivament, ajudant a crear vincles i comunitat així com espais segurs i de confiança per compartir experiències, històries personals, emocions i necessitats i tot com a eix vertebrador de la nostra escola en el que s’inclou a la canalla però també a les famílies i el claustre.

L’enfocament restauratiu planteja una escola on:

• Es dona importància a l’establiment de relacions significatives, la creació de vincles, pertinença i comunitat.
  • Es generen espais i s’endeguen estratègies per a:
    • Donar veu a tothom.
    • Compartir punts de vista i històries viscudes des de l’escolta atenta, activa i empàtica i el respecte.
    • Expressar i acompanyar emocions.
    • Identificar necessitats personals i col·lectives.
    • Promoure la responsabilització individual i col·lectiva per donar resposta a les necessitats.
    • Promoure l’autonomia en la gestió de les situacions, d’incidències i/o conflictes que afecten a cadascú.
  • Les conductes s’entenen com un senyal que ens indica que hi ha necessitats no cobertes i no només com una vulneració de les normes.
  • Es fomenta la responsabilització, la no culpabilització i la reparació per sobre del càstig en la gestió dels conflictes.
  • Es desenvolupen estratègies proactives per a la creació de grup i comunitat i estratègies responsives per a la gestió del conflicte. Es proposa una comunitat competent en l’ús d’aquestes estratègies i de les habilitats associades.
  • Es promou el desenvolupament de les competències personals per a la gestió no-violenta de les relacions en tots els sectors de la comunitat educativa.

Amb aquests objectius el curs 2020-21 vam iniciar els ”temps de cercle” amb els grups de cicle superior; el curs següent -i davant dels bons resultats observats- vam decidir implementar-ho també amb l’alumnat de cicle mitjà, cosa que seguim fent a dia d’avui.

El temps de cercle (o cercle de diàleg) és la base de qualsevol entorn restauratiu, el mecanisme pel qual es potencien les habilitats socials i emocionals dels infants, són  també una metodologia que s’utilitza per reforçar els vincles dins d’un grup. Es tracta de donar veu a totes les persones generant un clima igualitari, respectuós i d’escolta activa, que promogui la corresponsabilitat del grup i la confiança, permetent parlar de diversos temes amb profunditat i generant sinergies entre els membres d’un grup.

I amb aquesta experiència prèvia el curs 2022-23 vam decidir iniciar l’aplicació dels cercles de diàleg a totes les reunions amb famílies: a les reunions d’inici de curs, a les reunions de mares i pares delegats, etc.

Considerem que és molt interessant que les famílies coneguin de primera mà què fan els seus fills i filles a l’escola però considerem fermament que aquestes pràctiques realment ajuden a crear una comunitat educativa àmplia i consistent.