Fomentar la lectura ha estat sempre un dels objectius principals del procés educatiu.
Com a centre hem apostat i continuem apostant per fomentar l’hàbit de la lectura. Hem concretat en un pla lector les diferents estratègies i activitats que realitzem per tal d’optimitzar recursos, sistematitzar accions i augmentar l’índex d’alumnes bons lectors.
Creiem que fomentar la lectura forma part de les obligacions professionals de tot el professorat, amb independència del nivell, cicle o matèria que imparteixi.
Nosaltres considerem que:
- La lectura és una font d’informació, d’aprenentatge i de plaer.
- Llegir no és únicament saber descodificar un text sinó entendre’l.
- Si considerem la lectura com una font de plaer, d’informació i d’aprenentatge, cal programar activitats de lectura relacionades amb totes les àrees.
- Cal oferir al nostre alumnat diferents tipologies i formats de textos: llibres de consulta, còmics, diaris, revistes…. i recursos digitals.
El foment de la lectura és el conjunt d’activitats, jocs i estratègies que faciliten el contacte de la mainada amb els llibres, i que permeten, a través del plaer de la lectura, la creació, la formació i la consolidació d’un hàbit lector permanent i necessari per a la formació integral de les persones.
El nostre pla lector de centre s’articula al voltant de tres eixos:
- SABER LLEGIR
- LLEGIR PER APRENDRE
- GUST PER LA LECTURA
Per tal d’impulsar la lectura i fer gaudir els nostres nens i nenes formant-se com a lectors competents, realitzem iniciatives, projectes i activitats diversificades.
Alguns d’aquests són els següents:
- Apliquem de manera gradual i sistemàtiques diferents estratègies de comprensió lectora: formular hipòtesis, visualitzar el text, fer inferències, fer preguntes, resumir…
- Realitzem mitja hora diària per fomentar el gust per la lectura a través de diferents activitats: lectura autònoma, lectura compartida, audició de lectures, lectura en veu alta per part del professorat o de l’alumnat…
- Recomanem llibres.
- Anem a explicar contes als petits de l’escola.
- Iniciem tot el treball ja des d’Educació Infantil a partir d’activitats com el conte viatger, la visualització de contes, jocs amb els personatges, sopa de contes, escolta estructurada, lectura guiada, lectura coral…
- Realitzem activitats dinamitzadores de la lectura a les biblioteques de la nostra escola.
- Participem en el Certamen de Lectura en Veu Alta.
- Introduïm la lectura en les festes i celebracions escolars.
- Llegim en parelles.
- Tenim padrins de lectura.
- Fem un intercanvi amb alumnes de secundària.
- Disposem de biblioteques d’aula i de cicle on trobar una oferta variada de tipologies de llibres.
- Visitem i intercanviem llibres amb la Biblioteca Lambert Mata.
- Construïm la mascota de la biblioteca.
- Convidem les famílies a explicar i/o llegir contes de les diferents cultures.
- Ens visiten autors literaris…
PLA LECTOR DIARI:
Els nens i nenes presenten als seus companys les lectures que van fent durant la mitja hora de Pla lector diari.
ELS PADRINS LECTORS:
Els alumnes de 2n i 5è comparteixen el Pla Lector un dia a la setmana.
Aquest curs, també, s’han portat a terme experiències de lectura compartida entre tots els cursos: