Escola Sostenible / Escola Verda

La comunitat educativa dels Picots fa temps que volem millorar i avançar des de l’educació per una millora del nostre entorn. És per això que des de l’escola s’han fet diferents accions educatives per afrontar nous reptes mediambientals.

A l’escola tenim un grup d’experts sobre sostenibilitat formada per diferents mestres de totes les comunitats que juntament amb l’equip directiu impulsen aquests projectes. Aquest equip ha participat en una formació de 2 anys per tal de fer la nostra escola, ESCOLA VERDA, on s’afavoreixi l’intercanvi i participació entre centres que comparteixen els mateixos objectius. També volem agrair la implicació activa de la comunitat educativa, totes juntes aconseguirem els nostres objectius. A finals de novembre la nostra escola rebrà el reconeixement d’Escola Verda. Ja tenim moltes ganes!

Aquí teniu un recull dels diferents projectes que portem a terme:

ECODELEGATS. A cada classe hi ha 1 o 2 infants encarregats de promoure i potenciar entre els seus companys/es els bons hàbits, com són:

Cada mes es reuneixen els ecodelegats i ecodelegades amb membres del grup d’experts sostenible per tractar diversos temes relacionats amb l’escola sostenible, estudiar-ne l’evolució i afrontar nous reptes.

PROJECTE 50/50 d’estalvi energètic (antic projecte Euronet 50/50). Amb la col·laboració tant de l’Ajuntament de Lliçà d’Amunt com la DIBA que impulsa el programa i l’equip d’Ecoserveis que dinamitzen les trobades.

L’objectiu del programa és l’estalvi energètic tant de gasoil, d’aigua com d’electricitat. És per això que responsables d’Ecoserveis visiten l’escola per conèixer i analitzar les instal·lacions del centre i  intercanviar coneixements sobre els usos energètics de l’edifici, l’eficiència i reducció del consum d’energia. En tot aquest procés també participen activament l’alumnat de 5è i membres del grup d’experts sostenible. A més a més, disposem d’eines de la motxilla energètica que tenim en préstec fins a final de curs que ens ajudaran a agafar les dades més rellevants per fer un bon estudi energètic.

POTENCIACIÓ DE LA FRUITA com aliment essencial. A més de participar en el projecte que ens ofereix el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació anomenat “Fruita a l’escola”, de manera interna també tenim estipulats dos dies setmanals on tots i totes hem de portar fruita per esmorzar (dimarts i dijous).

“QUE NO SE’NS FACI BOLA”. Amb aquest projecte incentivem l’ús de materials reciclables i reduïm l’ús de paper d’alumini que com bé sabeu és un material molt contaminant. Hi va haver diferents iniciatives per fer això possible, d’entre elles el regal per part de l’AMPA de carmanyoles i Boc’n rolls. Us deixem al següent enllaç el vídeo promocional d’aquest projecte picotí del que fem seguiment mensualment amb els i les ecodelegades de les classes.

PUNT VERD de reciclatge. És un espai al centre on hi ha diferents contenidors on separem els residus pel seu posterior reciclatge. Actualment hi ha contenidors d’envasos, de paper, orgànic i de piles (projecte “Apilo”).

PROJECTE APILO de recollida de piles usades. Cada classe té un recipient on diàriament els infants podran portar de casa piles esgotades. A la reunió mensual d’ecodelegats portaran el recipient per pesar-lo i aconseguir punts al carnet sostenible!

PROJECTE PATI. Un dels objectius que ens hem marcat en el projecte pati és el de renaturalitzar l’espai de les zones exteriors del centre amb més arbres, vegetació i un hort escolar. Volem que els infants tinguin contacte amb la natura tot fent que l’alumnat s’impliqui i siguin protagonistes del projecte que portem a terme. Volem afavorir la creativitat i el joc, el recuperar el contacte i la interacció amb la natura. Ens ho deia la mestra Rosa Sensat, amb paraules de J.J. Rousseau: “La millor escola és l’ombra d’un arbre”.

CARTELLS al pati i a les zones exteriors per mantenir entre totes i tots l’escola Picotina ben neta.

REUNIONS ECODELEGATS/DES. El darrer divendres de cada mes els i les ecodelegats/des de cada classe es reuneixen amb dos membres del grup d’experts sostenible. En aquesta trobada es fa una valoració de la situació dels projectes a cada classe i es calculen els percentatges d’infants de cada classe que han portat fruita per esmorzar, es calcula el pes de la bola de paper d’alumini i també es pesa el recipient amb les piles esgotades. Aquestes dades s’anoten al full corresponent i seguint la normativa, anotem els punts corresponents al carnet de sostenibilitat. Al finalitzar cada trimestre, els grups amb més puntuació en cada projecte (fruita, paper d’alumini i piles), tindran el seu reconeixement oportú en forma de diploma!

Volem fer-vos partícips d’aquests projectes i que ens ajudeu a millorar hàbits alimentaris, la consciència i el respecte pel nostre entorn. Seguim treballant per tenir un món millor!