Escacs a l’escola

El projecte destaca la relació i utilitat del joc dels escacs en l’àmbit educatiu. És un recurs que potencia el desenvolupament de les estructures cognitives, el raonament i el pensament lògicomatemàtic, les habilitats lingüístiques i els hàbits de conducta.

A l’escola el comencem a 1r de primària i el continuem durant tota la comunitat de mitjans. Al voltant dels 6 anys és l’edat idònia per iniciar-se en la seqüència observo–penso–jugo, que es practica en el joc i s’intenta fer extensiva a la vida.

A 1r els infants reben la formació a través d’un/a formador/a professional que ve a la classe durant 8 sessions durant el curs. A 2n i 3r continuen aquesta formació durant 4 sessions més. Paral·lelament es fan racons de jocs setmanals on poden dur a terme la pràctica dels escacs, sigui amb un tauler gegant o de sobretaula.

Des del curs 21-22 els i les mestres de la comunitat de mitjans/es i altres membres del claustre realitzarem una formació d’iniciació als escacs (escacs a l’escola 1 i 2) per conèixer la tècnica i les estratègies del joc d’escacs i la seva aplicació a l’aula.

Els escacs esdevenen un joc que potencia un desenvolupament integral dels nostres alumnes.  Permeten treballar i enriquir diferents aspectes:

• A NIVELL INTEL·LECTUAL
    • El raonament lògicomatemàtic
    • La percepció i organització espacial
    • La capacitat d’anàlisi
    • La creació d’estratègies de joc
    • L’exercitació de la memòria
    • La creació de vocabulari i llenguatge elaborat
  • A NIVELL PERSONAL
    • L’autocontrol personal
    • L’acceptació de regles de joc
    • La convivència, tolerància i companyonia.
  • CAMPIONATS:
    • El curs 21-22 es va realitzar el 1r campionat d’escacs de l’Escola Els Picots. En aquest primer campionat hi van participar 101 infants dels cursos de 3r a 6è. Infants que varen demostrar les seves habilitats, estratègies i companyerisme. Després de dos mesos de partides de la lliga, eliminatòries i final, el Loïc va demostrar que està fet tot un mestre i va guanyar a la final a l’Oriol, que va demostrar una evolució i progressió d’altíssim nivell.
    • Aquest curs 22-23 donarem continuïtat a aquest campionat que va tenir tant d’èxit. A més, l’alumnat de 2n també faran un torneig intern per promoure les habilitats que van adquirint amb les diferents formacions realitzades.