El pla de treball de Matemàtiques és un conjunt d’activitats relacionades amb aquesta àrea curricular que l’escola treballa per tal que l’alumnat del centre potenciï les seves capacitats d’intuïció, comprensió, raonament i rapidesa mental. El Projecte s’adequa al nou currículum, orientat a l’ensenyament d’unes matemàtiques més competencials.
CÀLCUL MENTAL
Descripció: Aquest àmbit matemàtic s’aborda a partir de diferents materials que tinguin com a objectiu treballar sistemàticament el càlcul global a partir de problemes, amb una dificultat creixent. Nivells: Infantil i Primària
METODOLOGIA:
Educació Infantil |
|
Cicle Inicial | Es treballa el càlcul mental amb el Quinzet (a primer, a partir de Nadal). Fem 5 problemes que s’han de resoldre fent els càlculs mentalment. |
Cicle Mitjà | Es donen el màxim d’estratègies a l’alumnat per agilitzar el càlcul mental. Totes les estratègies que es donen parteixen de base 10, descomponent els nombres… |
Cicle Superior |
|
RAPIDESA DE CÀLCUL
Descripció: Tractament de la rapidesa numèrica a partir de la proposta sistemàtica de sèries d’operacions matemàtiques que l’educador/a donarà en forma de full a l’alumnat amb un temps limitat de resposta.
Nivells: Primària. Cicle Inicial utilitza el full de rapidesa de càlcul d’en Sagarra. El Cicle Mitjà i el Cicle Superior porten a terme aquest procés a partir dels exercicis que proposa la línia de treball que ofereix Barcanova, i que hem adoptat a tota l’etapa de Primària. Esporàdicament també al Cicle Superior ho treballen amb les fitxes del Llampec (Ed. Vicens Vives).
CÀLCUL VISUAL O D’ESTIMACIÓ
Descripció: Aquest projecte es basa en la imatge per obtenir la informació. A partir d’una imatge visual, l’alumne identifica el número sense comptar.
METODOLOGIA
Educació Infantil |
|
Cicle Superior | Es treballa arrodonint les xifres i donant un resultat aproximat. Llavors es comprova amb el resultat exacte per saber si ho han fet bé. |
LA RESOLUCIÓ DE PROBLEMES
Descripció: Consisteix en aplicar un procés determinat en el moment de resoldre un problema. Partim de la premissa que resoldre un problema és un procés lent i complex. Per tant, cal una lectura atenta de l’enunciat i que no es pot començar a resoldre ’l si no es comprèn perfectament el què es demana.
METODOLOGIA
Educació Infantil |
|
Educació Primària |
|
Avaluació: A final de curs es passarà la prova de problemes, de 1r fins a 5è. |
MATEMÀTICA MANIPULATIVA
A cada cicle es treballa la matemàtica manipulativa d’una manera concreta, que s’especifica a continuació:
Educació Infantil | A Educació infantil es treballen els conceptes i continguts matemàtics primerament de manera vivencial amb el propi cos i dins l’entorn proper als nens i nenes, i de manera manipulativa per mitjà de diferents materials i jocs, que poden ser des d’objectes quotidians fins a materials elaborats específicament per treballar algun contingut. |
Cicle Inicial | La matemàtica manipulativa es fa en relació amb el tema de matemàtiques que s’estigui treballant. S’intenta treballar a les sessions amb mig grup d’alumnes, tocant diferents blocs: geometria, mesura, càlcul, numeració i lògica. |
Cicle Mitjà |
Es treballa la matemàtica manipulativa adaptant-nos als continguts treballats en cada moment, i al grup d’alumnes que tenim. Es treballen quatre blocs matemàtics:
|
Cicle Superior | La matemàtica manipulativa es fa seguint el contingut del llibre i fent servir, sempre que sigui possible, les activitats que ofereix aquest. També s’utilitzen jocs de taula. |
TREBALL SISTEMÀTIC DE MATEMÀTIQUES:
Veiem necessari el fet de formalitzar un treball sistematitzat i setmanal de les Matemàtiques amb augment de recursos a les aules (humans i materials).
- EDUCACIÓ INFANTIL :
A P5, aquest any el treball de les matemàtiques a l’aula es fa mitjançant grups de taula del mateix nivell. Es programa una activitat de llenguatge matemàtic i es realitza amb la persona referent o la tutora durant aquella setmana, seguint els continguts i objectius de nivell programats.
Les capacitats que es volen assolir són les següents:
-
Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.
-
Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels i diversos llenguatges
-
Observar i explorar l’entorn immediat, natura, i físic amb una actitud de curiositat i respecte .
CONTINGUTS QUE TREBALLEM:
-
-
L’anàlisi de les propietats dels objectes i de les relacions que hi podem establir. Aquest bloc es refereix a la utilització de procediments de comparació, classificació i ordenació. Aprenentatge de semblança i diferència i es comencen a conceptualitzar les formes, els colors, les propietats dels objectes.
-
Quantificació: Els quantificadors bàsics (tot, res, cap, poc…) i la sèrie numèrica.
-
Resolució de problemes: Els infants han de posar en marxa procediments i estratègies de resolució de problemes; identificar les dades, buscar la millor estratègia per aquesta situació, utilització dels procediments més adequats.
-
Mesura: nocions i conceptes de mesura (comparació de quantitats, exploració de la mida dels objectes…) de l’espai (lluny, aprop, aquí i allà) i el temps (pel que fa a la mesura del temps, com ara, ahir, avui, demà, abans, després.
-
Representació de l’espai: identificar les formes geomètriques i identificar-les en l’espai immediat.
-
- CICLE INICIAL:
Metodologia i Activitats: L’agrupament de l’alumnat es farà per grup classe, amb el recolzament de la persona de suport.
Competències i objectius que es treballaran:
DIMENSIÓ RESOLUCIÓ DE PROBLEMES
-
- Competència 1- Traduir un problema a una representació matemàtica i emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre’l.
Objectius:
∙ Comprendre l’enunciat a partir d’imaginar la situació.
∙ Identificar les dades i les relacions entre elles destriant les importants de les irrellevants.
∙ Traduir-ho a llenguatge matemàtic, usant des de representacions personals fins a d’altres de més abstractes.
∙ Estimar resultats.
∙ Resoldre el problema utilitzant les estratègies i eines matemàtiques més adients, tot raonant els passos seguits de forma oral o escrita.
-
- Competència 2- Donar i comprovar la solució d’un problema d’acord amb les preguntes plantejades.
Objectius:
∙ Valorar la raonabilitat de les solucions i descartar les que convingui.
∙ Comprovar la correcció matemàtica de les solucions trobades.
∙ Explorar l’existència o no de més solucions.
-
- Competència 3- Fer preguntes i generar problemes de caire matemàtic.
Objectius:
∙ Associar conceptes i procediments matemàtics a situacions de la vida quotidiana.
-
- Activitats:
∙ Problemes amb suport visual.
∙ Problemes sense suport visual.
∙ Donat un problema, estimar possibles resultats.
∙ Problemes amb dades no necessàries per a resoldre’l.
∙ Problemes amb diferents operacions i destriar la correcta.
∙ Problemes amb diferents respostes i destriar la correcta.
∙ Donada una operació i possibles enunciats destriar-ne el correcte.
∙ Relacionar operacions amb diferents enunciats de problemes.
∙ Donada una operació escriure l’enunciat del problema.
- CICLE MITJÀ:
Metodologia i Activitats: L’agrupament de l’alumnat es farà per grup classe, amb el recolzament de la persona de suport.
Competències i objectius que es treballaran:
∙ Millorar el raonament i la lògica.
∙ Treballar la resolució de problemes de manera competencial.
∙ Numeració i càlcul.
∙ Estadística.
Activitats:
Es treballaran les activitats proposades al llibre de text Barcanova, que tenen els alumnes.
- CICLE SUPERIOR
Metodologia i Activitats: L’agrupament dels alumnes es farà per grup classe i hi haurà un grup de suport.
En una sessió setmanal d’una hora, a 6è es reforcen aspectes treballats al llibre. S’aprofita aquestes estones per fer activitats de caire més manipulatiu i per treballar en petits grups.
Competències i objectius que es treballaran:
Es treballaran els mateixos continguts que a les hores de classe de matemàtiques, però amb una atenció més personalitzada.