Matemàtiques

PROJECTE DE MATEMÀTIQUES

El pla de treball de Matemàtiques és un conjunt d’activitats relacionades amb aquesta àrea curricular que l’escola treballa per tal que l’alumnat del centre potenciï les seves capacitats d’intuïció, comprensió, raonament i rapidesa mental. El Projecte s’adequa al nou currículum, orientat a l’ensenyament d’unes matemàtiques més competencials.

CÀLCUL MENTAL 

Descripció: Aquest àmbit matemàtic s’aborda a partir de diferents materials que tinguin com a objectiu  treballar sistemàticament el càlcul global a partir de problemes, amb una dificultat creixent. Nivells: Infantil i Primària

METODOLOGIA:

Educació Infantil
  • La pregunta es respondrà oralment.

  • La mestra llegirà el problema i el repetirà: tothom pensarà però només contestarà un/a  alumne.

  • S’adaptarà l’enunciat d’alguns problemes a l’entorn proper del alumnes

  • Es treballarà amb operacions de quantitats.

Cicle Inicial Es treballa el càlcul mental amb el Quinzet (a primer, a partir de Nadal). Fem 5 problemes que s’han de resoldre fent els càlculs mentalment.
Cicle Mitjà Es donen el màxim d’estratègies a l’alumnat per agilitzar el càlcul mental.  Totes les estratègies que es donen parteixen de base 10, descomponent els nombres…
Cicle Superior
  • Llegir bé l’enunciat per comprendre’l.
  • Descompondre els nombres per facilitar el càlcul mental.

RAPIDESA DE CÀLCUL 

Descripció: Tractament de la rapidesa numèrica a partir de la proposta sistemàtica de sèries d’operacions  matemàtiques que l’educador/a donarà en forma de full a l’alumnat amb un temps limitat de  resposta.

Nivells: Primària. Cicle Inicial utilitza el full de rapidesa de càlcul d’en Sagarra. El Cicle Mitjà i el Cicle Superior porten a terme aquest procés a partir dels exercicis que proposa la línia de treball  que ofereix Barcanova, i que hem adoptat a tota l’etapa de Primària. Esporàdicament també al  Cicle Superior ho treballen amb les fitxes del Llampec (Ed. Vicens Vives).

CÀLCUL VISUAL O D’ESTIMACIÓ 

Descripció: Aquest projecte es basa en la imatge per obtenir la informació. A partir d’una imatge visual,  l’alumne identifica el número sense comptar.

METODOLOGIA

Educació Infantil
  • Es fan servir làmines quan es treballa amb petit grup, i projeccions amb l’ordinador quan  es fa amb tot el grup classe.

  • La mestra ensenya a l’alumnat una làmina o projecció a la pantalla on hi ha dibuixat  diverses vegades un mateix objecte o figura.

  • La làmina o projecció s’ha de mostrar uns pocs segons.

  • L’alumnat ha de predir la quantitat numèrica d’objectes que hi ha a la làmina.

  • La seqüenciació de les làmines ha de ser ràpida perquè no doni temps a l’alumne a  comptar, ja que la predicció ha de ser visual.

Cicle Superior Es treballa arrodonint les xifres i donant un resultat aproximat. Llavors es comprova amb el  resultat exacte per saber si ho han fet bé.

LA RESOLUCIÓ DE PROBLEMES 

Descripció: Consisteix en aplicar un procés determinat en el moment de resoldre un problema. Partim de la  premissa que resoldre un problema és un procés lent i complex. Per tant, cal una lectura atenta de  l’enunciat i que no es pot començar a resoldre ’l si no es comprèn perfectament el què es demana.

METODOLOGIA

Educació Infantil
  • Problemes visuals. Davant d’una situació plantejada, els alumnes han de trobar-hi una  resposta. Sovint són problemes que n’admeten més d’una.
  • Plantejament visual del problema. Situació inicial, situació intermèdia i situació final. De vegades es treballen problemes on hi falten una o dues d’aquestes parts, per tal que ells  descobreixin què ha passat a les parts que falten.
  • Resoldre situacions a partir d’un joc o de material manipulatiu.
Educació Primària
  1. Entendre l’enunciat. Cal llegir-lo vàries vegades per saber de què va, què ens demanen,  què tenim… La primera lectura serveix per saber de què va (gallines, euros, pilotes…). En la  segona lectura es pot buscar el que es demana i es pot fer un dibuix, una representació gràfica o un esquema del problema. Si fan falta més lectures, aquestes serviran per buscar  i col·locar les dades significatives.

  2. Inventar la pregunta del problema/ completar l’enunciat del problema:  A partir d’unes  dades donades, inventar la pregunta del problema.

  3. Aproximació del resultat. Una vegada l’enunciat s’ha entès i sabem de què va, el que ens  demanen i el que tenim, cal fer una aproximació del resultat (més o menys pot donar un  número més gran de deu, de mil, entre 2.500 i 3.000…).

  4. Buscar i realitzar les operacions que cal. Buscar estratègies per resoldre el problema. En  l’enunciat es busquen les pistes i com es poden relacionar. Es proposa, en els problemes de  més d’una operació, explicar amb paraules al final de cada una d’elles el que tenim en  aquest precís moment. Exemple: 304 euros x 3 = 912 euros que tenen entre els tres nens  junts.

  5. Contestar la solució del problema, escrivint la resposta. Aquesta resposta ha de constituir  una frase amb totes les paraules necessàries per respondre la pregunta que ens fan. Mirar  si el resultat és coherent i lògic.

  6. Recerca d’altres possibles maneres de solucionar.

Avaluació: A final de curs es passarà la prova de problemes, de 1r fins a 5è.

MATEMÀTICA MANIPULATIVA 

A cada cicle es treballa la matemàtica manipulativa d’una manera concreta, que s’especifica a  continuació:

Educació Infantil A Educació infantil es treballen els conceptes i continguts matemàtics primerament de manera  vivencial amb el propi cos i dins l’entorn proper als nens i nenes, i de manera manipulativa per mitjà de diferents materials i jocs, que poden ser des d’objectes quotidians fins a materials elaborats específicament per treballar algun contingut.
Cicle Inicial La matemàtica manipulativa es fa en relació amb el tema de matemàtiques que s’estigui treballant.  S’intenta treballar a les sessions amb mig grup d’alumnes, tocant diferents blocs: geometria,  mesura, càlcul, numeració i lògica.
Cicle Mitjà

Es treballa la matemàtica manipulativa adaptant-nos als continguts treballats en cada moment, i al grup d’alumnes que tenim. Es treballen quatre blocs matemàtics:

  • Geometria: Tàngram, Cossos geomètrics (amb canyes, plastilina o paper), Simetries, Papiroflèxia.
  • Numeració: Fraccions (plegant paper), Dòmino, Dòmino d’operacions, Triangles màgics, Multilink
  • Mesura: Balances, Rellotges, Dòminos de rellotges, Capacitat, Euros, Mesures: m, cm, Km, (itineraris), Material reciclat
  • Lògica: Enginys, Puzzles, Sèries, Joc dels vaixells, Reglets
Cicle Superior La matemàtica manipulativa es fa seguint el contingut del llibre i fent servir, sempre que sigui  possible, les activitats que ofereix aquest. També s’utilitzen jocs de  taula.

TREBALL SISTEMÀTIC DE MATEMÀTIQUES: 

Veiem necessari el fet de formalitzar un treball sistematitzat i setmanal de les Matemàtiques amb  augment de recursos a les aules (humans i materials).

  • EDUCACIÓ INFANTIL :

A P5, aquest any el treball de les matemàtiques a l’aula es fa mitjançant grups de taula del mateix nivell. Es programa una activitat de llenguatge matemàtic i es realitza amb la persona referent o la tutora durant aquella setmana, seguint els continguts i objectius de nivell  programats.

Les capacitats que es volen assolir són les següents:

  • Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.

  • Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels i diversos llenguatges

  • Observar i explorar l’entorn immediat, natura, i físic amb una actitud de curiositat i respecte .

CONTINGUTS QUE TREBALLEM:

    • L’anàlisi de les propietats dels objectes i de les relacions que hi podem establir. Aquest bloc es refereix a la utilització de procediments de comparació, classificació  i ordenació. Aprenentatge de semblança i diferència i es comencen a conceptualitzar les formes, els colors, les propietats dels objectes.

    • Quantificació: Els quantificadors bàsics (tot, res, cap, poc…) i la sèrie numèrica.

    • Resolució de problemes: Els infants han de posar en marxa procediments i estratègies de resolució de problemes; identificar les dades, buscar la millor estratègia per aquesta situació, utilització dels procediments més adequats.

    • Mesura: nocions i conceptes de mesura (comparació de quantitats, exploració de la mida dels objectes…)  de l’espai (lluny, aprop, aquí i allà) i el temps (pel que fa  a la mesura del temps, com ara, ahir, avui, demà, abans, després.

    • Representació de l’espai: identificar les formes geomètriques i identificar-les en l’espai immediat.

  • CICLE INICIAL: 

Metodologia i Activitats: L’agrupament de l’alumnat es farà per grup classe, amb el recolzament de la persona de suport.

Competències i objectius que es treballaran:

DIMENSIÓ RESOLUCIÓ DE PROBLEMES

    • Competència 1- Traduir un problema a una representació matemàtica i emprar conceptes, eines  i estratègies matemàtiques per resoldre’l.

Objectius:

∙ Comprendre l’enunciat a partir d’imaginar la situació.

∙ Identificar les dades i les relacions entre elles destriant les importants de les  irrellevants.

∙ Traduir-ho a llenguatge matemàtic, usant des de representacions personals fins a  d’altres de més abstractes.

∙ Estimar resultats.

∙ Resoldre el problema utilitzant les estratègies i eines matemàtiques més adients, tot  raonant els passos seguits de forma oral o escrita.

    • Competència 2- Donar i comprovar la solució d’un problema d’acord amb les preguntes  plantejades.

Objectius:

∙ Valorar la raonabilitat de les solucions i descartar les que convingui.

∙ Comprovar la correcció matemàtica de les solucions trobades.

∙ Explorar l’existència o no de més solucions.

    • Competència 3- Fer preguntes i generar problemes de caire matemàtic.

Objectius:

∙ Associar conceptes i procediments matemàtics a situacions de la vida quotidiana.

    • Activitats:

∙ Problemes amb suport visual.

∙ Problemes sense suport visual.

∙ Donat un problema, estimar possibles resultats.

∙ Problemes amb dades no necessàries per a resoldre’l.

∙ Problemes amb diferents operacions i destriar la correcta.

∙ Problemes amb diferents respostes i destriar la correcta.

∙ Donada una operació i possibles enunciats destriar-ne el correcte.

∙ Relacionar operacions amb diferents enunciats de problemes.

∙ Donada una operació escriure l’enunciat del problema.

  • CICLE MITJÀ: 

Metodologia i Activitats: L’agrupament de l’alumnat es farà per grup classe, amb el recolzament de la persona de suport.

Competències i objectius que es treballaran:

∙ Millorar el raonament i la lògica.

∙ Treballar la resolució de problemes de manera competencial.

∙ Numeració i càlcul.

∙ Estadística.

Activitats:

Es treballaran les activitats proposades al llibre de text Barcanova, que tenen els alumnes.

  • CICLE SUPERIOR 

Metodologia i Activitats: L’agrupament dels alumnes es farà per grup classe i hi haurà un grup de suport.

En una sessió setmanal d’una hora, a 6è es reforcen aspectes treballats al llibre. S’aprofita  aquestes estones per fer activitats de caire més manipulatiu i per treballar en petits grups.

Competències i objectius que es treballaran:

Es treballaran els mateixos continguts que a les hores de classe de matemàtiques, però amb una  atenció més personalitzada.