EXPERIÈNCIES AL LABORATORI
Aquest projecte es va començar el curs 2006-07. Té la finalitat de ser un complement de la matèria de Coneixement del Medi que aplica, al laboratori i algunes vegades “in vivo”, els coneixements que els alumnes hauran adquirit prèviament a la classe. Es tracta que, mitjançant una sèrie de pràctiques i experiències, els alumnes aproximin més a la seva realitat allò que han llegit i après als llibres o a classe.
Aquestes sessions de laboratori pretenen:
-
Realitzar activitats que proposin la utilització de procediments de diverses menes quan hagin de realitzar un treball experimental.
-
Dedicar temps a les activitats experimentals, que fan possible la comprensió persistent dels conceptes i afavoreixen l’adquisició de processos científics.
Per dur a terme el projecte s’han tingut en compte els següents aspectes:
-
S’aplica a tota l’etapa de Primària: de 1r a 6è.
-
S’intenta fer el màxim de pràctiques possibles, d’acord amb el temari de l’àrea de Medi.
-
Els grups són d’entre 12 i 14 alumnes.
-
Enguany les tutores i tutors són qui realitzen les pràctiques amb el seu grup bombolla.
-
El material necessari el proporciona el mateix laboratori, les aportacions dels/de les alumnes (ampolles buides, envasos de plàstics, …) i/o el que hagi de comprar l’escola (amb diners de l’escola i la quantitat que paga l’alumne).
Algunes de les pràctiques seguiran les passes del Mètode Científic:
-
Conèixer l’experiència a realitzar
-
Preparació del material necessari
-
Explicació del procediment a seguir
-
Formulació d’hipòtesis
-
Realització de l’experiment
-
Recull dels resultats
-
Elaboració de les conclusions
Després de l’ experiència l’alumne omplirà una fitxa que consta dels següents apartats
-
Nom, curs i data (a omplir)
-
Títol de la pràctica (ja donat)
-
Material (ja donat)
-
Procediment (ja donat)
-
Esquema o dibuix (per omplir)
-
Conclusions (per omplir)
Altres pràctiques es basaran en propostes dels quaderns de medi i es recolliran els resultats en aquests.
Amb aquest projecte ens volem assegurar que tot l’alumnat realitzi algunes pràctiques específiques, conegui el funcionament de diferents instruments de laboratori i s’acostumi a treballar d’una manera diferent (treball en petit grup) i en un espai diferent a l’aula ordinària: laboratori, patis, hort,…