Experiències al laboratori

EXPERIÈNCIES AL LABORATORI

Aquest projecte es va començar el curs 2006-07. Té la finalitat de ser un complement de la matèria de Coneixement del Medi que aplica, al laboratori i algunes vegades “in vivo”, els coneixements que els alumnes hauran adquirit prèviament a la classe. Es tracta que, mitjançant una sèrie de pràctiques i experiències, els alumnes aproximin més a la seva realitat allò que han llegit i après als llibres o a classe.

Aquestes sessions de laboratori pretenen:

• Realitzar activitats que proposin la utilització de procediments de diverses menes quan hagin de realitzar un treball experimental.

• Dedicar temps a les activitats experimentals, que fan possible la comprensió persistent dels conceptes i afavoreixen l’adquisició de processos científics.

Per dur a terme el projecte s’han tingut en compte els següents aspectes:

1. S’aplica a tota l’etapa de Primària: de 1r a 6è.

2. S’intenta fer el màxim de pràctiques possibles, d’acord amb el temari de l’àrea de Medi.

3. Els grups són d’entre 12 i 14 alumnes.

4. Enguany les tutores i tutors són qui realitzen les pràctiques amb el seu grup bombolla.

5. El material necessari el proporciona el mateix laboratori, les aportacions dels/de les  alumnes (ampolles buides, envasos de plàstics, …) i/o el que hagi de comprar l’escola (amb diners de l’escola  i la quantitat que paga l’alumne).

Algunes de les pràctiques seguiran les passes del  Mètode Científic:

1. Conèixer l’experiència a realitzar

2. Preparació del material necessari

3. Explicació del procediment a seguir

4. Formulació d’hipòtesis

5. Realització de l’experiment

6. Recull dels resultats

7. Elaboració de les conclusions

Després de l’ experiència l’alumne omplirà una fitxa que consta dels següents apartats

• Nom, curs i data (a omplir)

• Títol de la pràctica (ja donat)

• Material (ja donat)

• Procediment (ja donat)

• Esquema o dibuix (per omplir)

• Conclusions (per omplir)

Altres pràctiques es basaran en propostes dels quaderns de medi i es recolliran els resultats en aquests.

Amb aquest projecte ens volem assegurar que tot l’alumnat realitzi algunes pràctiques específiques, conegui el funcionament de diferents instruments de laboratori i s’acostumi a treballar d’una manera diferent (treball en petit grup) i en un espai diferent a l’aula ordinària: laboratori, patis, hort,…