Escolta’m

PROJECTE ESCOLTA’M

Escolta’m és un projecte que s’estructura en l’àmbit de la intervenció educativa de l’acció tutorial, i que parteix de quatre eixos vertebradors: la intervenció primària, l’escola inclusiva, l’alumne/a com a persona i el suport al tutor/a.

El treball amb aquest àmbit implica un canvi de mirada respecte a les tasques tutorials, per tal de millorar les accions que s’hi duen a terme.

Descripció:

El projecte Escolta’m es porta a terme a la nostra escola des del curs 2013/2014, després de rebre una formació per part de la Lourdes Dalmau i l’Anna Viñas.

Aquest projecte es porta a terme a Cicle Mitjà i Cicle Superior i consisteix en reunir sistemàticament un cop per setmana un grup de 2 o 3 alumnes amb els quals crearem un espai de comunicació i relació entre ells/elles i el tutor/a, tant a nivell formal com informal. Es tracta de portar a terme un format de tutoria més íntim i acollidor, on l’alumne/a pugui desenvolupar habilitats de relació i comunicació entre iguals, i que pretén millorar la cohesió social i l’aprenentatge del nostre alumnat.

Aplicació:

Es fa coincidir amb alguna sessió on hi hagi més d’un docent alhora (Religió/Educació en valors,  sessions en que les tutores o tutors estan fent suport a l’aula…) per tal de poder-los atendre.

Cada tutor/a pot treballar a l’espai que es faci servir per fer l’Escolta’m (aquest curs preferentment a l’exterior) amb alumnes de la seva classe. La sessió no hauria de durar més de 30’.

Objectius:

• Centrar  la mirada en els elements que afavoreixen el progrés de l’alumnat, més que en les causes dels seus problemes.

• Desenvolupar habilitats de comunicació i relació entre iguals.

• Donar respostes educatives a l’alumnat per promoure factors que els facin créixer de manera equilibrada i que els ajudi a tenir una motivació més gran per aprendre.

• Promoure activitats educatives d’interacció positiva amb tot l’alumnat, en especial amb els que mostren mancances respecte a la seva capacitat de comunicació i relació social a partir de la solidaritat, de la resolució de conflictes a través del diàleg, del respecte a les diferències individuals, d’una millor cohesió social, i en la cooperació en les pràctiques educatives.

• Aconseguir una millor vinculació educativa entre tutors i alumnes i entre l’alumnat.

• Millorar les relacions entre el professorat, l’alumnat i les seves famílies.

• Invertir més temps de qualitat en l’acció tutorial per treballar amb aprofundiment i tranquil·litat envers el grup classe.

Metodologia:

Aquest tipus de tutoria  pretén copsar i detectar si alguns/es alumnes més que d’altres necessiten establir relacions properes d’estima i respecte, encara que sigui “com a mínim amb un sol adult significatiu”, i observar també la manera en que expressen la necessitat espontània o no d’ establir relacions d’harmonia i ajuda entre iguals.

A l’espai Escolta’m hi ha d’assistir tot l’alumnat de la classe, de manera rotativa. Tenint present aquesta premissa el tutor/a disposa de total flexibilitat per poder fer els agrupaments en funció de les necessitats del grup-classe. L’espai d’Escolta’m no és de cap manera un espai pensat per a treballar algun tipus de reforç escolar o per amonestar a un nen/a davant d’una situació determinada.

Els temes tractats solen ser espontanis, els que en aquell moment l’alumnat vol parlar i trobi la confiança necessària per poder fer-ho. Els i les alumnes han de notar que són importants pel tutor/a i que pot confiar en ell, que no està sol/a.

Aquesta metodologia de treball té com a objectiu millorar les relacions de comunicació i estima mútua i observar, de retruc, com aquest format didàctic tutorial repercuteix positivament en el clima emocional de l’aula i en els aprenentatges quan el tutor/a es dirigeix o interactua amb tot el grup-classe.

Després de cada sessió s’emplena un full de registre on s’indica l’alumnat que ha assistit a l’aula petita, els criteris d’agrupament, els temes tractats, intervencions remarcables per part dels i les alumnes i del mestre/a, a més a més d’alguna possible consideració a tenir present.

Avaluació:

L’avaluació es realitzarà a partir dels fulls de registre  i les anotacions (observacions) realitzades pel tutor/a.

Per poder valorar l’eficàcia del projecte és necessari fer una avaluació directament a l’alumnat que hagi viscut l’impacte del projecte i saber en quina mesura ha estat el desencadenant de canvis que li hagin potenciat la resiliència.