Llengua

PROJECTE DE LLENGUA

LECTURA:

• Mantenir els 30 minuts de lectura des de 1r fins a 6è. L’objectiu principal és fomentar el gust per la lectura. Durant aquest 30 minuts, cada cicle treballa de manera diferent la lectura, seguint una sistematització. Es tracta d’un espai destinat a la lectura per fruir sense exigir després cap treball a canvi, és a dir, treballar la lectura només pel gust. Dins d’aquesta activitat hi queda emmarcada la lectura en veu alta. Pel canvi organitzatiu que ha comportat la pandèmia, cada cicle reparteix els minuts de lectura de la manera que els és més convenient.

• Cada tutoria té uns llibres que són perquè el/la mestre/a els llegeixi en veu alta. La/el mestra/e fa de model de com s’ha de llegir, fent-ho de manera expressiva, remarcant preguntes, admiracions, suspens… per tal de captar l’atenció de l’alumnat i el seu interès.

A partir de cicle inicial, s’inicia la lectura en llengua castellana i també en anglès a partir de segon.

Aquest curs, pel canvi d’horari i les mesures d’higiene fan que,  a cicle inicial es dediquen les hores de suport de llengua catalana i castellana a fer lectura individualitzada.

• Biblioteca d’aula.  Les famílies de l’escola col·laboren en la Biblioteca d’Aula fent una aportació de 5€, a partir de la qual els mestres trien llibres tenint en compte la qualitat, la varietat i els diferents interessos dels alumnes. Això fa que comptem amb unes biblioteques d’aula ben abastides.  És una manera eficaç de renovar anualment els llibres que es van deteriorant degut al seu ús i ampliar la biblioteca . El pressupost per aquest any és de 1830 €, que es reparteixen de la següent manera entre els cicles: EI-610€ / CI-380€ / CM- 350€ / CS- 490€ per cicle aproximadament.

Aquesta biblioteca d’aula es promou a les diferents classes amb el préstec de llibres per a casa. Els més petits se l’enduen el cap de setmana i a partir de Cicle Mitjà i a 5è aquest préstec, també motivat pels mestres, depèn ja de les ganes, el temps i l’interès que tinguin els alumnes per llegir.

• Passar les proves d’eficàcia lectora a final de curs, des de 1r fins a 5è de Primària.

DESENVOLUPAMENT PER CICLES

EDUCACIÓ INFANTIL

• A cada classe hi ha un racó de contes (moble expositor) que es van renovant periòdicament, i els alumnes els poden mirar durant l’hora de racons o en qualsevol altre moment.

• Com a mínim un cop a la setmana la mestra llegeix, explica o treballa un conte en veu alta, amb suport visual o material.

• Els alumnes de P5 fan una sessió setmanal de lectura individualitzada des del 1r trimestre i els alumnes de P4 la començaran al 2n trim.

• A l’aula, la tutora amb la resta del grup va fent diverses activitats de lectura: passar llista, calendari i data (reconeixement dels dies de la setmana, els mesos i l’estació de l’any), el temps (relacionar el temps meteorològic amb la paraula o frase que el descriu), memorització de dites, rodolins, endevinalles i poemes. Jocs escrits a partir d’això.

EDUCACIÓ  PRIMÀRIA

CICLE  INICIAL

Aquest any no es fa de la mateixa manera. S’aprofiten el suports de cicle per treballar individualment la lectura comprensiva i, dins totes les àrees, es fa especial incís en promoure situacions de lectura  tant en gran grup, amb la lectura en veu alta dels alumnes com seguint el modelatge dels mestres.

CICLE  MITJÀ

• Es fa servei de préstec dels llibres de la Biblioteca d’aula.

• A l’armari de la biblioteca hi ha un fitxer amb  fitxes de registre, on l’alumne apunta la data d’inici de lectura, la data final de lectura i el títol del llibre que llegeix o que s’emporta en préstec. També afegeix la valoració del llibre (amb estrelles).

La metodologia que se segueix durant la  lectura de les sessions setmanals que es treballen és la següent:

• Lectura col.lectiva en veu alta del mateix llibre per a cada alumne/a, dos cops per setmana, en català. Durant els primers cinc minuts de la lectura col·lectiva, el/la mestra llegirà en veu alta per donar un model correcte als alumnes. Els minuts restants, els alumnes llegiran aquest mateix llibre també en veu alta indicant la mestra qui llegeix en cada moment, per tal d’incrementar la seva atenció i poder seguir correctament la lectura. Es comenta vocabulari i es treballa comprensió i entonació.

• Lectura individual silenciosa.

• Un dia de lectura en anglès.

• Un dia de lectura en castellà.

CICLE  SUPERIOR

• Els llibres per a l’activitat de Biblioteca d’aula es mirarà que no s’agafin durant els 30′ de lectura.

• A l’armari de la biblioteca hi ha un fitxer amb tantes fitxes com alumnes hi ha. A la fitxa els alumnes s’apunten la data d’inici de lectura, la data final de lectura, el títol del llibre i la valoració (amb estrelles). També aniran pintant el lectòmetre cada vegada que han acabat el llibre.

• Hi ha un encarregat de biblioteca.

La metodologia que se segueix durant la lectura és la següent:

●     Dos dies a la setmana la mestra llegeix en veu alta per a tot l’alumnat: un dia de lectura en castellà i un dia en català.

●     Un dia de lectura individual.

●     Un dia de lectura d’algun aspecte relacionat amb el Medi Natural.

●     Un dia de lectura en anglès.

Les activitats de dinamització lectora i altres activitats de lectura les trobarem ampliades en el document del Pla Lector de Centre.

TREBALL SISTEMÀTIC DE LA LLENGUA:

Es tracta de formalitzar un treball sistematitzat i setmanal de la llengua amb augment de recursos humans i materials a les aules.

Durant l’hora que es dedica al treball sistemàtic de la llengua a Primària es fa una sessió a la setmana de comprensió lectora o d’expressió escrita treballant diferents tipologies de text.

EDUCACIÓ INFANTIL

A P5 aquest any el treball del llenguatge a l’aula és mitjançant grups de taula del mateix nivell. Es programa una activitat de llenguatge i es realitza amb la persona referent o la tutora durant aquella setmana, seguint els continguts i objectius de nivell  programats.