La setmana de la Ciència a la Comunitat de Petits

Aquesta setmana hem fet un parell de dies dedicats a la ciència. A la Comunitat de Petits hem fet 4 tallers dobles amb uns 18 nens i nenes de P3, P4 i P5. Al mati hem fet un taller i a la tarda un altre, deixant les franges horàries de després del pati perquè les famílies voluntàries poguessin proposar activitats científiques per du a terme amb els nens i nenes.

A continuació us fem una petita explicació dels 4 tallers que hem realitzat aquesta setmana i amb les seves imatges corresponents.

La tensió superficial.

Hem fet un experiment amb llet, colorant alimentari i sabó de plats i hem pogut observar de ben a prop la tensió superficial. Hem observat que en tirar els colorants a la llet no es dissolen ràpidament i que en sucar-hi un cotonet amb sabó trenquem la tensió superficial i els colors es van dissolent i barrejant.

Quin gran descobriment!

imatges del taller

Taller d’ombres.

Hem fet un taller d’ombres a partir de l’obra de l’artista Vincent Bal. Hem iniciat el taller amb una conversa exploratòria a partir de la visualització de tres quadres de l’artista. Els infants, a partir de l’observació, havien d’imaginar com l’autor havia creat els quadres. En la majoria dels grups alguna alumna o alumne, normalment de P5, descobria que una part de l’obra era l’ombra d’un objecte.

Després d’aquesta conversa exploratòria, en grups de tres alumnes començaven a experimentar amb les ombres. A través de l’experimentació descobrien que, quan ens allunyàvem amb el lot, l’ombra de l’objecte creixia. També hi ha nens i nenes que han descobert que amb dos punts de llum es veuen dues ombres o que si el punt de llum es mou, l’ombra també ho fa.

Hem acabat el taller creant una obra que combinés ombres i dibuix, tal com fa en Vincent Bal. Si voleu veure el procés de creació de les nostres produccions aquí us deixem un enllaç.

enllaç per veure les imatges del taller

Taller ombres

Taller de l’Arc de Sant Martí

Aquest taller consisteix en fer un arc de sant martí líquid per tal que els nens i nenes puguin veure les diferents densitats.

Els materials que hem utilitzat són:

– Un got gran on farem l’arc de sant martí.

– Un got petit per anar fent els diferents colors.

– Una cullera per fer barreges de colors si cal.

– Mel amb una gota de colorant alimentari vermella i una blava per fer el color lila.

– Sabó per rentar plats de color blau.

– Aigua amb 4 gotes de colorant alimentari verd.

– Oli d’oliva.

– Alcohol amb 4 gotes de colorant vermell.
Ha sigut molt interessant veure com els colors no es barregen.

enllaç per veure les imatges del taller

Taller d’aigua amb colors

Hem fet l’experiment amb els colors dels retoladors.
Els nens i nenes van observar tot fent-ho què és el que passa quan introduïm paper de filtre pintat amb retoladors a l’aigua! El paper quedava blanc i l’aigua es tenyeix del color…

Ens ho hem passat molt bé!

Aquí podeu mirar les imatges per saber-ho!

Experiments mares i pares. Els planetes.