Ambient de ciència a la comunitat de petits

A l’ambient de ciències els alumnes poden triar entre quatre propostes d’experimentació i descoberta, algunes lliures i altres suggerides.

Una de les propostes és fer a la paret un circuit per a les bales. Inicialment el repte era aconseguir que les bales no s’aturessin i caiguessin dins d’un recipient, a hores d’ara alguns alumnes ja han descobert que a major inclinació de les vies més ràpid circula la bala. Tenim bales de diferents mides i materials i els alumnes també investiguen com això afecta a la velocitat de la bala.

A l’ambient també tenim un espai amb imants on l’alumnat experimenta i a vegades descobreix quelcom, com per exemple que el vermell amb el vermell no enganxa ni el blau amb el blau i que només enganxen el blau amb el vermell. “S’ha de fer una seriació” deia l’altre dia un nen de P5. També experimenten que l’imant no atreu tot, només algunes coses. Han de buscar el per què; alguns nens ja han descobert que els imants atreuen el metall, altres encara no han fet aquesta descoberta i segueixen experimentant.

Tenim també una proposta tecnològica on l’alumnat ha de programar una beebot perquè vagi fins a unes flors i després fins a la mel. Una nena de P4 l’altre dia va descobrir com es movia, “té rodes” va dir. Alguns nens i nenes ja la programen molt bé, altres encara no aconsegueixen que vagi fins on volen, però de ben segur amb el temps descobriran com fer-ho.

El quart espai és un espai dedicat als animals de granja i als animals de bosc. L’alumnat ha de crear un microespai amb elements naturals (palla, troncs, fulles, molsa, pedres, sorra…) pels animals de bosc o de granja.
Per últim, tenen un espai per representar allò que han fet o allò que han après. Alguns nens i nenes de P5 fins i tot comencen a atrevir-se a escriure-ho. Aquí teniu algunes d’aquestes representacions.