La vida quotidiana durant la Guerra Civil Espanyola, amb Agnès Boixader

En una emotiva xerrada a l’escola, l’Agnès, l’àvia d’un dels nostres alumnes, ha compartit realitats impactants sobre la Guerra Civil Espanyola, un període de cent quinze dies marcats per la mort i la destrucció. Agnès ha començat detallant les xifres impactants d’una de les guerres que va afectar profundament la vida quotidiana, des de l’escassetat d’aliments fins a la constant amenaça de bombardejos.

Ens ha explicat que l’alimentació durant la guerra es limitava a sopes de pa sec, purés de llegums i una mínima ració de pa. Les prioritats laborals se centraven en el desenvolupament de la guerra: producció de roba per als soldats (indústria tèxtil), munició, fusells (indústria siderometal·lúrgica), entre altres. Ha destacat la importància vital de la feina de metgesses i infermeres.

La reflexió de l’Agnès sobre la vida quotidiana a la rereguarda ha revelat la dura realitat que enfrontaven les persones. Viure sota la constant amenaça de bombes complicava cada aspecte de la vida diària. La presència d’un familiar al front afegia una capa addicional de dificultat, vivint amb la por constant. En aquest context, trobar aliments era un repte, ja que els recursos eren escassos i l’agricultura urbana era pràcticament impossible.

La xerrada també ha abordat la vida dels infants durant aquest període, destacant els reptes únics que enfrontaven, des de l’escassetat d’aliments fins a la incertesa constant. Agnès ha parlat d’una lliçó valuosa sobre la resiliència humana enmig de l’adversitat. Esperem que les seves paraules ressonin en la memòria dels alumnes de sisè.