ELS BUFANÚVOLS, ELS SOMIATRUITES I LA TARDOR

“M’agrada la tardor perquè els arbres es despullen,
m’agrada la tardor, virundeta virondó,
groc, groc, groc; groc, groc, groc,
grogues i seques són les fulles,
groc, groc, groc; groc, groc, groc,
grogues, vermelles i marrons.”

Encara que no ho sembli ja ha arribat la tardor i els bufanúvols i somiatruites hem treballat els color d’aquesta estació. Així que partint del títol “ Els colors de la tardor “hem realitzat diferents activitats per observar i investigar quins són els colors d’aquesta estació.

DESCOBRIM ELS PELLONS

Al pati de l’escola tenim tres arbres que són castanyers. Quan s’acosta la tardor els arbres es carreguen de pellons i quan aquests estan prou madurs cauen a terra. Ens desperta molt la curiositat descobrir que les castanyes estan embolcades dins un pelló ple de punxes. Gaudim recollint-los i fem un racó a l’aula. En adonem que en un inici els pellons són verds, però es van transforman en marrons. Decidim dibuixar-los amb la técnica de pintura i pinzell damunt el paper i ens emportem dins una bosseta un dels pellons a casa per tenir un bonic record de tot el que hem après aquets dies.

Els pellons i les castanyes. Bufanúvols

El pelló. Somiatruites

El Tibiri ens porta un conte nou tot iniciada la tardor, és el conte SOPA DE CARBASSA. Aquest ens explica que enmig d’un bosc, en una bonica cabanya hi viuen un gat, un esquirol i un ànec. Cada dia fan sopa de carbassa per sopar: el gat trosseja la carbassa, l’esquirol remena la sopa i l’ànec li posa la sal. Viuen els tres molt feliços, tot tenint cadascun la seva tasca diària. Però un dia l’ànec decideix canviar els papers i s´organitza un gran embolic entre els tres amics. Dins la capsa màgica del Tibiri també hi ha dues carbasses, les observem, les manipulem, ens adonem del color que té i després d’obrir-la ens adonem que a dins té pepites o llavors les quals decidim plantar en un potet de vidre. Posem cotó i emboliquem suau les llavors, a continuación humitegem amb  un vaportizador d’aigua. Cada un de nosaltres s’ha emportat un potet de vidre a casa per cuidar les llavors i observar el seu creixement. Els dies següents a l’escola tindrem un d’aquests potets que entre tot anirem humitejant el cottó per tal que de les llavors en surtin arrels i tiges amb fulles.

Plantem llavors de carbassa. Bufanúvols

En Ter ens porta flors de la planta de la carbassa, durant l’estona de la relaxació les olorem i les observem adonant-nos dels seus colors i com són de gegants les fulles. A continuació en un racó de l’aula provem de pintar-la al natural.

Pintem al natural la flor de la carbassa. Bufanúvols

Plantem llavors de carbassa.Somiatruites

Per tal de continuar esbrinant els color de la tardor fem una sortida pel barri per observar l’entorn que ens envolta a prop de l’escola. Observant els arbres que en envolten ens hem adonat que aquests estan plens de fulles que comencen a caure i que n’hi ha de diferents colors: fulles verdes,  grogues, taronges, marrons i algunes de vermelles. Quina sort tenim de tenir un entorn tant ric per poder observar tots aquest canvis que es produeixen en les fulles del arbres! Hem recollit fulles de tots els colors! Les hem guardat en un cistell i dies més tard hem realitzat una proposta de plàstica: conjuntament realitzem un mural representant la tardor amb pintura i els colors de la tardor.

El mural dels colors de la tardor. Bufanúvols

El mural dels colors de la tardor. Somiatruites

Les fulles que hem recollit a la sortida les hem classificat en pots gegants segons els seus colors:

GROC, VERMELL, TARONJA I MARRÓ SÓN ELS COLORS DE LA TARDOR.

i… el verd que tot l’any hi és present !

Ens hem adonat que aquests són els colors  que més veiem a la tardor. També hem pogut apreciar que una mateixa fulla a vegades té diferents colors i les fulles vermelles són les més difícils de trobar. Quan es van secant el seu vermell es transforma en un marró fosc o granate.

Cada un de nosaltres hem realitzat el nostre pot dels colors de la tardor com més ens ha agradat retallant i retallant les fulles seques que hem anat portant. Ens ha quedat un pot ben bonic i acolorit !

Sortida pel barri+pot dels colors de la tardor. Bufanúvols

El pot dels colors de la tardor. Somiatruites