Aprenent a planificar els textos

Un/a escriptor/a competent dedica temps abans d’escriure, redacta el text i finalment el revisa. En aquest article us explicarem com hem treballat la planificació quan escrivim un text narratiu, en aquest cas.

Hem aprofitat l’oportunitat que vam anar al teatre Edison a veure l’espectacle de la “Valentina Quántica” per demanar-los que facin una crònica de l’activitat. Quan tinguin el text acabat, en triarem un a l’atzar i l’alumne/a en qüestió, farà una entrada al blog de la comunitat de grans.  El fet de saber que segurament ens llegirà gent, fa que estiguem més motivats per escriure, oi? Però, què fem? Comencem directament a escriure el text? Heu pensat què volíeu explicar? Us heu imaginat quin tipus de text necessiteu? A partir d’aquí, trobem la necessitat de començar a planificar.

A partir d’aquí, la mestra ensenya a fer un guió/esborrany interectuant amb l’alumnat per clarificar el contingut i el propòsit del text:

1.-Fem una pluja desendreçada d’idees de tot allò que creiem important que aparegui en el nostre text.

2.- Posem ordre lògic a totes les idees per tal que el nostre destinatari no es perdi.

3.- Repartim les idees en tres parts: introducció, desenvolupament i opinió personal.

Perquè l’alumne aprengui a planificar autònomament i sense ajuda, cal practicar i entrenar molt col·lectivament. Durant aquest curs de 4t. farem molts esborranys en grup utilitzant diferents suports (esborrany, esquema, mapa semàntic,…) Ensenyar a planificar ajuda a l’alumne/a a escriure amb més seguretat. Poc a poc, a mesura que anem fent textos de diferents tipologies, veurem que no tots els textos es planifiquen de la mateixa manera.

A continuació us deixem un exemple d’un text fet a partir del guió col·lectiu:

“El día 27 de octubre del 2021 los alumnos de 3º y 4º de las escuelas Lledoner, Educem y Anna Mogas fuimos al teatro Edisson para ver el espectáculo de Valentina Quántica de la compañia Anna Roca. La actuación duró 50 minutos y fue representada por los actores Raúl  Martinez y Anna Aumatell.

La obra trata sobre una científica con un acompañante  que hacen experimentos en un laboratorio. En este espacio graban lo que hacen para su canal de Youtube “Valentina Quantica”. Esta función nos habla del cambio climático,mujeres científicas y de experimentos científicos.

A mí me ha parecido interesante porque solo conocía 2 experimentos el que no conocía parecía que  saltaba la vela . También me ha parecido gracioso porque la canción me hacía reir.”

Nerea y Asma

Abans de posar-te a escriure s’ha de
“pensar” en què diràs, has de fer plans
1. Pensa bé què vols aconseguir amb l’escrit.
2. Què saps sobre aquest tema? Fes-ne una llista.
Quines coses voldràs explicar? fes-ne una llista
3. Ordena les idees
Per quin ordre apareixeran?
N’hi ha de més importants?