Les llengües i el Projecte Lingüístic

En un món cada vegada més complex, en el qual s’evidencia una forta transformació de la societat, el domini de diverses llengües i el seu ús comunicatiu, acadèmic i professional és, no únicament necessari, sinó gairebé imprescindible i, per tant, el sistema educatiu ha de poder formar parlants plurilingües, amb diferents graus de domini de les llengües que coneixen, capaços d’interactuar en un context lingüístic i cultural complex, oberts al món i capacitats per accedir al mercat laboral amb garanties d’èxit.

Des d’aquesta mirada plurilingüe de l’aprenentatge de les llengües i per adaptar-se a les demandes d’aquesta societat en constant transformació (també lingüística), l’escola disposa del Pla Língüístic de Centreal, el qual va ser revisat Juny del 2022, i aprovat pels diferents membres del Claustre i el Consell Escolar.

El Projecte Lingüístic de Centre (PLC) és el document normatiu que regula el tractament de totes les llengües que formen part de la vida dels nostres alumnes (català, castellà i anglès), per poder organitzar el seu ús i concretar la metodologia més adhient per al seu ensenyament-aprenentatge al nostre context.

A través de l’enllaç podeu llegir el PLC 📝 al complet.

Els pilars fonamentals d’aquest PLC són:

☑️ Entenem l’ús i l’aprenentatge de les llengües com a eines potenciadores de la comunicació, el coneixement i la construcció del pensament.

☑️ L’aprenentatge de les llengües té una estructura comuna i cíclica.

☑️ La llengua catalana ho és d’immersió a educació infantil i és la primera llengua i única de relació i aprenentatge en aquesta etapa. L’objectiu principal d’aquest moment és l’assoliment d’estructures orals, que permetin als infants relacionar-se amb els iguals i els altres amb fluïdesa.

☑️ La llengua castellana és introduïda a l’escola a primer cicle de primària. Durant el primer cicle es treballa la oralitat i és a partir de 3r quan es comencen a introduir les dimensions escrites.

☑️ El nivell requerit d’ambdues llengües serà, al final d’aquesta etapa, pràcticament idèntic.

☑️ La llengua anglesa és apresa des d’una perspectiva comunicativa i funcional, prenent el joc i l’storytelling com a base de l’aprenentatge i partint de situacions reals i contextos motivadors. Els infants s’inicien en aquesta llengua a partir de I3 i el temps d’exposició es va augmentant fins a arribar a al final de l’Educació Primària.