Involucra’t

La part més dura de l’ensenyament és la de mantenir la boca tancada i aguantar. No expliquis, pregunta!
Paul Richard Halmos

Democratitzar les aules és compartir lideratges. No hi ha projecte interdisciplinari, ni inclusió, sense intel·ligència col·lectiva, entesa com la suma de les individualitats per assolir un fi comú. És un procés que comença amb el grup, a l’aula i culmina a la societat. És un camí dur i de canvi: obliga a trencar molts rols (de gènere, d’edat, de grup…) i per tant, d’oblidar els procediments de d’etiquetatge. No és fàcil i pot suposar un desgast de l’educador, una lluita a contracorrent social i lectiu. Trencar amb la visió de l’escola, només com un centre de transmissió de coneixements, ens obligarà a fer un gran exercici de pedagogia cap als nostres alumnes, però també cap a les famílies, i fins i tot, de nosaltres mateixos com integrants del claustre d’aquesta escola. D’una banda, perquè les arrels de l’escola tradicional són molt profundes. Preparem-nos, doncs, per enfrontar-nos amb la recança vers l’absència de les fitxes, els deures, els exàmens per sistema i, fins i tot, la manca de proves en format llibre de text, presos com a falses evidències d’aprenentatge… Preparem-nos, en síntesi, per encarar-nos amb la por a allò que desconeixem.

D’altra banda, sense defugir de la utopia, cal tocar de peus a terra. No és un procediment automàtic ni miraculós. L’inici pot generar en els nostres grups un caos passatger. L’educador deixa d’adquirir un paper central i és l’alumne i el grup qui passen a ocupar l’espai que els hi pertoca legítimament. La transició pot ser complexa, però és, sense cap mena de dubte, una font inesgotable d’aprenentatges.

El procés de democratització de les aules es pot iniciar sempre, a qualsevol edat i en qualsevol moment, sempre amb la necessària complicitat de la resta de mestres, especialistes i, per descomptat, d’un equip directiu que confiï en el canvi. És fonamental un sistema d’avaluació diferenciat que ens ajudi a no navegar a cegues i, permeti en tot moment, adaptar-nos a les necessitats reals del grup. Els temps de les quantificacions numèriques i les qualificacions estandarditzades, s’ha d’acabar. Cal una avaluació que interpreti a l’alumne de manera global i, alhora, de manera individualitzada, sense comparació envers la resta del grup, que no deixi de banda el bagatge emocional i totes les dimensions que componen el seu procés d’aprenentatge.

Aquest no és un projecte passatger, sinó un dels fonaments de la nostra escola, que educa en la llibertat i en l’apoderament de l’alumne. Un projecte que voldríem que la comunitat educativa anhelés i que, feta la fase de revisió, encara pot tenir ajustos. Fonamentem la proposta d’acció formativa, sobre la base del treball “Assemblea d’aula: L’educació democràtica, el civisme, la construcció de la convivència i l’autogestió del treball a l’etapa primària” elaborat per Ma Àngels Codinas Perich en col·laboració amb el Departament d’Educació.

Un centre escolar educa quan s’organitza com una unitat de convivència, on es palpa la democràcia i el respecte per l’altre.” Mitjançant aquest proposta pedagògica, de democratitzar i apoderar l’alumnat, a partir dels diversos nivells de concreció, s’inicia un procés que va de l’aula cap a tot el centre i, de retruc, cap a la societat on és inserida, volem construir un projecte pedagògic d’innovació transversal i inclusiu.

Els objectius d’aquest projecte s’han formulat seguint els paràmetres indicats al Decret 150/2017, de 17 d’octubre, d’atenció a l’alumnat en el marc d’una escola inclusiva.
L’objectiu general és definir la gestió de l’aula i la interacció de l’alumnat i els docents en el marc del seu procés d’aprenentatge, tot incorporant-la al projecte interdisciplinari, seguint les pautes indicades en el marc del Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA).

Respecte a al objectius més específics, en tenim tres:
🎯 Acompanyar els nens i les nenes a descobrir la incidència que, com a persones individuals i com a grup, tenen dins de l’entorn més proper, amb llur presa de decisions.
🎯 Iniciar-se en els conceptes de democràcia representativa, democràcia participativa i democràcia directa, enfront dels
autoritarismes i d’altres sistemes unilaterals de presa de decisions, per tal d’afavorir les dinàmiques col·lectives i les
personals, plenament participatives.
🎯 Treballar sobre la base de les dinàmiques d’aula com a canal per desenvolupar l’autonomia personal i el sentiment de pertinença
al grup.