Ambients

🌿 QUÈ SÓN ELS AMBIENTS D’APRENENTATGE A LA NOSTRA ESCOLA?

Els ambients d’aprenentatge són una estratègia metodològica i organitzativa que ens ofereix la possibilitat de posar a l’abast dels infants propostes estimulants, riques i variades que prèviament hem dissenyat i disposat d’una forma curosa. Això ens permetrà captivar l’interès de l’infant a partir de l’experimentació, la manipulació, el joc i l’aprenentatge competencial, generant preguntes que l’ajudin a descobrir el món que l’envolta.

Són escenaris que faciliten vivències, permeten crear complicitats i construir significats compartits. S’entenen com un temps que oferim als infants, un temps respectuós amb el ritme individual i grupal, un temps que facilita l’organització i la planificació, un temps per experimentar i per aprendre.

Es tracta de diferents espais d’aprenentatge, de relació i comunicació on a partir de diferents propostes els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se…i interactuar amb els altres.

Aquest plantejament de treball respon a la necessitat que mostren els infants de jugar i relacionar-se. És una manera de poder donar resposta als seus interessos i necessitats i respectar els diferents ritmes d’aprenentatge. Segueix el model socioconstructivista, el qual parteix d’un aprenentatge significatiu per part de l’alumne, que té en compte els seus coneixements previs i en el qual destaca la gran importància que té la relació amb els companys/es.

Els infants disposen d’un temps d’experiència activa, construïda per l’adult, però reconstruïda per ells mateixos, on nens i nenes es reuneixen per explorar diverses possibilitats de joc i de materials. L’activitat o joc lliure és el principal recurs didàctic i d’aprenentatge. Es prioritzen, per tant, les tasques no dirigides, tot i que n’hi ha una sèrie de consignes bàsiques que calen seguir (i que van augmentant en dificultat segons la comunitat).

L’organització de l’espai preparat dels ambients d’aprenentatge dona resposta a la teoria de les intel·ligències múltiples de Howard Gardner, oferint propostes d’aprenentatge diverses on tothom trobi el seu lloc. Així doncs, tenen l’objectiu de donar resposta a les necessitats d’expressió, creació, recerca, descoberta i d’investigació dels infants. Són espais amb una acurada estètica, atractius, on és cuida fins a l’últim detall, dotats de materials específics que ajuden a desenvolupar les habilitats i possibilitats de cada infant respectant els ritmes individuals. Creiem que tant l’espai com els materials són la principal estratègia d’intervenció.

Els espais han de ser escenaris canviants, que evolucionen i es modifiquen a mesura que el curs avança, sempre responent als interessos i necessitats dels infants.

Considerem important també l’organització de grups naturals, no constituïts per edats, sinó per interessos, que afavoreixin la interacció, col·laboració i cooperació entre infants de diferents edats, on es donin relacions d’ajuda. Els infants es barregen amb d’altres de diferent edat de la seva mateixa comunitat (petits, mitjans i grans).

La mestra ha de ser una persona il·lusionada i compromesa amb el projecte, amb ganes i neguits per avançar. Observa i acompanya amb la presència activa, i de forma respectuosa, els processos de creixement (físic i emocional) de cada infant, i ha de saber deixar-los anar de la mà en el moment que calgui: és una guia i mediadora del procés d’aprenenatatge, que no dona respostes, sinó que provoca preguntes. Ha de ser capaç d’oferir recursos a l’alumnat per organitzar l’espai i gestionar el temps, afavorint així els processos de regulació de la’autonomia que pot assolir l’infant en cada moment.  A través de les provocacions, desperta l’interès per tal d’afavorir l’aprenentatge autònom i significatiu, fomentar la curiositat i ajudar a resoldre conflictes.

La mirada dels adults que acompanyen doncs, és de vital importància, ja que dona seguretat i ofereix experiències riques i estimuladores per al creixement. Sense cap dubte, però, uns límits clars i coherents permetran una bona convivència.

🌿 FUNCIONAMENT DELS AMBIENTS

Comunitat de Petits

Cada dia al matí, després de l’esbarjo, els nens i nenes de l’educació infantil van a fer ambients. Ells són els qui trien on volen anar en el mateix moment de dirigir-se a l’ambient. Cada dia l’infant és lliure d’escollir un ambient nou o de repetir aquell que més li agrada i canviar d’ambient si ho necessita en la mateixa jornada.

En els diferents espais es barregen infants de I3, I4 i I5. En acabar la sessió, els nens i nenes de cada ambient el recullen i en acabat es torna a l’aula amb la tutora mestra de referència on poden explicar els processos i experiències viscudes als ambients.

Els ambients d’aprenentatge són 6: Joc Simbòlic, Experimentació i Natura, Exterior (jardí), Musical, Psicomotriu i Atelier (art).

Comunitat de Mitjans i Grans

A Primària, l’alumnat fa ambients dues tardes a la setmana. En aquest cas, els ambients estan organitzats en espais d’aprenentatge que duren entre 5 o 6 sessions. Per tant, són de lliure tria, però no de lliure circulació, ja que una vegada començada una ronda d’ambients, l’alumne haurà de finalitzar les sessions destinades per continuar amb un altre ambient.

En els diferents espais es barregen infants de 1r, 2n i 3r o 4t, 5è i 6è. En acabar la sessió, els nens i nenes de cada ambient el recullen i en acabat es torna a l’aula amb la tutora mestra de referència.

Els ambients d’aprenentatge a Primària són 12.

– A la Comunitat de Mitjans​ s’ofereix: Zen Space (in English), Atelier (art), Restaurant (joc simbòlic), Exprimón (experimentació i natura) i Construïm.

– A la Comunitat de Grans​ s’ofereix: Sewing Studio (Costura, in English), Atelier (art), Història a través dels nostres avis, La volta al món en 6 dies, Improshow (improvització musical), Circ, Falguexef (Cuina)​