Escola Inclusiva i Coeducadora

El centre és una institució oberta al món i la seva diversitat. En aquesta diversitat acull i potència les capacitats individuals, sense comparacions, amb el reconeixement d’aquestes. Sense segregacions, amb addició de valors, pensament i cultures. L’escola no compta amb aula d’educació especial, ni
acollida. L’atenció a l’alumnat amb NESE, sempre que sigui possible, es fa dins del grup de referència, en el mateix instant que la resta de grup, amb el suport del mestre d’educació especial, vetlladora i/o mestres de suport, amb la finalitat de tenir una atenció el més individualitzada possible amb cada infant i poder així donar resposta acurada i personalitzada.

Tenint en compte el Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció́ educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, organitzem els diferents recursos per tal d’assolir l’objectiu de vetllar per a que tot l’alumnat de l’escola assoleixi les capacitats i les competències bàsiques en el seu procés d’aprenentatge. Per aquest motiu estem treballant, a partir del Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA), en el disseny d’actuacions per implementar mesures i suports universals en el centre, així com impulsar pràctiques inclusives: treball cooperatiu, racons de treball, docència compartida, etc.

D’altra banda, formant part del treball inclusió de centre i com a vector del nou currículum, la coeducació i la perspectiva de gènere és l’acció educadora que potencia la igualtat real d’oportunitats i valora indistintament l’experiència, les aptituds i l’aportació social i cultural de dones i homes, en igualtat de drets, sense estereotips sexistes, homofòbics, bifòbics, transfòbics o androcèntrics ni actituds discriminatòries per raó de sexe, orientació sexual, identitat o expressió de gènere. Des de l’escola hem de treballar amb perspectiva de gènere, considerant les diferències per sexe i gènere en tota activitat, amb l’objectiu de reflexionar-hi per trobar línies d’acció que permetin prevenir i resoldre desigualtats. Per aquest motiu és important que l’escola actuï en un marc d’igualtat i equitat, promovent i fomentant un llenguatge inclusiu i coeducatiu, on també es presenten propostes literàries, pedagògiques i artístiques que incloguin la diversitat de gènere, actuant en la quotidianitat des de naturalitat, treballant valors com el respecte, l’empatia i la tolerància. 

Algunes de les activitats que exemplifiquen aquesta visió i que portem a terme al llarg del curs són:

🟣 Paritat en la formació d’equips de govern i formacions escolars, així com també en les propostes de treball cooperatiu a l’aula. 

🟣 El Pla lector de centre té en compte la diversitat de gènere i aposta per fer-la visible des de tots els àmbits, inclosa l’autoria d’obres literàries, per mostrar referents positius.  

🟣 Activitats transversals on l’objectiu és treballar la gran diversitat de gènere, entendre-la com quelcom natural, generant esperít crític: revisió i anàlisi de literatura clàssica, debats de notícies relacionades, educació sexoafectiva des d’ I3, propostes pedagògiques en els ambients d’aprenentatge on el gènere no és determinant i que potencien que cada infant pugui desenvolupar el màxim les seves capacitats. 

🟣 Inclusió de referents artístics que donin resposta a la diversitat de gènere, a tots els cursos des d’ I3.