La natura (som Escola Verda)

Des dels seus inicis l’escola la Falguera ha tingut la voluntat d’esdevenir una escola sostenible, respectuosa amb l’entorn, que faciliti la interacció dels seus alumnes amb el medi natural que ens envolta i que, com és evident, és privilegiat. També té la voluntat d’educar als seus alumnes en la minimització de residus i col·laborar en una visió ecologista del món que ens envolta.

Tot això es concreta en una sèrie d’accions i activitats, ja programades, que desenvoluparem més endavant.

Perquè l’Escola, que va obtenir la distinció d’Escola Verda a començaments del 2010, a més de seguir un Pla de Formació d’alguns dels seus docents vol que aquesta etiqueta vagi més enllà.

Escola Verda defineix una manera d’entendre el món, respectuosa, curosa, proteccionista i en diàleg permanent amb l’entorn. Però no sols el món natural. Per analogia, també, en el món educatiu.
Escola Verda defineix un model pedagògic sustentat en els aprenentatges dialògics dels nens. On els mestres tenim un paper d’escoltadors i analitzadors del pensament infantil. El docent deixa de ser un mestre que transmet cultura parlant. Passem a ser mestres que escoltem. Que preguntem. Que ho fem amb preguntes obertes. Que no tenim un “no és així” ni un “no està ben fet”. Hem de tenir sempre un “per què”, un ”com ho has fet”… Una pregunta com alternativa a una afirmació infantil que provoqui la seva reflexió i el dugui a descobrir la resposta més adequada.

De la mateixa manera deixem que la equivocació sigui un mitjà envers els aprenentatges. L’error pot esdevenir més formador, per les estratègies que l’infant ha de cercar per solucionar l’errada, que no l’encert immediat i a voltes casual.

🍅 Hort
Cada nivell té un espai en l’hort escolar. En té cura i es base d’observació dels canvis naturals dels vegetals. La comissió vetlla per tal de facilitar llavors diferents per cada grup. És responsabilitat de cada nivell programar les activitats que es duran a la practica, així com del cicle i de les comissions pedagògiques seqüenciar-ne els continguts dels objectius formulats

🌲 Bosc
Comptem amb un entorn privilegiat que ens permet que des de I3 es programi una activitat quinzenal de sortida al bosc proper, que en el cas dels més grans pot arribar al riu Mogent. Aquestes sortides programades han de tenir una planificació, amb uns objectius i continguts elaborats a cada nivell, basades en l’observació, recol·lecció i classificació dels elements naturals, i ensems de manteniment d’aquest espai. La franja dels ambients també ens permeten gaudir d’aquest privilegi i d’aquesta magnífica oportunitat d’aprenentatge.

🌳 Diada de l’arbre
Cada any es planta un arbre al pati. Cada arbre va lligat a un curs. El darrer arbre sempre és el dels alumnes nous de P·3. En aquesta diada la resta de cursos porten flors i plantes aromàtiques i es realitzen activitats i tallers sobre la temàtica. Al llarg de tota l’escolaritat cada nivell vetllarà i tindrà cura de l’arbre, així com del coneixement dels altres arbres del pati.

♻️ Les tres R
L’escola vetlla per reduir, reciclar i reutilitzar els material que fem servir. En aquest sentit vetllem per la disminució de l’ús de paper en circulars i notificacions, en la utilització de carmanyoles per dur els esmorzars i en general en fer un ús responsable dels materials dels que disposem.

🏠 L’edifici
És un edifici concebut i consensuat per una comissió de pares, mares i mestres de l’escola que varem col·laborar amb l’arquitecte a l’hora de definir-ne el seu funcionament. Cal destacar l’aïllament, el depòsit d’aigua pluvial, el sistema d’aigües grises, les plaques solars, el sistema de recollida d’olis de la cuina, etc.