Treball per racons

El treball per racons és una proposta metodològica que proposa delimitar, dintre de l’aula, diferents espais on el nostre alumnat pugui realitzar de manera simultània diferents activitats de tipus cognitiu, manipulatiu i simbòlic. La manera d’organitzar la classe és oferir una gran varietat de propostes a les quals els infants poden accedir d’una forma oberta: poden realitzar activitats autònomament, amb d’altres companys o amb l’adult.

Aquesta manera de treballar implica una metodologia més creativa i flexible, en la que el rol del mestre és dinamitzar els aprenentatges i proporcionar oportunitats perquè els alumnes puguin explorar tots els centres d’aprenentatges.

A Infantil, els racons de treball s’inicien cada matí en arribar a l’escola. Els infants trien el racó que els ve de gust i comencen a treballar de manera autònoma. El paper de la mestra és d’observadora, de guia o facilitadora d’ajudes en moments puntuals. Els racons de treball són: matemàtic, llengua, mans fines, construccions i art. Els infants registren el racó triat en unes graelles de doble entrada individuals que serveixen als nens i nenes per regular la tria i fer que passin per tots els racons un cop per setmana.

A Primària, els racons ocupen l’espai horari de Teixit d’Aula i es combinen amb altres dinàmiques i metodologies, tot i que segueixen els mateixos principis metodològics explicats al principi.

Les propostes no sempre són al voltant d’un mateix bloc de continguts, sino que van variant segons les necessitats.