El treball per racons és una proposta metodològica que proposa delimitar, dintre de l’aula, diferents espais on el nostre alumnat pugui realitzar de manera simultània diferents activitats de tipus cognitiu, manipulatiu i simbòlic. La manera d’organitzar la classe és oferir una gran varietat de propostes a les quals els infants poden accedir d’una forma oberta: poden realitzar activitats autònomament, amb d’altres companys o amb l’adult.
Aquesta manera de treballar implica una metodologia més creativa i flexible, en la que el rol del mestre és dinamitzar els aprenentatges i proporcionar oportunitats perquè els alumnes puguin explorar tots els centres d’aprenentatges.
A Infantil, els racons de treball s’inicien cada matí en arribar a l’escola. Els infants trien el racó que els ve de gust i comencen a treballar de manera autònoma. El paper de la mestra és d’observadora, de guia o facilitadora d’ajudes en moments puntuals. Els racons de treball són: matemàtic, llengua, mans fines, construccions i art. Els infants registren el racó triat en unes graelles de doble entrada individuals que serveixen als nens i nenes per regular la tria i fer que passin per tots els racons un cop per setmana.
A Primària, els racons ocupen l’espai horari de Teixit d’Aula i es combinen amb altres dinàmiques i metodologies, tot i que segueixen els mateixos principis metodològics explicats al principi.
Les propostes no sempre són al voltant d’un mateix bloc de continguts, sino que van variant segons les necessitats.