Ball d’entrada de gitanes: l’any que ve 30 anys!!!

La castanyada a la nostra escola és sinònim de festa, festa de la grossa. Pel matí panellets, tallers amb manualitats de la tardor i sobretot nervis tot esperant la visita dels monstres. I per la tarda toquen els balls, molts balls!!! Sempre comencem amb el «ball de la castanya» i acabem amb el que anomenem «ball modern», un ball escollit per l’alumnat de 6è i on s’encarreguen d’elaborar una coreografia que després realitzarà la resta de l’escola. Però si hi ha un ball que destaca per la seva singularitat en la nostra festa és el «ball d’entrada de gitanes», conegut popularment com el ball del «cap, cap». Aquest curs ens vam proposar descobrir quants anys fa que ballem aquesta dansa a la festa de la castanyada. Després d’una investigació bastant extensa pels nostres arxius i amb l’ajuda dels mestres Joan Ramon i Sebastià que ens van ser els impulsors ho hem pogut trobar. A la memòria escolar del curs 93-94 hi trobem per primer cop una referència explícita: «a banda del tradicional ball de la castanya, els alumnes de 4t a 8è ballaran també el ball d’entrada de gitanes» i també hem trobat el cartell de la festa del 1993. Per tant l’any que ve farà ni més ni menys que 30 anys!!! El per què d’aquesta dansa? D’on va sortir? Per què només els alumnes de 4t a 8è? Són preguntes que ja les respondrem l’any vinent, que estarem d’aniversari i ja hem començat a fer pluja d’idees per poder-ho celebrar com toca. Igual us necessitem, us apunteu???