Presentació caixa d’eines Educació 360 als territoris rurals

Aquest passat dissabte 17 de febrer es va presentar al Castell de Verdú (Urgell) una guia per impulsar l’Educació 360 als entorns rurals. Aquesta publicació s’ha realitzat a partir d’un grup de treball coordinat per l’ARCA (Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya) dins les propostes de l’Agenda Rural de Catalunya 2030 per recollir i consensuar aportacions estratègiques per a l’educació rural. Aquest grup de treball estava format per diferents representants territorials de l’Aliança d’Educació 360, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, el Secretariat d’Escola Rural de Catalunya, l’Associació de Micropobles de Catalunya i l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya.

En aquest grup de treball ha participat el nostre director Josep Manel Albiac en representació de l’Escola de Flix i l’Aliança Flix 360 com a referent dels centres educatius que impulsen aquesta visió de l’educació en les seves comunitats. Recordem que el nostre projecte Fem escola, totxs sumem! ha estat reconegut com a projecte d’innovació pel Departament d’Educació per convertir tots els agents del nostre entorn en un ecosistema de treball en xarxa amb les entitats, administracions, empreses i associacions per incrementar les oportunitats d’aprenentatge per tot l’alumnat i trencar els espais i temps sota la consigna: s’aprèn a tot hora i a tot arreu. El resum d’aquest projecte ha estat publicat en aquesta guia com exemple de pràctica referent en Educació 360.

L’educació va més enllà del temps escolar i necessita estructures construïdes des de les comunitats que garanteixin els drets educatius i les oportunitats d’aprenentatge per a tothom. La proposta de criteris a tenir en compte, principis i metodologies recollits en aquest document és un primer pas perquè els territoris rurals catalans continuïn avançant cap a una Educació 360 que garanteixi la connexió, l’equitat i la qualitat.