Ja hi som: Escola Nova 21

A finals del curs passat la nostra escola va prendre la decisió de sol·licitar formar part de la xarxa Escola Nova 21. El claustre de professorat amb el suport de l’AMPA duia la proposta al Consell Escolar que l’aprovava per unanimitat.

Ahir a 2 quarts de 5 de la tarda ens arribava el correu de les entitats que impulsen el projecte,  comunicant-nos que la nostra escola era una de les  481 escoles que havien estat seleccionades per formar-hi part.

La idea de l’Escola Nova 21 sorgeix d’un grup d’escoles que, amb el suport de la Fundació Jaume Bofill, el Centre UNESCO de Catalunya, la Universitat Oberta de Catalunya i l’Obra Social de la Caixa pretenen introduir canvis profunds en la vida de les nostres escoles, fonamentalment metodològics. Actuacions encaminades  a  “superar el model d’ensenyament transmissor i possibilitar que els infants i joves puguin gaudir a l’escola d’experiències d’aprenentatge rellevants i amb sentit, que els permetin esdevenir persones autònomes amb una vida plena”, tal i com podem llegir al web del programa.

Un cop acceptada la sol·licitud de l’escola, ara restem a l’espera de noves notícies, de rebre formació que ens ajudi a passar de la teoria a la pràctica, de conèixer experiències que ens ajudin a avançar en el canvi amb passes fermes i segures…

No esperem grans novetats de bones a primeres, és un projecte a 3 anys que volem que avanci de mica en mica amb l’objectiu de què cada pas quedi integrat i consolidat en el dia a dia de l’escola.

Aquest article l’acompanyen les adreces del web del programa i d’un reportatge que es va emetre per TV3. Diuen que una imatge val més que mil paraules, en el cas del reportatge us aconsellem que us quedeu amb les paraules, amb l’ideari que mou el projecte, ja que les imatges més impactants corresponen a escoles concertades, les quals compten amb les aportacions dineràries de les famílies i, per si no en tenen prou, de l’administració, és a dir de naltres, la qual cosa li permet gaudir d’instal·lacions i materials inimaginables a les escoles públiques amb les polítiques educatives i econòmiques actuals.

No confiem rebre res de l’administració que no sigui altra cosa que suport moral, copets a l’esquena i, si aconseguim l’èxit esperat, felicitacions.

Com tot canvi, aquest segurament generarà incertesa. Hi ha escoles que treballen en aquesta línia des de fa temps. La seva experiència diu que els resultats aconseguits (competències bàsiques, selectivitat…) no s’allunyen dels aconseguits pels mètodes tradicionals, el que si aconsegueixen és canalla que gaudeix més del procés d’aprenentatge, canalla més responsable, amb una millor capacitat d’organització i treball, amb més esperit crític i capacitat per aprendre a aprendre, procés que cada cop hem de tenir més clar, que en la societat actual, ha de durar tota la vida.

Com bé sabeu l’escola des de fa força anys s’ha distingit pel seu caràcter emprenedor i innovador, hem participat i participem en força projectes, però mai com fins ara l’escola haurà de ser tothom, alumnat, mestres, famílies i ajuntament, per tal de superar el més satisfactòriament possible aquest nou repte.

I ja per acabar, felicitar l’Escola-Institut 3 d’Abril de Móra la Nova amb qui, a nivell de comarca, compartirem singladura, ja que també ha estat acceptada la seva sol·licitud de formar part de la xarxa Escola Nova 21.

Web del projecte: http://www.escolanova21.cat/

Web del programa TV3: http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/30-minuts/una-altra-escola/video/5620064/