Fem i compartim

Com ja ve sent habitual a la nostra comarca el seu professorat duu a terme dos trobades al llarg del curs. La primera, a l’inici de curs, en un acte anomenat Jornada Inaugural. La segona, al final, dins una altra  jornada, en aquest cas de formació, a la qual se li ha donat el nom de Fem i compartim.

El passat 27 de juny i al saló d’actes del Sindicat Agrícola de Ginestar es va dur a terme el Fem i compartim d’enguany. La jornada s’inicià amb uns parlaments de benvinguda a càrrec de l’alcaldessa de Ginestar i mestra Conxita Pujals, de la inspectora Lurdes Ambrós i de la directora de l’escola Bernardette Mas, qui acabà aquesta introducció amb la lectura de la Carta d’agraïment als mestres artesans del finat Carles Capdevila, on es lloa la tasca desenvolupada per mestres i professorat.

Tot seguit s’iniciaren les presentacions d’una mostra de bones pràctiques. Experiències educatives dutes a terme a les escoles i instituts de la nostra comarca. Escoles i instituts que a través d’aquest acte obren les seves portes a escoles i instituts per tal de compartir el que fan i han fet.

Tot i això, enguany es va variar el format habitual de la jornada, la qual s’inicià amb la presentació d’una experiència d’una escola de la Terra Alta, l’escola Doctor Ferran de Corbera d’Ebre, on s’ha iniciat un canvi metodològic basat en el principis de les anomenades escoles vivies, moviment que mediàticament lidera actualment l’anomenat Projecte Escola Nova 21, mediàticament.

Una altra variació va anar a càrrec de Joventut del Consell Comarcal, CIAD i el CRP de la Ribera d’Ebre presentant la Maleta de contes coeducatius, una proposta per ajudar a treballar la igualtat als nostres centres educatius.

Tanmateix,  l’escola Jeroni de Moragues de Móra d’Ebre ens obrí les portes de la seva escola. A partir d’una visita virtual van passejar-nos per les seves instal·lacions, vam conèixer el seu professorat, la seva tasca diària i vam descobrir actuacions que ens eren desconegudes al temps que admirables.

Però això no s’acabava aquí, més novetats, fruit d’un treball de recerca, el professorat de l’institut Julio Antonio de Móra d’Ebre cedia el protagonisme de la seva presentació a un alumne. Per primer cop en la història de les jornades un alumne pujava a l’escenari per presentar-nos el seu treball. Excel·lent presentació, excel·lent experiència: una mà robòtica que tocava el piano. Felicitacions.

Música, art a l’escola, noves metodologies per a desenvolupar projectes, canalla de primària programant… Experiències fetes i compartides amb la finalitat de conèixer per millorar l’ensenyament a la nostra comarca.

Com a complement a la jornada es va organitzar una exposició de llibres escrits per autors i autores de la nostra comarca, per alumnes de les nostres escoles. Més d’una seixantena d’obres que ens ajuden a passar de les percepcions a les evidències. Més d’una seixantena d’obres que ratifiquen que la feina que s’ha fet i s’està fent a les nostres escoles i instituts és lloable.

Finalment i per a cloure l’acte un to festiu, mestres i professorat, d’empeu, plegats i seguint les instruccions del professorat de música, ballant i cantant Corre l’estiu de Pepet i Marieta.

Escola de Ginestar, Servei Educatiu de la Ribera de l’Ebre felicitacions i gràcies perquè jornades com aquestes, a banda del valor formatiu, ajuden a fer comarca, ajuden a fer comarca educativa.

Des d’aquestes línies la nostra escola us desitja bones vacances, però, primer us desitja bones escoles d’estiu, bons cursos on line… perquè malgrat sigui força desconegut, són molts i moltes mestres, molts i moltes professores que aprofiten el mes de juliol per actualitzar-se participant en activitats de formació. Ei,  ànim equips directius, el juliol passa volant i, finalment arriba, l’agost. I, no perdoneu l’agost, ara sí, feu vacances o com de vegades diuen al meu poble, vagances que és una paraula que té un contingut més contundent.

Bon estiu.

ESTIMADES i estimats mestres:

Gràcies per la vostra vocació artesana, la de fer les coses ben fetes pel gust de fer-les ben fetes.

Per entendre que la vostra feina no acaba quan ho heu explicat, sinó quan ho han entès.

Per la il·lusió amb què enceteu el curs, dient com diem tots que fa mandra, però sentint íntimament les ganes de començar.

Per l’esforç que feu per treure el màxim de cada alumne, confiar-hi i reforçar-los l’autoestima.

Pels extres que heu de fer pendents dels que tenen dificultats a casa, sabent que en una societat meritocràtica això no ha de perjudicar la igualtat d’oportunitats a l’escola. Pel sentit de l’humor, que us permet combinar el repte més transcendent de la humanitat -educar les criatures- amb els somriures que ho fan tot més fàcil.

Per entendre que el món connectat no és res que ens hagi de fer por, si ho fem servir com a palanca per augmentar la motivació.

Per tenir clar que en el món connectat també s’ha de saber desconnectar.

Per la paciència que teniu amb els pares. Per l’estima que teniu pels nostres fills.

Per no desanimar-vos per més motius que tingueu, sabent que la vostra missió és massa important per permetre-us el luxe d’abaixar la guàrdia.

Per tot el que heu preparat i pensat perquè aquest any us surti encara millor que l’anterior.

Per no tenir por d’innovar. Per compartir experiències amb altres mestres, per formar-vos i assumir que heu de formar aprenents permanents, que avui a les aules s’hi va a aprendre a aprendre.

Carles Capdevila