Aquestes setmanes l’escola està treballant en un altre projecte de caire educatiu 360 amb la creació d’una aula Snoezelen on es generi benestar a les persones a partir de les sensacions.
Es pretén oferir a la persona inputs sensorials variats i agradables, amb la finalitat de proporcionar estimulació adequada a cada perfil i alhora un benestar emocional, entre altres objectius.
Aquestes aules es basen en el concepte Snoezelen (contracció de les paraules holandeses “snuffelen” i “doezelen” que signifiquen quelcom a “olorar” i “relaxar-se o dormitar”) i implica un tipus concret d’intervenció en persones amb discapacitats intel·lectuals, col·lectius amb alteracions sensorials o bé dificultats conductuals i/o emocionals, entre altres.
Aquesta aula és producte de la coordinació que realitza l’escola amb l’Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica de la Ribera d’Ebre. Des de fa uns quants cursos s’ha detectat l’increment de casos d’alumnes amb necessitats educatives específiques (NEE) i amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). A més també es detecten casos amb alteracions en el processament sensorial, fet que des del centre volem donar la millor resposta possible a aquest tipus d’alumnat.
Aquest tipus d’aules, freqüents a diferents països del nord d’Europa, encara no es troben als centres educatius ordinaris al nostre país i menys en els centres públics. Per aquest motiu s’ha creat un equip impulsor de l’aula, s’ha redactat un projecte (amb la justificació, objectius, actuacions i indicadors d’avaluació) i es busquen col·laboradors – sponsors que ens ajudin a fer realitat aquesta aula.
Ja tenim empreses i comerços del nostre poble que col·laboren amb donacions econòmiques i de materials diversos. I el fet que la comunitat participi en aquesta iniciativa la converteix en més significativa perquè vol esdevenir una aula comunitària que la pugui utilitzar els diferents centres de la comarca, residències de gent gran de l’entorn, i altres entitats que treballen per millorar el benestar de les persones. Una aula 360 de la comunitat educativa feta realitat per la mateixa comunitat educativa, que farà possible la seva creació on les administracions educatives no arriben a nivell pressupostari.
La primera actuació ha estat una formació de 8 hores realitzada el passat dissabte 8 de maig a 20 persones del claustre de l’escola (docents i vetlladores), de l’EAP Ribera d’Ebre i la directora del CEE Jeroni de Moragas de Móra d’Ebre. Aquesta formació l’hem realitzat amb la doctora amb Psicologia Maria José Cid (terapeuta Snoezelen i presidenta de l’Associació Espanyola d’Estimulació Sensorial i Snoezelen i membre de l’ISNA (Internacional Snoezelen Association).
Al llarg d’aquests mesos anirem preparant l’aula amb els recursos econòmics que anirem rebent de les col·laboracions per tenir-la 100% operativa a l’inici del proper curs, on realitzarem la pertinent inauguració per donar visibilitat al projecte i als col·laboradors que faran possible aquest nou servei a la nostra escola i a la comunitat educativa flixanca i del nostre voltant.
Es tracta d’una aula amb materials específics (matalassos, llum negra, columna sensorial, difusors d’aromes, entre molts altres) per treballar els diferents sentits: olfacte, gust, vista, oïda i tacte que permetran el treball per incrementar el benestar emocional, el nivell d’atenció i de comunicació, retrobament del ritme adequat, i a seguritzar l’alumnat respecte sí mateix, amb els altres i amb l’entorn. Aquesta aula es complementa amb un jardí sensorial que s’està habilitant en un pati interior del centre on tindrem un camí de textures per anar descalç i un hort d’aromàtiques per treballar el sentit de l’olfacte a l’aula.