Acte de protesta i condemna

Un cop més la comunitat educativa de la nostra escola ha fet pinya, aquest cop per condemnar les greus acusacions i calúmnies  llançades sobre el nostre sistema educatiu, al temps que fer sentir el seu total rebuig a l’injust empresonament de Jordi Cuixat i Jordi Sánchez.

A 2 quarts d’1, un cop havia sortit la canalla de l’escola, claustre de mestres, AMPA i Regidoria d’Ajuntament es manifestaven al davant de la porta de l’escola. A la lectura per part del director del manifest “Contra la mentida i l’adroctinament, l’escola forma ciutadans lliures, elaborat per un grup de mestres impulsors del projecte Escola Nova 21, li seguia la representant de l’AMPA que llegia el manifest “Educació pública de qualitat“. Ja per acabar l’acte la regidora d’ensenyament donava lectura al manifest per demanar la llibertat de Jordi Cuixart i Jordi Sánchez signat per l’ACM (Associació Catalana de Municipis) i l’AMI (Associació de Municipis per la Independència), el qual s’havia llegit a les 12 del migdia a la porta de l’ajuntament davant la presència d’unes dos-centes persones.

Altres informacions sobre el tema:

Contra la mentida i l’adoctrinament, l’escola forma ciutadans lliures

Nosaltres, professionals de l’educació, volem denunciar amb rotunditat la mentida sistemàtica que s’està proclamant contra el nostre sistema educatiu, a la que ara s’hi han sumat els ministres d’Exteriors i d’Educació espanyols afirmant que a escoles catalanes s’adoctrina ideològicament i no s’hi ensenya el castellà, afegint-se així a acusacions d’actuals i antics ministres de l’executiu espanyol segons les quals a les nostres escoles s’adoctrina els infants perquè tinguin una ideologia política determinada. Aquestes afirmacions inclouen desqualificacions directes com ara que les escoles catalanes estan “controladas por rufianes”.

El record de l’adoctrinament a les escoles és prou viu a la nostra societat, donat que la dictadura franquista el va practicar amb molta intensitat durant quaranta llargs anys. Un adoctrinament que es contraposava amb la tradició de renovació pedagògica catalana del primer terç de segle XX, liderada per una generació de mestres compromesos amb la llibertat de pensament i els valors de convivència en pau, molts dels quals van ser purgats per la dictadura, i que una nova generació va aconseguir reviure en resistència al franquisme.

La llarga tradició de renovació pedagògica que ha mantingut viu el treball de millora educativa a Catalunya ha estat sempre intrínsicament lligada als valors del pluralisme, de la llibertat, de la ciutadania responsable, del pensament crític i de la convivència en pau. Cal dir, doncs, que les acusacions sobre adoctrinament són un insult a la professionalitat de desenes de milers de docents compromesos amb aquests valors, com ja ha denunciat la Junta central de directors de centres educatius. Però també són alguna cosa més.

Aquestes acusacions falses i infundades volen justificar una involució del sistema educatiu per tornar a la pràctica obsoleta d’un currículum prescriptiu centralitzat i detallat en els continguts dels llibres de text que, des d’una lògica en què el docent sigui un simple transmissor, permeti al govern de torn incidir ideològicament en la formació dels infants, com apuntava aquell ministre que volia “españolizar” els alumnes.

Denunciem, doncs, la mentida grollera, ofensiva i mal intencionada contra l’escola, però també denunciem la seva intenció: involucionar el sistema educatiu, fer marxa enrere en els avenços de la comunitat educativa catalana d’adoptar –com Finlàndia o Singapur– un currículum competencial genèric, i transformar l’escola en una simple corretja de transmissió de postulats ideològics.

La nostra societat ha de saber que aquesta involució que les falses acusacions volen justificar amenaça la cultura democràtica pluralista dels nostres joves, que ha de sustentar la convivència en llibertat; i amenaça també la capacitat individual i col·lectiva de fer front als reptes globals i a les transformacions socials de la quarta revolució industrial, que determinaran el nostre futur.

És per això que reafirmem que la finalitat de l’escola és la formació integral de persones lliures que pensin per elles mateixes, responsables i reflexives, amb capacitat de conviure en la diversitat, de resoldre problemes i de transformar el món on viuran, i reiterem el nostre compromís per seguir-ho fent possible.