Escola: protocol casos COVID-19

A aquestes alçades de la pandèmia, tothom és conscient que els protocols i les normes de salut evolucionen constantment. Ja us hem comentat en més d’una ocasió que rebem dia sí, dia també, actualitzacions dels protocols a seguir.

És normal, ens trobem davant una situació que és nova per a tothom i les persones encarregades de gestionar-ho també fan tot el que poden en funció de l’evolució de la pandèmia.

De la mateixa manera, la incertesa de la població també va evolucionant. Fa uns dies, se centrava en com seria la tornada a l’escola i en aquests moments ja s’ha passat de pantalla i ara els dubtes es focalitzen en la gestió dels possibles casos de COVID-19.

Us oferim a continuació com està la situació en aquests moments, deixant clar que aquests protocols poden modificar-se, per part de les autoritats sanitàries i educatives, en qualsevol moment.

Des de l’escola sempre ens atenem a les instruccions que rebem dels professionals de la salut que són els que més en saben, de la mateixa manera que en l’àmbit pedagògic som els mestres els que tenim la responsabilitat de les decisions.

Quan no es podrà anar a escola?

  • Si presenten símptomes compatibles amb la Covid-19 i una temperatura superior al 37,5ºC.
  • En cas d’estar aïllat per donar positiu en Covid-19.
  • Estar a l’espera de resultat de PCR
  • Conviure amb una persona diagnosticada.
  • Estar en quarantena domiciliària.

 

Cas sospitós:

Tal com descriu el “Protocol de gestió de casos als centres educatius”, i que està en contínua revisió, un cas sospitós (aquell que té simptomatologia i a qui se li ha demanat una PCR) ha de fer aïllament domiciliari, mentre està a l’espera del resultat de la prova. També han de quedar-se a casa els germans escolars o convivents que treballin en un centre educatiu.

La resta de convivents que no treballin en cap centre escolar, no tenen indicat fer un aïllament preventiu i poden anar a treballar prenent les mesures adequades, de la mateixa manera si hi ha germans grans que no estudiïn en centres educatius.

 

Contactes estrets del grup de convivència estable:

Tampoc no han de fer confinament preventiu els contactes estrets del grup de convivència estable mentre el cas sospitós estigui a l’espera del resultat de la prova.

Tots els contactes estrets d’un cas positiu tenen indicació de fer-se una prova PCR de cribratge i de fer la quarantena. D’entrada, es consideren contactes estrets d’un cas positiu aquelles persones que formen part d’un grup de convivència estable.

 

Actuacions del centre educatiu davant d’un cas positiu en un grup de convivència estable:

Si la confirmació del cas positiu és durant l’horari escolar, el grup ha de romandre al centre educatiu fins acabar la jornada lectiva, i es prioritzarà l’organització d’un equip mòbil per fer les PCR al centre educatiu. El grup estable ha d’acabar la jornada lectiva amb normalitat, sempre mantenint les mesures de seguretat i evitant el contacte amb la resta de grups de convivència estable. Un cop finalitzada la jornada lectiva, els i les alumnes del grup i els altres possibles contactes estrets del cas positiu, han de retornar directament (sense extraescolars) als respectius domicilis per iniciar la quarantena.

Una unitat mòbil es desplaçarà a l’escola per fer una prova PCR a tots els contactes estrets dels casos positius. Cal tenir present que, per recollir mostres de PCR als centres educatius, s’utilitzen tècniques de frotis nasal menys molestes que les del frotis nasofaringi, que són més agressives. El frotis nasal és una tècnica molt senzilla que només requereix posar un bastonet a l’interior de les fosses nasals, a uns 2 cm de l’entrada. No es recomana que els pares i mares entrin a les escoles per acompanyar els infants quan se’ls fa la prova. Es tracta d’una prova molt menys dolorosa que posar una vacuna. Malgrat aquesta recomanació, l’escola no posarà cap impediment en organitzar l’assistència d’un familiar per infant, amb tot un seguit de normes, sempre i quan l’autoritat sanitària ho permeti.

Si no s’hagués pogut fer la presa de mostres per part de la unitat mòbil aquell dia, s’indicarà com fer la PCR als nens i nenes.

Si la confirmació del cas positiu es produeix fora de l’horari escolar, la resta de membres del grup han d’anar al centre educatiu en la jornada lectiva següent per dos motius principals: organitzar la realització de la PCR als contactes estrets i rebre les instruccions necessàries per tal de seguir l’activitat lectiva durant la quarantena. Si la PCR no es pogués fer al centre educatiu, cal indicar on es farà. Abans i després de fer la prova PCR, els i les alumnes no podran fer altres activitats fora del centre educatiu.

 

Un resultat negatiu de la PCR d’un contacte estret no eximeix de la necessitat de mantenir la quarantena durant tots els dies establerts. Amb una primera PCR se sap que la persona en aquell moment no té la malaltia, però aquesta es pot desenvolupar més tard, mentre dura el període d’incubació del virus: per això és tan important fer bé la quarantena. Durant tot aquest període no es pot fer cap mena d’activitat fora del domicili, ni rebre visites de persones no convivents.

INFANT VINCLE ACCIONS A REALITZAR
1. A l’espera del resultat de la  PCR Nen o nena Aïllament
Germà o germana en edat escolar Confinament
Pare o mare (personal de centre educatiu) Confinament
Pare o mare (no personal de centre educatiu) Activitat laboral normal
Grup classe (grup de convivència estable) Activitat escolar normal

 

2. PCR negativa A criteri mèdic: sospita baixa Nen o nena Activitat normal
Germà o germana
Pare o mare
Grup classe
A criteri mèdic: sospita alta Repetir PCR (tornada al punt 1)

 

3. PCR positiva Nen o nena Aïllament
Germà o germana Quarentena + PCR
Pare o mare
Grup classe (grup de convivència estable)

Cal destacar que els convivents o contactes habituals de persones que hagin estat identificades com a contactes estrets no han de seguir cap mesura especial. És a dir, els germans o germanes d’alumnes que estiguin fent quarantenes, poden assistir a classe amb normalitat.

És important també remarcar que no es requereixen fer proves PCR per retornar a l’escola ni tampoc certificats mèdics. No aporten valor afegit, a banda que l’atenció primària té una càrrega important i és cabdal que entre tots en tinguem cura.

Algunes famílies ens heu transmès inquietud en poder consultar en una pàgina web de la Generalitat les dades sobre la COVID-19 als centres educatius i comprovar que a la nostra escola hi ha 2 docents confinats per resultat positiu. És cert, es tracta de 2 mestres que van contraure la malaltia a l’agost i no han pogut ni incorporar-se cap dia a l’escola, per tant no ha hagut cap possibilitat de contagi ni per a l’alumnat ni per a la resta dels docents.

Cada vegada més, hi ha escoles amb grups classe confinats i és una possibilitat que de moment no hem tingut a La Farigola però que molt possiblement passarà. L’escola no és un centre de contagi però sí posa en evidència la situació de contagi real que hi ha a la nostra societat. Sols podem estar ben preparats amb un bon protocol d’actuació i amb l’actitud positiva i ferma que ens en sortirem. Les situacions bones ens fan feliços i les dolentes ens han de fer forts. Quan tot funciona estem tranquils però quan hi ha problemes és quan demostrem que som persones centrades i valentes així que ànim, calma i fortalesa per a tothom!

2 comentaris

  1. Eli

    Muchísimas gracias por ser tan rigurosos con las aclaraciones, y repetir el protocolo en cada ocasión que se les presenta.

    Es enorme el esfuerzo que todo esto conlleva, y repito …GRACIAS por transmitirnos a las familias tanta tranquilidad.

    Saludos,
    Eli

    1. admin Autor de l'article

      Moltes gràcies Eli!

      Per part nostra no restarem cap esforç per oferir tranquil·litat i seguretat a les famílies. Sabem que la gran majoria reconeixeu i valoreu la nostra feina i això ens anima a continuar endavant.

      Gràcies!!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>