Com treballem a la Primària

Considerem fonamental atendre la formació integral dels infants. Tenim molt present la diversitat dels ritmes de maduració i aprenentatge.

La figura docent ha d’arribar a ser el/la guia de tot el procés d’evolució i aprenentatge dels infants. Cal ajudar l’alumnat a construir el seu propi aprenentatge de forma global, interdisciplinària, oberta i des de múltiples canals.

  • Relació amb les famílies: volem fomentar la relació, la participació i la implicació de les famílies. Hem establert moments de presència i participació de les famílies al centre al llarg del curs: presentació d’una Baula (projecte), presentació d’un espectacle artístic en un teatre, etc. Organitzem una reunió d’inici de curs per les famílies de cada nivell. L’equip docent facilita el correu corporatiu de l’escola com a mitjà de comunicació amb les famílies.
  • Baules (projectes): l’alumnat focalitza el desig de saber coses noves, la formulació de preguntes, la recerca de nous coneixements i la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge. S’elaboren hipòtesis, es prenen decisions sobre el repartiment de tasques, es posa en comú el resultat de les tasques individuals i s’elabora col·lectivament el resultat. Treballar per baules incentiva processos com cercar, seleccionar i interpretar informació a través de fonts diverses, formular nous dubtes i establir relacions amb altres problemes. Durant el procés s’avalua el què s’ha après i com s’ha après (autoavaluació, coavaluació, heteroavaluació). S’activa la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup per construir el coneixement de forma compartida.
  • Eines: per garantir els objectius i els continguts a treballar a cada curs, en el nostre horari tenim sessions “d’eines” on es fa el treball més sistemàtic de l’àmbit lingüístic i matemàtic. El càlcul mental, les operacions, la resolució de problemes, la comprensió lectora, l’expressió oral i l’escrita… tenen molta importància en el nostre dia a dia i tenim sessions del nostre horari reservades per a aquest treball. Aquests aprenentatges es posen en pràctica i estan al servei del seu ús en les “baules”.
  • Rodes d’aprenentatge: tots els grups de l’escola gaudeixen d’estones amb dos docents a l’aula, durant aquestes estones l’alumnat trobarà a l’aula diferents propostes, algunes més autònomes i altres més dirigides i rodarà per aquestes. Apostem per la codocència i els seus avantatges:
    • Millor atenció a la diversitat: la presència de més d’un docent afavoreix un millor coneixement de l’alumnat, una capacitat més àmplia per a detectar-ne les diferències i, per tant, d’adaptar la resposta educativa. Dos docents capten millor que no pas un de sol, les diferències i necessitats i el fet de treballar amb grups més petits fomenta un impacte educatiu més gran.
    • Aplicació de metodologies pedagògicament més útils: sens dubte, la presència de més d’un docent a l’aula afavoreix l’ús de metodologies basades en el descobriment, la cooperació, l’aprendre fent.
    • Millora del ritme de treball a l’aula: dos docents ben coordinats, augmenta l’atenció de l’alumnat i el temps útil dedicat a l’aprenentatge.
    • Pràctiques més motivadores i que ajuden a augmentar l’autoestima d’aquell alumnat amb més dificultats, però també de l’alumnat més potent acadèmicament, ja que les activitats que es plantegen sempre tenen diferents graus de dificultat.
  • Pla lector: reservem trenta minuts diaris al treball del pla lector. En aquestes estones, es treballen propostes de lectura en veu alta, la lectura comprensiva, l’hàbit lector i el gust per la lectura. Les biblioteques d’aula són un recurs molt valuós per fomentar la lectura en l’alumnat, també completem el fons de les nostres biblioteques d’aula amb préstecs puntuals de la biblioteca municipal o de la biblioteca general de l’escola. L’alumnat de cicle mitjà participa en el Certamen de Lectura en Veu Alta del Grup Enciclopèdia.
  • Anglès: l’alumnat rep sessions de grup classe i sessions de mig grup. Les sessions de mig grup permeten el treball de l’expressió oral. Des de l’àrea d’anglès es participa en la celebració de festes (Halloween, intercanvi de postals, cantada de Nadales…)
  • Educació musical: es treballen els aspectes de llenguatge musical, cançó coral i altres aspectes musicals. També es realitza un espectacle en el qual el públic és l’alumnat del cicle anterior i les famílies de l’alumnat que actua.
  • Educació visual i plàstica: es dedica una tarda a treballar propostes plàstiques atractives i variades. Aquestes propostes pretenen treballar tècniques i materials diversos. És un espai on es fomenta la creativitat, l’expressió, la comunicació a través de les creacions plàstiques. La seva finalitat és la de desenvolupar les capacitats perceptives, expressives i estètiques de l’alumnat i dotar-lo de les eines que li permetin accedir i transformar la informació en coneixement.
  • Educació física: permet que els infants desenvolupin destreses motrius, cognitives i afectives essencials. L’educació física és de gran importància per al desenvolupament integral de les persones posant l’accent en la importància de la matèria per educar mitjançant el cos i el moviment. L’etapa escolar és el moment més propici perquè entenguem la importància de l’activitat física i les repercussions que tindrà en la salut la resta de les nostres vides.
  • Estratègia digital: a la nostra escola ja fa anys que destaquem la importància de l’ús de les TAC i dels recursos digitals per afavorir la millora de la qualitat dels processos d’ensenyament i aprenentatge. Les tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement (TAC) tracten de posar les tecnologies al servei d’una millora en els processos d’ensenyament – aprenentatge, d’avaluació i d’organització, que de forma quotidiana es desenvolupen a l’entorn, al centre i a l’aula. Tot l’alumnat té un correu de l’escola i amb aquest correu pot accedir a la plataforma Classroom. L’escola fomenta un ús reflexiu dels dispositius electrònics.
  • Moments de calma: donem molta importància a la promoció de la salut i el benestar dels infants mitjançant el desenvolupament de competències emocionals. S’organitzen moments per la tornada a la calma amb propostes de ioga, respiració, massatges, etc.
  • Aprenentatge cooperatiu: metodologia de treball a l’aula que consisteix en l’organització de la classe en petits grups mixtos i heterogenis on l’alumnat treballa de manera coordinada per resoldre tasques acadèmiques i aprofundir en el seu propi aprenentatge. Aquesta metodologia pretén que els infants es vinculin estretament, de manera que cada alumne sap que el seu esforç personal ajuda els/les companys/es a aconseguir l’èxit tant a nivell grupal com individual. Els membres d’un equip d’aprenentatge cooperatiu tenen una doble responsabilitat: aprendre i contribuir a fer que aprenguin també la resta de membres de l’equip. Cooperar per aprendre, aprendre a cooperar (CAAC). Cada equip té un Pla d’equip on s’estableixen uns objectius i compromisos i es valora el grau d’assoliment d’aquests.
  • Aprenentatge i servei (APS): és una proposta que integra el servei a la comunitat amb l’aprenentatge acadèmic. En un sol projecte es fomenta que l’alumnat es formi, tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo. El nostre alumnat du a terme un projecte d’aprenentatge i servei a cada cicle.
  • Tutoria: les sessions de tutoria són l’espai on l’alumnat pot expressar la seva opinió, prendre decisions, arribar a acords, establir normes, etc. Els motors indiscutibles d’aquestes estones d’assemblea són la participació i el diàleg. També es reserven moments per realitzar activitats de cohesió de grup.
  • Valors o religió: les famílies del centre poden escollir entre l’àrea de Religió Catòlica o Valors Socials i Cívics.
  • Sortides: l’alumnat del centre gaudeix de sortides i activitats fora del centre amb un gran valor pedagògic. Algunes d’elles van relacionades amb les baules treballades i altres estan distribuïdes entre els nivells de primària per garantir que els nostres infants realitzin durant la seva escolaritat un seguit d’activitats culturals i pedagògiques adients a la seva edat.
  • Colònies: l’alumnat de cicle inicial i mitjà gaudeix d’unes colònies al llarg del cicle, ja que s’organitzen un cop cada dos cursos. Al cicle superior es fan colònies de cohesió a cinquè i unes de comiat de sisè. Considerem que hi ha moltes raons per fer colònies, entre les quals volem destacar que aquestes fomenten l’autonomia personal i l’autoconeixement, afavoreixen la cohesió de grup i reforcen el treball cooperatiu. A més a més, durant les colònies es treballen coneixements curriculars a partir de l’experimentació i de vivències personals, i això afavoreix el desenvolupament integral dels alumnes. I com que les colònies es duen a terme en entorns naturals, també afavoreixen la descoberta de l’entorn natural i promouen el coneixement, el respecte, el vincle i l’estima cap a la natura i el territori.