6è: xerrada Nenes i Dones en la Ciència

Aprofitant el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència, l’alumnat de 6è de primària va rebre una xerrada informativa de la Mercè Planas, doctora en biologia, sobre què és la ciència, .

Prèviament, l’alumnat havia fet un dibuix i un escrit per respondre a la pregunta Què és la ciència?. Amb aquestes produccions, la Mercè va preparar una presentació per donar-hi resposta a partir de les paraules de l’alumnat.

La sessió es va estructurar en 3 parts: què és la ciència, com es fa la ciència i qui fa la ciència.

Què és la ciència? Per què es diu que la ciència és la mare de la ciència? La ciència és fer-se moltes preguntes. Preguntes a les quals potser no tenim resposta al moment, però sí en el temps. Si alguna cosa no té resposta, potser no existeix encara i la ciència ens permet investigar per saber què ha passat.

Com es fa la ciència? Per respondre-ho vam recordar què és el mètode científic, les pautes que se segueixen per poder donar resposta a les preguntes que ens fem: observar, preguntar i experimentar.

Qui fa la ciència? La ciència està a l’abast de tothom, necessita creativitat i curiositat.

A més a més, durant tota la xerrada ens va donar testimonis de dones científiques que han canviat el món. Com, per exemple, Valentina Tereshiova, la primera dona que va arribar a l’espai l’any 1937 o Mae Jemison, la primera dona afroamericana en anar-hi, l’any 1956.

També vam conèixer a Rosalind Franklin, la descobridora de l’estructura de l’ADN, la qual va estar invisibilitzada durant molts anys, ja que el seu marit li va robar la feina i li va vendre les fotografies a Watson i Crick, a qui se’ls va reconèixer amb un Premi Nobel aquesta descoberta.

Aquests testimonis ens van fer reflexionar sobre els diferents col·lectius que han estat oprimits al llarg de la història.

Per acabar, vam quedar-nos amb la idea que tothom pot ser científics i científiques i, amb una frase d’Hipàcia:

“Defensa el teu dret a pensar perquè, fins i tot pensar de forma incorrecta, és millor que no pensar en absolut”.