Escola inclusiva

Escola inclusiva: atenció a la diversitat

“La inclusió és una forma millor de viure. Es l’oposat a la segregació. La inclusió determina on vivim, rebem educació, treballem i juguem. Té a veure amb el canvi dels nostres cors i valors”

(Pearpoint Forest, 1999)

Quan parlem del dret fonamental a l’educació -universal i gratuïta-, estem dient que SÍ a un sistema educatiu públic inclusiu.

L’educació inclusiva és l’educació que integra, que promou l’atenció educativa per a tot l’alumnat, que busca l’equitat i valora la diversitat, oferint l’escolarització en condicions d’igualtat per a tot l’alumnat.

Cada nen/a té uns trets, interessos, capacitats i necessitats d’aprenentatge diferents i l’escola inclusiva és la que ofereix l’oportunitat d’aprendre junts alumnes diferents.

Aquest és l’objectiu comú del nostre entorn educatiu: la inclusió de l’alumnat fomentant el desenvolupament en el seu aprenentatge i afavorint la seva autonomia i participació en el món escolar.

Les estratègies metodològiques en les que ens basem i que asseguren l’oportunitat d’aprendre junts són:

• Assegurar la participació.
  • Promoure el treball cooperatiu.
  • Elaborar materials accessibles i adaptats.
  • Emprar estratègies metodològiques que s’adaptin a l’estil d’aprenentatge de l’alumnat.
  • Utilitzar materials que afavoreixen la manipulació i l’experimentació.
  • Fer ús del modelatge.
  • Ser molt flexibles en la seqüenciació didàctica.
  • Afavorir la motivació.
  • Utilitzar el reforç positiu.
  • Afavorir la generalització i transferència dels aprenentatges escolars a la vida.

Tenim equip d’Atenció escolar inclusiva, amb mestres d’Educació especial, una educadora i una auxiliar d’EE. A més, es disposa de l’orientació i l’assessorament d’una psicopedagoga de l’EAP.

Tenim alumnat que rep suport intensiu a l’escolarització inclusiva (SIEI). El SIEI és un recurs per al centre, que se suma als suports universals i addicionals per a la inclusió.