Educació en valors

EDUCACIÓ EN VALORS SOCIALS i CÍVICS

Les competències bàsiques d’aquest àmbit es refereixen a les capacitats que permeten als alumnes viure plenament i contribuir al benestar dels qui els envolten, tant dels qui els són més propers com dels qui els són més llunyans. En el món complex d’avui és imprescindible treballar actituds que contribueixin a la convivència, al respecte dels drets de les persones i a l’assoliment d’unes condicions de vida dignes per a tothom. Els i les alumnes, en el marc d’una escola inclusiva, han d’aprendre a ser competents per viure i conviure d’acord amb els valors propis d’una societat democràtica: la llibertat i la responsabilitat personal, la solidaritat, el respecte, la igualtat i l’equitat.

Ser competent en aquest àmbit significa poder detectar situacions de la vida quotidiana, a casa, a l’escola, al barri, etc., que permetin respondre i actuar des d’una perspectiva de caràcter ètic. L’enfocament de l’àmbit ha de posar un èmfasi especial en l’assoliment d’actituds i d’hàbits de conducta al llarg de tota l’etapa i en l’adquisició d’habilitats mentals, d’autoconeixement, d’autocontrol, d’empatia i d’assertivitat.

DIMENSIÓ PERSONAL

Aquesta dimensió agrupa les competències bàsiques de l’àmbit que s’adrecen a la persona com a individu capaç de conèixer les seves emocions i sentiments, de respectar-se a si mateix/a i d’orientar i dirigir la seva pròpia existència. Per això, inclou les competències que porten a desenvolupar-se de manera autònoma i responsable, amb coneixement dels propis drets i deures, amb la sensibilitat moral per descobrir els aspectes ètics de les diverses situacions i la possibilitat de la felicitat personal. Les competències d’aquesta dimensió s’assoleixen en gran part gràcies a la interacció amb d’altres persones i es consoliden en els diversos espais i temps socials, siguin escolars, familiars, laborals o de lleure.

DIMENSIÓ INTERPERSONAL

Integren aquesta dimensió les competències que tenen a veure amb la comunicació i la interacció quotidiana de la persona amb d’altres persones concretes. Aquestes, preparen per a una acció fonamentada en el diàleg i en el respecte, i també en l’adopció de criteris per tal de considerar allò que fan les altres persones, així com per a la gestió positiva dels conflictes que inevitablement planteja la convivència. Tracta de les relacions que s’estableixen amb les persones amb les quals es conviu. La família, l’escola, el barri o el poble són els àmbits en els quals s’assagen actituds de convivència, simpatia, apatia, antipatia… i són el bressol de la pràctica dels grans valors com el respecte, la tolerància, el diàleg, la cooperació i el compromís. És des d’on es plantegen amb contundència les qüestions relacionades amb la llibertat i la responsabilitat.

DIMENSIÓ SOCIAL

Aquesta dimensió es refereix als rols socials de la persona, és a dir, aquells que amplien l’àmbit de l’actuació del món interpersonal al món social, més enllà de les relacions que s’estableixen amb les persones amb qui compartim la quotidianitat. Les competències d’aquesta dimensió proposen que l’adquisició d’aquests rols es desenvolupi de forma crítica i que estiguin destinats a la millora de l’entorn, sigui natural, social o polític. Així mateix, fan èmfasi en l’acció col·lectiva i la capacitat d’actuar cooperativament, amb objectius compartits, projectant aquesta acció al món d’avui i de demà. Els coneixements i les actituds pròpies de les dimensions anteriors, personal i interpersonal, seran la base per a l’assoliment d’aquestes competències. Les habilitats assolides de raonament i de relació permetran establir una relació ètica amb l’entorn afavoridora de la convivència i de la resolució de les situacions d’injustícia.

Seran les tutores les encarregades d’impartir aquest àmbit.