Padrins lectors

El gust per a la lectura, i la lectura en sí, és fonamental en l’educació del nostre alumnat així que, per tal de dinamitzar-ne el seu aprenentatge, ja fa uns quants cursos que realitzem amb èxit, el projecte de Padrins Lectors/es.

Es tracta d’una activitat cooperativa que consisteix a fer que els i les alumnes més grans (3r, 4t, 5è i 6è) siguin padrins/es de lectura dels més petits/es (EI4, EI5, 1r i 2n) que encara no tenen assolit del tot el procés lectoescriptor, i als quals anomenarem fillols i filloles. Això vol dir que cada padrí/na es compromet a ajudar a aprendre a llegir el seu fillol/a i/o a millorar la seva habilitat lectora, al mateix temps que l’engresca i li encomana el gust per la lectura. Els i les alumnes, padrins/es i fillols/es, adquireixen un compromís amb aquest projecte i assumeixen certa responsabilitat en aquest sentit. El compromís queda reflectit en un contracte que signen el padrí o padrina i el fillol o fillola.

Aquesta activitat els és molt positiva a tots i a totes, perquè:

• Motiva l’alumnat a llegir i els connecta amb els seus interessos.
  • Responsabilitza als/les més grans de l’atenció i cura dels petits, i els fa conscients que ells/es són el seu exemple, amb tot el que això implica.
  • Afavoreix la relació entre els diferents nivells i millora la convivència dins el centre ja que es treballa de forma cooperativa.
  • Permet treballar alhora continguts d’ambdós nivells.
  • Hi ha una especial inclusió de tot l’alumnat donat que es presenten tasques de diferents graus de complexitat que respecten els diferents ritmes d’aprenentatge.

Els objectius que ens proposem són entre altres:

• Potenciar els aprenentatges per part de tots els i les participants.
  • Crear contextos significatius d’aprenentatge (“llegeixo per comunicar-me i fer-me entendre”, “llegeixo per a algú a qui li interessa escoltar-me”).
  • Establir lligams afectius entre padrins/es i fillols/es al voltant de la lectura.
  • Generar una experiència positiva i plaent de lectura.

Per dur a terme l’activitat, el primer que fan els i les mestres és decidir les parelles de treball, una decisió que es basa en el nivell de competència lectora d’on parteixen els i les participants, així com del seu tarannà i manera de fer i de ser de cadascú. Segons l’evolució aquestes parelles poden modificar-se.

Aquestes parelles treballen juntes tot el curs i, la periodicitat amb què es troben, sempre depèn de les necessitats i possibilitats dels dos cicles implicats. Això sí, sempre considerant part del temps destinat a la lectura diària. L’espai destinat també varia en funció del dia de la trobada: aules, passadissos pedagògics, pati…

Des del moment que comença cada sessió, la parella és en principi inseparable; això afavoreix que s’estableixi una relació personal afectiva. S’intenta que els contes siguin escollits pel padrí o padrina, sempre procurant que es tinguin en compte els interessos dels fillols/es (per atraure al màxim el seu interès).

Al mateix temps, aquesta activitat col·labora a la millora de la convivència del centre i fa que, durant activitats com les hores d’esbarjo, les sortides on hi participem tota l’escola… s’hi respiri un clima de cooperació, de col·laboració, d’implicació i d’afectivitat diferent. Els padrins lectors/es fan d’acompanyants dels seus fillols/es en algunes sortides; quan fem activitats internivells, es retroben…

Una experiència del tot gratificant, com podeu veure!