La sorra i l’aigua com a materials que desvetllen activitats de creació i observació

Aprofitem les reflexions de la Carme Cols  i en Pitu Fernández del “Safareig” per il.lustrar l’èxit que té el doble sorral de la zona de Primària:

⇒ Elionor Goldschied , ens afirma en les seves aportacions “La sorra, com l’aigua, és un material elemental tant per la facilitat de trobar-lo en la natura com per l’activitat d’observació i de creació que desvetlla. Un joc i una experiència que no pot faltar en cap infant”

Pensem en possibles espais amb sorra, on els infants troben els seus límits i possibilitats, reptes que van conquistant progressivament segons les seves habilitats. Espais subtils, amb intencions, rics en possibilitats i diversitat de jocs, que traspuen valors on la natura i els seus elements són els protagonistes.

Jugar al sorral no és només un passatemps o un entreteniment, sinó un lloc més de l’espai exterior, dels espais públics, que planteja reptes en el desenvolupament motriu, sensorial, imaginatiu… Un escenari de relacions i comunicacions. Espai de trobades i de relacions socials que va teixint experiències. “El joc lliure i espontani del nen guarda semblança amb les experiències més elevades i extraordinàries de l’adult, com la de la investigació científica, l’exploració, l’art o la mística, en què l’home s’enfronta a la complexitat i viu l’experiència del plaer” Francesco Tonucci.

Volem anar més enllà del joc estereotipat amb les galledes, pales i el tobogan. Els infants omplen i buiden, però aviat hi fan molts més altres jocs d’una forma natural. No és per casualitat que treguin la sorra del perímetre marcat. Volem escoltar i acollir els jocs que inventen, enginyeries, jocs cooperatius, de carretejar, traslladar, fer rius, carreteres… Jocs als quals el sorral quadrat, estereotipat no dóna resposta.

Un nou concepte del sorral ens fa pensar en propostes que facin possible la creació d’espais on els infants puguin jugar amb sorra, aigua, pedres troncs, petxines… Trepant, experimentant, inventant… en un entorn de joc agradable, segur i ric en múltiples possibilitats de les que ells puguin ser protagonistes.