VA DE COLORS!

Podeu clicar al següent enllaç per escoltar la cançó:

 “Els colors” del Jaume Barri

La proposta que us presentem és per seguir endinsant-nos en el món dels colors. Com ja sabeu, a l’escola vam fer diferents activitats relacionades amb els colors i que es van organitzar al voltant de la darrera passejada. Tenim un recull documentat a l’escola, preparat per regalar-vos (ens va anar d’un pèl!). De totes maneres, aquesta setmana volem acabar d’arrodonir el tema. Esperem que cada família trobeu el punt d’on estirar i seguir gaudint del compartir.

-Alguns dels infants ja són bastant “experts” en colors, així que ho portarem una mica al terreny de la lògica. Primer, podem començar a fer una recerca de colors per casa, el “Veig veig” (veo, veo) de tota la vida, ens pot ajudar.

-Podeu escollir diferents objectes que ells puguin manipular i demanar que els classifiquin per colors: els grocs junts, els blaus junts…

Un cop classificats, els podeu fer servir per fer alguna seriació simple posant l’accent en el color, i combinant-ne dos. Per exemple, si jugueu amb el blau i el verd: un drap blau, una pinça verda, un plat blau, una espelma verda… Molts/es ja ho sabien fer, com quan enfilaven boles de colors. Però aquí, al variar els objectes, hi ha una dificultat afegida. Alguns/es mantindran la sèrie amb pocs objectes, d’altres podran fer un camí més llarg. És habitual que facin el que anomenem “contaminació” (Piaget), que vol dir que comencen amb el ritme de la sèrie però després ja no el mantenen. Coses de la maduració lògica que, tot i que els podeu fer alguna observació, cal respectar (cal passar per totes les etapes, és el nostre lema!). Si els/les que són més grans i estan més madurs/es en aquest aspecte,  ho proven amb tres colors, doncs estupendo, però sense forçar.

El tema de la seriació, més enllà del color, pot anar sorgint en moltes i diverses situacions al llarg d’aquest temps. Ajuda molt a estructurar el pensament. Per  exemple, preparar un plat de vermut col·locant una oliva-una patata-una oliva-una patata…, o fent brotxetes, o jugant amb el lego, o amb enganxines, etc, etc!

-Un altre dia, podem fer conjunts quantitatius, indicant el nombre de coses de cada color que poden buscar per casa. Per indicar la quantitat, podeu fer la grafia numèrica (fins al 5) o posar palets segons la quantitat; o millor encara, combinar grafia i palets. Per exemple, en un paper amb una marca vermella (o si teniu, paper vermell), indicar la quantitat d’objectes d’aquest color a cercar.

-També podeu reemprendre el “Veig, veig”, però combinant qualitats, referides sobretot a la mida, a la forma i a altres qualitats sensorials (tou/dur, fred/calent…). Per exemple, “veig, veig una coseta blava arrodonida”. És important que ells/es juguin els dos rols, és a dir, que siguin els que responguin al repte de trobar l’objecte, i que siguin els que diuen “veig, veig…”.

-Us proposem un experiment per tal de veure què passa quan es barregen certs colors. Necessitem 7 pots de vidre, paper de cuina i pintura blava, groga i vermella. Situem els set pots de vidre en filera i alternem, un pot ple i un buit. En el primer, hi posem una mica de pintura i una mica d’aigua, el segon haurà de ser buit, al tercer hi tornem a ficar aigua amb pintura… Només podem repetir un dels colors. A cada pot hi posem un paper de cuina enrotllat (fent un xurro) i l’altra punta del paper la posem dins del pot del costat. Observem què passa?

                                

-Us convidem a investigar i a fer composicions amb diferents colors que podem trobar en diferents coses que tenim per casa. Per exemple, el color blanc el podem aconseguir esmicolant guix, el groc amb cúrcuma, el taronja amb safrà, el negre ratllant carbó, el vermell amb la remolatxa, el verd amb el julivert retallat, el marró amb el cafè…

Recordeu que ens podeu fer arribar imatges i/o explicacions d’algun dels processos als nostres correus electrònics. Un petó per a tothom!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>