Treball per Ambients

A Educació Infantil treballem per Ambients d’aprenentatge.

A les tardes els nens i nenes d’I3, I4 i I5 es barregen de manera lliure i poden realitzar l’ambient de “Moviment”, “Llums i ombres”, “Art-Amat”, “Can Ginestar”, “La natura”, “Fer i desfer” , “Mediateca” i el “Científic”.

I us preguntareu… i què són els ambients d’aprenentatge?

És una metodologia on l’aprenentatge és actiu i vivencial. Els infants d’una manera natural tenen necessitat de moviment a través del joc, la manipulació, l’observació, l’experimentació… poden moure’s i cobrir les seves necessitats innates com a infant.

Amb aquesta metodologia respectem els diferents ritmes i els diferents estils d’aprendre dels nens i nenes. Donem resposta i cabuda a les intel·ligències múltiples, a les diferents etapes del desenvolupament, als aprenentatges, auditiu: aquell nen/a que necessita que li verbalitzin allò que fa, visual: l’infant que observa i corporal: l’infant que necessita tocar, a l’acompanyament emocional, a l’aprenentatge amb emoció i al significatiu.

Aquest treball és una metodologia on l’infant és el propi protagonista del seu procés d’aprenentatge.

Des de l’aula es reparteixen unes fustes amb els noms dels infants i trien lliurement l’ambient on volen anar; la consigna és no repetir l’ambient i així poder veure’ls tots. Anem cap a la zona dels ambients on hi ha una pissarra imantada on han de posar la seva fusta, quan està plena la pissarra han de buscar un altre ambient. A l’entrada de l’ambient l’adult dóna la benvinguda individualment a cada infant. Quan entren troben diferents propostes pensades i creades per a ells. Els ambients estan estructurats per admetre canvis, per transformar-se i adaptar-se a les necessitats dels infants. Són estètics, organitzats, provocadors de moviment i dinàmics. El paper del mestre és molt important. Aquest ha d’observar i guiar tot respectant els diferents ritmes d’aprenentatges dels nens i nenes. Pot intervenir per oferir a l’infant allò que necessita o per posar límits quan són necessaris. Una vegada passat el temps els infants han de deixar l’ambient tal i com l’han trobat. Marxem cap a les aules on fem l’assemblea; en rotllana tots els nens i nenes posen en comú allò que volen compartir amb els seus companys/es. És un moment únic on connecten entre els iguals, on poden compartir allò que han viscut, que els hi ha agradat…