Ara escric

L’escola participa del Programa Ara Escric impulsat pel Departament d’Ensenyament. 

Aquest programa estableix com objectiu prioritzar l’expressió oral, a lectura reflexiva, l’escriptura, la comprensió dels enunciats matemàtics, l’ús de les llengües estrangeres, les competències digitals i el tractament de la informació.

La seva prioritat estratègica és la millora de l’èxit escolar de tots els alumnes, potenciant l’escriptura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l’educació bàsica per augmentar la competència comunicativa lingüística, tenint present que l’escriptura és una activitat que permet estructurar el pensament, comunicar-se, organitzar-se, aprendre i participar en la societat.

Aquest programa té en compte tota la comunitat educativa: 

Per als alumnes:

  • Incrementar l’estona de dedicació a l’escriptura.
  • Incorporar la reflexió sobre com s’escriu, per a què s’escriu, per a qui s’escriu.
  • Conservar evidències de la seva producció escrita.

Per als mestres: 

  • Planificar les unitats didàctiques que incorporin activitats d’escriptura amb un propòsit comunicatiu i adequades a un context.
  • Potenciar el paper del mestre com a model.
  • Incorporar l’avaluació com a eina del procés d’ensenyament i aprenentatge. 
  • Articular els objectius de les activitats a partir d’allò que els alumnes hauran de demostrar que han après

 Per als centres educatius:

  • Incorporar l’escriptura i les estratègies d’expressió escrita en totes les àrees i matèries.
  • Utilitzar elements per mesurar el progrés acadèmic dels alumnes.
  • Incorporar pràctiques de referència educativa i projectes d’innovació de centre amb relació a l’escriptura.

Per a les famílies:

  • Conèixer la metodologia de l’aprenentatge de l’escriptura al centre.
  • Llegir i posar en valor els escrits produïts pels fills/es.
  • Aprofitar les situacions familiar per fomentar l’escriptura.

Per al món literari:

  • Potenciar el contacte entre escriptors i alumnes.
  • Fomentar la participació dels alumnes en espais literaris col·laboratius (fòrums, blogs, BookTubes, revistes literàries).

Aquest pla es fonamenta en els eixos següents:

Aprendre a escriure

L’assoliment de les habilitats funcionals bàsiques d’escriptura correspon al cicle inicial de l’educació primària i és en aquest cicle on s’han de prendre les mesures de suport necessàries amb els alumnes que hi presenten dificultats. L’aprenentatge inicial de l’escriptura. El procés de la composició escrita: contextualització, planificació, textualització i revisió. Les propietats textuals: adequació, coherència, cohesió, correcció (coneixement de la norma), presentació El coneixement dels gèneres textuals i la seva funcionalitat.

Escriure per aprendre:

L’ús de l’escriptura  per a l’aprenentatge i construcció de coneixement. Els alumnes han de desenvolupar la seva responsabilitat en l’aprenentatge de l’escriptura i  tenir la capacitat d’utilitzar l’escriptura com a estratègia transversal per a la millora del rendiment escolar a totes les àrees i matèries.

Escriure per crear i transmetre el pensament:

L’hàbit de l’escriptura personal  i el plaer d’escriure es fomenta practicant l’escriptura. El gust per la escriptura creativa es desenvolupa tenint com a model la literatura.