Internivells

Què són els internivells de l’escola Serra de Marina?

Davant la necessitat de veure que els nostres alumnes s’autoregulessin el seu aprenentatge, observessin la importància que té l’autoavaluació en el seu propi procés d’aprenentatge i fossin conscients de tots els beneficis que propicia la barreja dels grups a l’hora de dur a terme activitats educatives, l’escola va decidir fa quatre cursos impulsar una nova manera de treballar molt més competencial i manipulativa: els internivells.

Com treballem els internivells?

Realitzem els Internivells barrejant alumnes dels dos grups de cada nivell (A i B). Dels 50-52 alumnes que formen cada nivell realitzem quatre grups heterogenis fomentant la inclusió, l’atenció a la diversitat i respectant el ritme d’aprenentatge de cada alumne. D’aquests quatre grups, cada un d’aquests treballa una dimensió durant tres setmanes. Els alumnes treballen cadascuna de les dimensions de l’àmbit matemàtic i de l’àmbit lingüístic a través d’un repte que planteja cada internivell, disposant d’un espai per realitzar l’internivell amb tot el material necessari, ja sigui recursos fungibles, material manipulatiu, eines digitals o qualsevol altre material que s’utilitza per treballar aquella dimensió a l’internivell corresponent durant tres sessions per aconseguir resoldre el repte

Quins objectius aconseguim realitzant internivells?

Els objectius que aconseguim en realitzar internivells són reforçar el treball competencial en el procés d’aprenentatge, desenvolupant estratègies de comunicació i expressió oral i escrita i prioritzant el treball cooperatiu i autònom. Els internivells ens permeten aprendre a respectar les diferències entre iguals, respectant el ritme d’aprenentatge de cada alumne, atenent les possibles dificultats que sorgeixin i aprenent a través d’assaig-error, per fomentar la motivació dels nostres alumnes i ajudar-los en el procés de construcció del seu coneixement. Un altre objectiu que tenim molt present, és l’ús de les eines digitals per millorar la competència digital dels nostres alumnes i preparar-los per un món cada vegada més digital. Ajudem a dur a terme estratègies i competències matemàtiques que ajudin al nostre alumnat a l’hora de treballar les altres àrees. Finalment, els nostres alumnes aprenen a avaluar les pròpies tasques i són crítics amb el seu procés d’aprenentatge.

Quins instruments ens permeten avaluar els internivells i l’evolució de l’alumnat?

A través de l’assaig-error, hem anat evolucionant i modificant al llarg dels anys els nostres internivells per donar resposta a una educació de qualitat a la nostra escola. Els alumnes disposen de bases d’orientació per autoregular-se. Per avaluar els internivells i l’evolució de l’alumnat, s’utilitzen rúbriques d’autoavaluació, rúbriques per avaluar el procés d’aprenentatge dels companys, realitzant debats que fomentin el reforç positiu i crítiques constructives si calen per millorar la tasca feta. L’evolució de l’alumnat té una avaluació contínua, ja que s’avalua tot el procés d’aprenentatge i no només el producte final. Volem transmetre als nostres alumnes la importància que té detectar els possibles errors per millorar-ho, aprendre i fomentar el desig d’aprendre que tenen els nostres alumnes, de tal manera que l’alumne sempre sigui el protagonista en el seu procés d’aprenentatge.