Projectes

Què són els projectes?

La societat evoluciona i cada vegada més hem de preparar els nostres alumnes per donar respostes innovadores en una societat canviant i en evolució constant. Enfocaments globalitzats. El treball per projectes és una metodologia que es basa en el treball per part de l’alumnat per dissenyar, planificar, desenvolupar i mostrar públicament un projecte que exemplifica els plantejaments que exposem en relació amb l’adquisició de les competències bàsiques. Per resoldre el projecte, l’alumnat necessita adquirir un conjunt de competències, tant de coneixements com d’habilitats, i des de l’escola amb el treball per projectes fomentem aquesta adquisició des d’un aprenentatge vivencial i significatiu.

D’on parteixen els nostres projectes?

Els projectes de l’Escola Serra de Marina parteixen d’un repte que plantegem, i a partir d’aquí desenvolupem els continguts sobre aquests temes.  Fem protagonista a tot l’alumnat en la construcció del propi coneixement perquè això focalitza el desig de saber coses noves, la formulació de preguntes, la reflexió sobre el propi saber, la recerca de nous coneixements i la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge.

Com treballem els projectes?

Treballem els projectes incentivant processos d’investigació que suposen cercar, seleccionar i interpretar informació a través de fonts diverses, formulant nous dubtes i noves preguntes i establint relacions amb altres problemes. En dur a terme els nostres projectes, es transfereixen estratègies per aprendre: es representa el procés de construcció de coneixement, s’avalua el que s’ha après i com s’ha après. Per últim, el fet d’actuar així fa que s’activi la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup per construir coneixement de forma compartida. Durant tot el procés de treball per projectes tenim recursos materials que ens permet consultar qualsevol dubte gaudint d’aquest suport i fomentant la recerca d’informació utilitzant les eines digitals i el desig d’aprendre dels nostres alumnes.

Per què utilitzem aquesta metodologia?

Des de l’escola utilitzem aquesta metodologia perquè dona gran rellevància al treball cooperatiu. S’elaboren preguntes o hipòtesis, es prenen decisions sobre el repartiment de tasques i es posa en comú el resultat de les tasques individuals i s’elabora col·lectivament el resultat. El nostre objectiu com escola és afavorir que l’aprenentatge escolar sigui útil per a formar ciutadans i ciutadanes crítics, amb opinió pròpia, autònoms i que siguin capaços de resoldre els nous reptes en cooperació amb els altres, el model que presenta els aprenentatges de manera fragmentada per disciplines s’ha de revisar i s’ha de tendir cap a enfocaments globalitzats. Aquestes experiències demostren que l’aprenentatge autèntic es produeix quan els aprenents contextualitzen allò que aprenen, descobreixen el món en companyia dels altres, s’enfronten al desafiament de plantejar i resoldre problemes reals, dirigeixen la seva pròpia indagació i se sorprenen del seu propi aprenentatge.