LA NEU I LA SAL

Aquest començament de trimestre els alumnes de segon vam aprofitar que teníem la neu a la terrassa de l´escola per a fer un petit experiment.

Vam posar neu en un got i després de fer unes quantes hipòtesis sobre la temperatura que devia tenir vam poder comprovar amb un termòmetre com l´aigua se solidifica a 0ºC.

Després vam parlar sobre el fet de llençar sal a les voreres per desfer la neu i vam pensar què passaria amb la temperatura si posàvem sal dins el got on hi havia la neu.

Vam veure que no la desfeia gaire. Vam pensar que segurament ara la temperatura seria més alta. Un nen va dir que hi havia posat el dit i li semblava que estava més freda que abans quan només hi havia la neu. I quina sorpresa! Sí! Quan hi vam posar de nou el termòmetre vam veure com la temperatura baixava fins a – 10ºC o fins a -20ºC.

Quan l´aigua o la neu es barreja amb la sal, canvia la temperatura que ha de tenir la barreja per passar a sòlida i aquesta temperatura és molt més baixa que 0ºC, no pas més alta. És a dir, ha de fer encara molt més fred a l´ambient perquè en el lloc on han tirat sal l´aigua o la neu que hi caigui s´arribi a gelar.

I això és molt important per evitar relliscades perilloses.

I en aquest temps que estem també cal que no donar més feina als metges.