Començar l’escola a P3 és un nou repte per als vostres fills i filles, i atesa la situació d’emergència sanitària i educativa, que ha provocat molts canvis en el dia a dia dels més petits, hem de tenir eines per fer un bon acompanyament emocional per començar aquesta nova etapa de la millor manera possible.
Per a molts infants és el primer contacte que tenen amb el medi escolar. Passen d’estar amb la família a un espai desconegut, amb companys i companyes nous i un mestre o una mestra que no coneixen.
Tot i que hi ha molts infants que ja han passat per l’experiència de la llar d’infants, tot així també es trobaran amb nous companys i mestres i amb un lloc que els semblarà immens. Tots aquests canvis poden crear en els infants angoixa, por, nervis, incertesa…
Per tant, per poder acompanyar-los en tot aquest procés és necessari conèixer què implica tot això per als fills i filles. Així mateix, cal tenir en compte que cada infant pot necessitar més o menys temps d’adaptació, i pot viure aquest procés de manera diferent. Sigui com sigui heu de saber que aquests comportaments són normals i l’important és saber com ajudar-los en aquest procés.
Per facilitar el pas a l’escola planifiquem el període d’adaptació per tal d’ajudar els vostres fills i filles a trobar-se a gust en el nou espai, i perquè coneguin els mestres i els nous companys.
Per acompanyar-los en el procés d’adaptació l’escola porta a terme diverses actuacions:
- S’adapta el calendari i els horaris durant els primers dies per fer una adaptació més esglaonada i poder atendre els infants en petits grups.
- Es planifiquen activitats i jocs per conèixer els infants i perquè es coneguin entre ells, respectant les indicacions de les autoritats sanitàries.
- Hi ha més mestres a l’aula per atendre les necessitats dels infants.
- Es convoca les famílies a una reunió i/o entrevista amb el tutor o tutora per a conèixer-vos mútuament i compartir informació abans de l’inici del curs.
- Us demanen d’emplenar un qüestionari d’informació per conèixer millor els vostres fills i filles.
Tot aquest procés pot crear-vos també una mica de neguit i segurament us sorgiran molts dubtes: plorarà gaire? quan dura aquest procés? hi ha diferència entre els nens que han anat a la llar d’infants i els que no? i si al pati està sol o sola? Una bona relació i comunicació amb l’escola i el tutor o tutora us ajudarà a resoldre els dubtes que tingueu i us donarà confiança per afrontar aquesta etapa amb naturalitat.
El procés d’adaptació a l’escola requereix temps, paciència, respecte, comprensió i afecte per part de la família i l’escola. Poc a poc, els vostres fills i filles aniran agafant confiança i superant les pors dels primers dies fins que es trobin emocionalment segurs a la classe i estableixin un vincle afectiu amb els mestres i els companys. La col·laboració i la corresponsabilitat entre família i escola ajudarà els vostres fills i filles a adaptar-se al nou espai i començar la seva escolaritat de forma positiva.