L’AVENTURA D’ENSENYAR I APRENDRE. ELS PROJECTES A L’EDUCACIÓ INFANTIL

A l’educació infantil donem molta importància al treball per projectes. Creiem que és molt important tenir en compte els interessos dels infants i partir del que ells volen aprendre i saber. D’aquesta manera evitem incidir en aspectes que els nens/es ja saben i fomentem la motivació per aprendre. Treballar per projectes, també significa respectar el ritme de cada infant i on tothom hi participa.

El projecte que els nens i nenes triaran democràticament, també ens servirà per triar el nom de la classe. A P.3 han triat ser la classe dels cavalls. A P4 són la classe dels esquirols i els nens i nenes de P5 són els esportistes.

Quan els infants trien ser la classe dels cavalls, els hi preguntem el perquè i què és el que volen saber. A partir d’aquí, comencem a iniciar el projecte. Al llarg del projecte, es realizen diverses activitats pràctiques i dinàmiques on els infants participen activament. En acabar el projecte plasmarem algunes de les activitats que hem realitzat en un “lapbook”.

Us mostrem algunes de les activitats que hem anat realitzant. Aquí és el dia que vam anar al parc a buscar el Cavall Guirigall, la mascota de la nostra classe, que ens porta sorpreses i noves activitats al llarg del curs. Les sortides a l’exterior i a l’entorn proper ajuden a créixer, conviure, respectar-nos i aprendre a estimar i respectar el nostre entorn. 

Entre tots pensem i dibuixem com és un cavall. Entre tots anem dibuixant un cavall fins a obtenir una creació conjunta.

Fem llistats de paraules en grup. Anotem totes les coses que ens agradaria que tingués el nostre cavall i elaborem un mural amb els dibuixos que hem creat entre tots/es.

Formulem als infants la pregunta: què mengen els cavalls? Observem els llibres de coneixements que van portant els infants i trobem el del Nil que ens explica que els cavalls els hi agraden molt les pastanagues i les pomes!  a través de diverses imatges parlem dels aliments dels cavalls i escrivim els noms entre tots/es.

 A través del modelatge del mestre, aprenem a picar síl·labes, a comptar lletres, aprenem la direccionalitat del text, la grafia de les lletres, observem també que totes les paraules comencen per la lletra P… i també juguem al joc d’amagar les paraules i els aliments


El projecte també comporta una part de participació de les famílies. La maleta del cavall Guirigall viatja a les cases dels nens/es cada setmana. A dins hi poden trobar diverses propostes de lectura i escriptura que animen a formar paraules, lletres i fer dibuixos relacionats. Destaquem també la importància de l’expressió oral a l’educació infantil on l’infant està aprenent a comunicar-se i expressar-se i aquí té l’oportunitat i el seu temps per compartir la seva experiència al grup.

Per acabar, cada infant està creant els eu propi lapbook, un format de cartolina on hi apareixen tots els aspectes treballats al llarg del projecte: paraules, dibuixos, art, … d’aquesta manera l’infant pot explicar tot el què s’ha après de manera divertida i motivadora.

Digues i ho oblido, ensenya’m i ho recordo, involucra’m i aprenc.

Benjamin Franklin

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>