Els projectes de medi

D’ençà uns anys, a l’Escola del Mar apostem per treballar l’àmbit de Coneixement del Medi sense llibres de text. Es va fer un treball molt exhaustiu i analític del currículum de primària i es van repartir els continguts que proposa el Departament d’Educació al llarg dels 6 cursos de primària.

A dia d’avui, el projecte que es du a terme a l’àrea de medi es fa amb una intencionalitat, amb profunditat, fugim de l’anècdota, contextualitzem i problematitzem aquells continguts que com a mestres hem seleccionat i prioritzat, continguts que han de servir per entendre i intervenir en el món d’avui amb una mirada crítica i amb eines per resoldre els reptes del segle XXI.

D’aquesta manera, hem aconseguit fer els temes necessaris d’una manera més relaxada partint que els infants són el centre de l’aprenentatge mentre que els docents els guiem i acompanyem perquè puguin aprendre a aprendre i puguin gestionar el seu aprenentatge.

Per treballar aquests temes fem servir diferents metodologies amb un enfocament globalitzat: treball per projectes, centres d’interès, aprenentatge cooperatiu, treball col·laboratiu, etc.

Aquest canvi metodològic està basat en l’infant com a centre actiu, participatiu, motivat, il·lusionat que s’autogestioni en el procés d’aprenentatge i creixement personal, sentint-se part important d’un grup. Proposem un aprenentatge vivencial. Conèixer i descobrir a partir de l’experimentació, respectant el propi ritme, fomentant l’autonomia i la confiança. Igualment, fomentem el treball cooperatiu perquè afavoreix el desenvolupament de les relacions inter i intrapersonals.

Realitzar una activitat participativa, col·laborativa i receptiva dels educadors i alumnat mitjançant recursos temporals, econòmics i materials potenciant les inquietuds, la motivació i la reflexió fent servir noves metodologies. Com també potenciar la diversitat de tècniques: pensament reflexiu, escola activa, estudi analític i sintètic per activar l’autonomia i iniciativa dels alumnes i les seves habilitats amb il·lusió i interès.

Els aprenentatges han d’estar basats en el quotidià perquè siguin més significatius, una metodologia activa que afavoreixi el pensament crític i el raonament. Incorporar més recerca, creativitat, participació i pensament creatiu.

L’experimentació, tant a fora com a dins de l’aula, ha de ser part d’aquest aprenentatge utilitzant recursos com el joc, els recursos digitals i el treball cooperatiu.