Consell Escolar

. Acords de les reunions del Consell Escolar, curs 2023-24

. Glossari de sigles dels documents de centre

 

El Consell Escolar és l’òrgan de participació de la comunitat escolar en el govern del centre. El regulen l’article 148 de la Llei d’Educació de Catalunya (2009) i l’article 127 de la Llei Orgànica d’Educació (2006). 

👉 Corresponen al Consell Escolar les FUNCIONS següents: 

a) Aprovar el Projecte Educatiu i les modificacions corresponents per una majoria de tres cinquenes parts dels membres. 

b) Aprovar la Programació General Anual del centre (PGA) i avaluar-ne el desenvolupament i els resultats. Hi ha una PGA a l’inici de curs i una Memòria Anual a final de curs. Aquests documents són obligatoris anuals. En canvi, n’hi ha d’altres com el PEC, les NOFC, el pla d’acció tutorial, el pla d’acollida, el pla d’atenció a la diversitat, el pla de comunicació, el pla lector, el pla TAC, etc… que són més a llarg termini, renovables cada 3, 4 o 5 anys.

c) Aprovar les propostes d’acords de coresponsabilitat, convenis i altres acords de col·laboració del centre amb entitats o institucions. 

d) Aprovar les normes d’organització i funcionament i les modificacions corresponents. 

e) Aprovar la carta de compromís educatiu.

f) Aprovar el pressupost del centre i el rendiment de comptes. 

g) Intervenir en el procediment d’admissió d’alumnes.

h) Participar en el procediment de selecció i en la proposta de cessament de la directora.

i) Intervenir en la resolució dels conflictes i, si escau, revisar  les sancions als alumnes.

j) Aprovar les directrius per a la programació d’activitats escolars complementàries i d’activitats extraescolars, i avaluar-ne el desenvolupament. 

k) Participar en les anàlisis i les avaluacions del funcionament general del centre i conèixer l’evolució del rendiment escolar. 

l) Aprovar els criteris de col·laboració amb altres centres i amb l’entorn. 

m) Qualsevol altra que li sigui atribuïda per les normes legals o reglamentàries. 

El Consell Escolar ha d’aprovar les seves normes de funcionament. En allò que aquestes normes no estableixin, s’apliquen les normes reguladores dels òrgans col·legiats de l’Administració de la Generalitat. 

El Consell escolar actua normalment en ple. Es poden constituir comissions específiques d’estudi i informació́, a les quals, en tot cas, s’hi ha d’incorporar un professor o professora, i un alumne o alumna o un representant o una representant de les mares i els pares. Els centres de titularitat pública han de comptar amb una comissió econòmica, amb les excepcions que estableixi el Departament. 

El centre determina la composició del Consell Escolar en les normes d’organització i funcionament, d’acord amb el projecte educatiu i respectant la legislació vigent.

 

👉 La COMPOSICIÓ del Consell Escolar està integrat per les següents persones membres:

  • El director o directora, que el presideix.
  • El cap o la cap d’estudis.
  • Un o una representant de l’ajuntament de la localitat on es troba situat el centre.
  • El secretari o secretària del centre que assisteix amb veu i sense vot i exerceix la secretaria del Consell.
  • Els i les representants del professorat s’elegeixen pel claustre (un total de 6). El nombre de representants del professorat no pot ser inferior a un terç del total de persones membres del Consell.
  • Els i les representants de l’alumnat (en el cas dels centres de secundària) i dels pares i mares o tutors, elegits respectivament per ells i entre ells (un total de 6 membres). El nombre de representants no pot ser inferior a un terç del total de persones membres del Consell. Una de les persones representants dels progenitors la designa l’associació de pares i mares.
  • Un o una representant del personal d’administració i serveis, elegit per i entre aquest personal. És personal d’aquest sector l’administrativa, la Tècnica d’Educació Infantil (personal de l’administració titular) i el conserge de l’escola (personal de l’administració local).
  • En els centres específics d’educació especial i en els que tinguin unitats d’educació especial també és membre del Consell Escolar un o una representant del personal d’atenció educativa. La representació d’aquest personal no té la consideració de representació del professorat als efectes de determinar la composició del Consell Escolar.

El Consell Escolar de l’escola Doctor Serés està format pels següents membres:

MEMBRES SECTOR REPRESENTANT 
OLGA NIUBÓ SALA DIRECTORA
PILI MIÑARRO GÓMEZ CAP D’ESTUDIS
NÚRIA CHARLES MOLINÉ SECRETÀRIA
VICENT PERIBÁÑEZ SANJUAN MESTRES
RAQUEL RODRÍGUEZ GARCÍA MESTRES
ALBA NADAL CARNICÉ MESTRES
SÍLVIA LUMBIERRES COTS MESTRES
RAÜL ÍÑIGUEZ RAMON MESTRES
VANESA TORRES MARTÍNEZ MESTRES
CARLOS ARBIOL BOIRA FAMÍLIES
IVAN SÁNCHEZ ZALDÍVAR FAMÍLIES
JOSEP TALAVERA CORTADA FAMÍLIES
HELENA DE DIOS SABARICH FAMÍLIES
CARLOS PERA MARTORELL FAMÍLIES
LLUÍS SANMARTÍ DEL SOL AFA
ROSER CORTÉS BESOLÍ PAS/PAE
ISIDRE FERNÁNDEZ COLOM AJUNTAMENT

 

👉 FREQÜÈNCIA I MODE DE REUNIONS

El Consell Escolar del centre es reuneix preceptivament una vegada al trimestre i sempre que el convoca la directora del centre o ho sol·licita almenys un terç de les seves persones membres. A més, es pot fer una reunió a principi de curs i una altra a la seva finalització.

El mode de reunions serà presencial, tot i que en alguns casos que es requereixi estaran inclosos els mitjans electrònics com el correu electrònic, les audioconferències i les videoconferències.

La convocatòria de les reunions es trametrà per la presidència del Consell amb una antelació mínima de 48 hores, juntament amb la documentació que hagi de ser objecte de debat i, si s’escau, d’aprovació. El Consell Escolar es podria reunir d’urgència sense termini mínim per a la tramesa de la convocatòria, si totes les persones membres hi estan d’acord. Quan els membres rebin la convocatòria és important que responguin al mateix correu la seva assistència per tal de poder canviar la reunió si no s’arriba al mínim de presencialitat.

 

👉 ADOPCIÓ D’ACORDS I RÈGIM DE VOTACIONS

Les decisions del consell escolar es prenen normalment per consens. Si no és possible arribar-hi, la decisió s’adopta per majoria de les persones membres presents, llevat dels casos en què la normativa determini una altra majoria qualificada. (D102/2010. Art.46).

 

👉 ACTES DE LES SESSIONS I INFORMACIÓ A LES FAMÍLIES DEL CENTRE

De cada sessió que celebri l’òrgan col·legiat n’ha d’estendre acta el secretari, que ha d’especificar necessàriament els assistents, l’ordre del dia de la reunió, les circumstàncies del lloc i el temps en què s’ha celebrat, els punts principals de les deliberacions, així com el contingut dels acords adoptats.

A partir del gener de 2022, es penjaran els acords de les reunions a la pàgina web del centre, per tal que totes les famílies puguin estar assabentades dels temes tractats.

 

👉 RENOVACIÓ DE LES PERSONES MEMBRES

Les persones membres del Consell Escolar, representants electes dels diferents sectors, ho són per un període de quatre anys.

Els Consells Escolars es renoven per meitats de les persones representants electes de cada sector cada dos anys, en el primer trimestre del curs escolar. Com que al sector de famílies tenim 5 membres, farem la renovació per meitats no iguals a partir del curs 2023/24 que es fa la regluació:

– Curs 2023/24: es renovaran 2 membres.

– Curs 2025/26: es renovaran 3 membres.

– Curs 2027/28: es renovaran 2 membres.

– Curs 2029/30: es renovaran 3 membres.

– I així duccessivament…

La condició de membre del Consell Escolar es perd quan es deixa el càrrec que comporta ser-ne membre, quan es deixa de complir algun dels requisits per ser elegible o quan l’òrgan que l’ha designat en revoca la designació.

Si es produeix una vacant en el Consell Escolar, aquesta s’ha d’ocupar pel procediment establert a les NOFC. Si aquestes no ho preveuen, la vacant l’ha d’ocupar la següent candidatura més votada en les darreres eleccions, sempre que mantingui els requisits que la van fer elegible com a representant.

El consell escolar renovat s’ha de constituir abans de finalitzar el període lectiu del mes de desembre

👉 NOFC

Hi ha moltes de les especificitats que es poden contemplar a les Normes d’Organització i Funcionament del Centre i ho farem a la renovació de les mateixes. Com per exemple, que si hi ha tants llocs com vacants, no és necessari fer les votacions en la renovació o com resoldre un cap d’empat en el recompte de les votacions.

 

👉 COMISSIONS I REFERENTS

Un cop constituït el Consell Escolar del centre, hem de designar una persona que impulsi mesures educatives de foment de la igualtat real i efectiva entre homes i dones. 

. Comissió de convivència:

Té com a finalitat garantir una aplicació correcta del que disposa el Decret 279/2006 així com col·laborar en la planificació de mesures preventives i en la mediació escolar. Ha d’estar integrada pel director, que la presideix, i per un nombre igual de mestres que de pares/mares. Està formada per: OLGA NIUBÓ i HELENA DE DIOS (referent de coeducació). Amb freqüència reunirem amb la coordinadora COCOBE (convivència, coeducació i benestar emocional), la Núria Ribó.

. Comissió econòmica:

Entre les comissions que es constitueixin en el si del consell escolar hi ha d’haver preceptivament una comissió econòmica, integrada, com a mínim, pel director o directora, que la presideix, el secretari o secretària i, en el seu cas, l’administrador o administradora, un professor o professora, un o una representant dels pares i mares i un o una representant dels i de les alumnes. La comissió econòmica supervisa la gestió econòmica del centre i formula, d’ofici o a requeriment del consell, les propostes que siguin escaients en aquesta matèria. (D102/2010. Art.47)

Està formada per: NÚRIA CHARLES, OLGA NIUBÓ, CARLOS PERA I ALBA NADAL

El consell escolar pot autoritzar que s’incorporin d’altres persones membres de la comunitat educativa a una comissió quan sigui d’interès per als objectius de la comissió.(D102/2010. Art.47)

Si en voleu saber més, cliqueu aquí damunt.