CEA

El projecte CEA (Condició de l’Espectre Autista) sorgeix de la necessitat de donar una resposta psicopedagògica adient a les característiques especifiques de l’alumnat CEA que tenim a l’escola.

La intervenció amb alumnes CEA necessita d’una metodologia i d’unes adaptacions curriculars que recullin totes les peculiaritats del trastorn:

• Dificultat per comprendre el món que els envolta.
  • Alteracions de la comunicació.
  • Resistència als canvis i restricció d’interessos.
  • Trastorns de la relació social.

Aquesta metodologia d’intervenció es compren des d’una organització especial i determinada de l’espai físic fins a estratègies d’intervenció de treball individualitzat, passant pel desenvolupament continu de les rutines de la vida diària que serviran per a desenvolupar la capacitat d’autonomia personal i social, la fixació i la maduració dels procés d’atenció i de percepció, la capacitat cognitiva i de construcció de pensaments, així com el desenvolupament de les habilitats per a la comunicació.

Des de fa uns anys, a les nostres aules apliquem el programa TEACCH. És un programa que es desenvolupa a Carolina del Nord des del 1966. Ha donat resultats molt positius en el tractament psicopedagògic dels nens i nenes amb CEA. Es basa en l’ensenyament estructurat, que aprofita les capacitats que aquests alumnes tenen més preservades i que els permeten desenvolupar-se de la forma més significativa, productiva i independent possible en el seu entorn. Desenvolupar les fortaleses i els interessos dels alumnes CEA en compte d’emfatitzar les seves dificultats és una de les prioritats de la metodologia TEACCH.

L’ensenyament estructurat és una estratègia educativa que respon a les necessitats individuals que caracteritzen a les persones amb CEA: l’estructuració física de l’entorn, l’ús d’agendes i sistemes de treball personalitzats i el desenvolupament de materials de treball visualment clars i organitzats, són els components centrals de la metodologia TEACCH.

L’estructura els ha d’ajudar a buscar indicis que donin resposta a què, a on, quancom han de realitzar una activitat, a ubicar-se i a incrementar la comprensió del seu entorn.

Aquesta metodologia permet que els alumnes millorin en aquelles àrees on tenen major dificultat, ajudant-los a:

• Entendre les situacions i les expectatives que es tenen d’ells.
  • Adquirir aprenentatges utilitzant prioritàriament el canal visual, en lloc de l’auditiu.
  • A ser més autònoms i independents.
  • A estar més tranquils.
  • A reduir els problemes de conducta que poden sorgir per confusió i ansietat.