El projecte “Anem al Tenes” mou tot el centre

Efectivament, l’Anem al Tenes ha mogut a tot l’alumnat del centre en diverses activitats. L’objectiu principal era facilitar que l’alumnat es vinculés emocionalment al seu entorn tot fent servir el coneixement i les experiències que van poder viure com una font de riquesa i aprenentatge.

A la vegada, ha volgut ser el punt de trobada de diferents projectes de centre: Apadrinem el riu Tenes, l’empremta com a centre ILEC (Impuls lector de centre), la participació al Projecte Rius de l’Associació Hàbitats un any més, les activitats entorn educació viària al projecte d’acció tutorial de 1r i 3r i el programa TEI (Tutoria entre iguals).

El projecte va començar el dia 18 de maig tot i que a l’àrea d’Educació Física ja havien preparat prèviament la bicicletada que vam fer el divendres 19. Vam ser 130 alumnes i 9 adults que vam remuntar riu Tenes amunt des de l’institut fins a Bigues i Riells.

B1

B2

Ens van ajudar les policies locals de Lliçà d’Amunt, Protecció Civil (sempre molt atents) i també agents de la policia local de Santa Eulàlia de Ronçana i Bigues i Riells perquè vam combinar trams en que per qüestions de seguretat, eren necessaris. Moltes gràcies per la vostra col·laboració i per facilitar-nos aquesta il·lusió!!

B3

Les activitats al llarg del projecte van ser diferents segons el curs i algunes d’elles es poden seguir al twitter de l’institut @inshipatia. A 1r van fer la descoberta del riu Tenes a partir de la recerca a l’aula i al tram apadrinat del riu. A 2n, el projecte es va canalitzar per treballar l’aigua des de la vessant més reflexiva sobre l’ús i l’abús d’aigua al món i el càlcul del cabal del Tenes i la qualitat de l’aigua del riu al seu pas per Lliçà d’Amunt. La participació al concurs de fotografia “Esquitxos” també va ser comuna, així com la manera de treballar el procés reflexiu de l’alumnat al llarg del seu aprenentatge tal i com es veu reflectit en la fotografia de la web que s’ha dissenyat per a recollir tot el projecte i que encapçala aquesta notícia.

Riu 3

riu 4

A 3r, l’objecte d’estudi va ser la interacció de l’ésser humà amb el medi i investigar la convivència, no sempre fàcil, del municipi amb el riu.

riu2

Durant el disseny i l’elaboració del projecte, vam rebre el suport del tècnic de Medi Ambient de l’Ajuntament, en Xavier Junqueras, que sempre ha col·laborat en l’Apadrinament que fem al riu i una vegada més va respondre amb entusiasme al projecte.

junqueras

La setmana va culminar amb la segona edició del RECITEM AL TENES en què alumnes de 2n i 4t van llegir en veu alta un seguit de poemes que havien treballat durant dues setmanes a l’hora del PLEC.

REcitem 2

Per separat, els alumnes de 2n i de 4t van estar llegint, escoltant i comentant el que els despertaven la selecció de poemes que havien fet un grup de professors. Per facilitar el modelatge, la majoria de poemes els van sentir també recitats per rapsodes experts o bé musicats.

L’objectiu, com el curs passat, era vincular l’alumnat de dos cursos diferents en una activitat internivells i aquest curs, de consolidació del TEI al centre, es va voler fer aquesta activitat fent servir les parelles de Tutors entre iguals de 1r i 3r del curs passat (amb alguns canvis).

recitem 4

Un cop retrobats a les aules i distribuïts entre les 4 aules de 2n i 4t, van escollir un poema i les parelles voluntàries que van voler, van sortir a recitar.

REcitem1

recitem 3

L’acte també va servir perquè els alumnes de 4t deixin la seva empremta amb la plantació d’un freixe de fulla petita. És el senyal del seu pas pel centre i la col·laboració en la recuperació i manteniment de la llera del Tenes.

Han estat dies intensos, i més tenint en compte que estem a final de curs, però aquest projecte s’havia de fer en el marc de la campanya de prospecció de primavera per seguir amb el compromís del centre amb el Projecte Rius.  L’esforç de tots plegats ha valgut la pena perquè veiem que l’objectiu inicial, s’ha complert.