Determinació semiquantitativa de l’amoni en l’aigua

rat hanna

Aquesta és una de les pràctica que vam realitzar durant els Tallers a la III Jornada Científica per als alumnes de 1r de Batxillerat.

L’amoni, quan apareix en concentracions massa elevades, pot esdevenir tòxic per a altres organismes. La presència de quantitats d’amoni anormalment elevades als medis aquàtics sol ser deguda a abocaments de diverses procedències, tant puntuals com difusos. Per això és important realitzar la seva determinació en aigües.colorimetre

Per fer la determinació, utilitzem un colorímetre. Primer de tot, encenem l’aparell picant al botó, i quan apareixi C.1, junt amb “Add” i la paraula “Press” parpellejant, l’equip ja està llest.

Omplim la cubeta amb 10 ml de mostra, col·loquem la tapa i homogeneïtzem. Ho fiquem en el porta-cubeta de l’aparell i tanquem la tapa. Al picar el botó, fa la mesura i així ja tenim el blanc de mostra.

Un cop fet apareixerà el mateix que abans però, en comptes de C.1 serà C.2. Traiem la cubeta i hi afegim 4 gotes del reactiu HI 715A-0, col·loquem la tapa i agitem. Després hi fiquem 4 gotes del reactiu HI 715B-0, tanquem i agitem.

Posem la cubeta al porta-cubetes de l’aparell i mantenim pressionat el botó fins que ens surt un temporitzador de 3 minuts i 30 segons. Passat aquest temps, el mesurador ens mostra la concentració d’amoni en ppm.