Determinació de les partícules en suspensió al laboratori de pràctiques de la FCT

En aquest article, explicaré la determinació de partícules en suspensió al laboratori de pràctiques de la FCT, realitzades a l’Agència Catalana de l’Aigua. Però abans de començar, què són les matèries en suspensió?

Les matèries en suspensió són les partícules de matèria orgànica i/o inorgànica que es troben en el si de l’aigua. Aquesta determinació es fa mitjançant la filtració de la mostra a través d’un filtre de fibra de vidre.

Per començar, actualitzem la càrrega de treball que arriba dia a dia, on queden enregistrades les diferents mostres d’aigua provinents de rius, de pous i d’efluents industrials o EDARs. Un cop tenim el llistat de mostres, les quals en volem analitzar les matèries en suspensió, podem començar la determinació.

Els materials necessaris per aquesta determinació són:

  • Balança analítica (precisió de 0,1mg com a mínim).
  • Estufa 105 ± 2ºC.
  • Filtres Whatman GFC.
  • Bomba de buit.
  • Vidres de rellotge, pinces i dessecador.
  • Provetes de 25, 50, 100 i 250 ml.
  • Matrassos aforats de 1000 ml i 250 ml.
  • Pipeta aforada de 25 ml.
  • Equip de filtració.

Procediment:

  1. Començarem retirant els filtres Whatman del dessecador 10 minuts abans de començar la determinació, per tal de que aquests agafin humitat de l’ambient, i donin un correcte pes.
    20170516_102211_opteeee                                                                              
  2. Mentre els filtres van absorbint humitat, prepararem una solució de Control de Qualitat; es tracta d’una solució de la qual en sabem la seva concentració exacta, per tal de poder detectar possibles errors durant el desenvolupament de la pràctica. Es tracta d’una solució de H2Al2Si2O8-H2O (anomenat “Caolin”), on pesarem 1000 mg del reactiu sòlid i ho enrasarem en un matràs aforat de 1000 ml amb una aigua destil·lada.
  3. Un cop passats els 10 minuts, pesem tants filtres de fibra de vidre com mostres haguem d’analitzar, a la balança analítica i anotem el pes obtingut. Un cop pesats els col·loquem en vidres de rellotge etiquetats amb l’identicació de la mostra corresponent.
    20170516_102437_optiiiiiiiiiii
  4. Un cop tarats tots els filtres, procedim a la filtració; preparem l’equip de filtració tal i com apareix a la foto, i col·loquem els filtres, per tal de que la mostra d’aigua hi passi a través d’ell.20170516_105029_optaaaaa20170516_105125_optuu
  5. A l’hora de seleccionar el volum de mostra que volem fer passar per filtre, hem de tenir en compte la turbidesa i el color de l’aigua; com més turbidesa i color, menys mostra agafarem. El volum de la mostra, el mesurarem amb proveta, com podem veure a la foto, i un cop tinguem el volum desitjat l’anotarem i el farem passar la mostra d’aigua pel filtre, engegant la bomba de buit.
    20170516_105325_optooo
  6. Un cop filtrat, retirem el filtre de l’equip de filtració, i el tornem a posar al vidre de rellotge amb la seva identificació. Fem el mateix amb totes les mostres, i finalment amb la solució de control de qualitat.
    20170516_105605_optsss
  7. Quan ja està tot filtrat, fiquem els vidres de rellotge amb els filtres corresponents a l’estufa a 105 ± 2ºC, durant 4 hores.20170516_113202_optxxx
  8. Al cap de 4 hores, retirem els filtres de l’estufa i ho deixem refredar. Seguidament, ja podem pesar els filtres i anotem el pes obtingut.
    zxcrvtbyhnjmk
  9. A partir dels pesos obtinguts, podrem calcular els mg/L de matèries en suspensió d’acord amb la fórmula:

sfghjgfdfgh

Pf: pes final

Pi: pes inicial

V: volum de la mostra

Finalment, comparteixo amb vosaltres la meva experiència d’aquest any al Cicle de Grau Superior de Química Ambiental: Aquest any m’ha servit per aprendre no només la teoria de les diferents assignatures, sinó també a organitzar-me, a adquirir responsabilitats que anteriorment no les havia tingut, a conèixer com és treballar al món laboral i formar part d’un equip de treball. Sincerament no ha estat un any fàcil, requereix aplicació i esforç, però ha valgut la pena, i al ser d’un any, resulta molt útil per tot aquell que vulgui accedir posteriorment a graus universitaris amb alta nota de tall, com n’és el meu cas. Ha estat un any molt interessant, on he pogut conèixer gent nova, fer nous amics, i sobretot m’enduc molts coneixements que he aprés i que em serviran d’ara en endavant per quasi qualsevol grau de ciències i/o per la inserció al món laboral com a tècnic superior de química ambiental.

Laura