Preguntes i respostes de fòrum

Aquestes són les preguntes que ens han fet arribar les famílies amb els seus dubtes i neguits, i les respostes del nostre claustre:

FUNCIONAMENT DEL CENTRE

  • La bata és obligatòria?

No és obligatòria, però si recomanable fins a segon de primària, especialment pels nens i nenes que utilitzen el servei de migdia, i per realitzar diverses activitats de plàstica.

  • Treballeu amb fitxes o llibres a infantil? I a primària?

A Educació Infantil preparem el nostre propi material, tant el col·lectiu com l’individualitzat. El què volem amb això és fomentar l’aprenentatge significatiu, és a dir, partim de que els infants aprenen aquelles coses que els interessen, i tenen un significat a la seva vida.

A Educació Primària treballem a partir de recursos molt diversos per tal de respondre a les necessitats dels nostres alumnes i les seves famílies. Utilitzem materials creats pels propis alumnes (presentacions, murals, recull d’imatges i informacions,…), materials creats pels mestres (dinàmiques en equip, jocs de rol, materials escrits i visuals,…), recursos audiovisuals (pissarres digitals a totes les aules, portàtils i tablets), treball cooperatiu, racons lingüístics i matemàtics (a Cicle Inicial). El Coneixement del medi natural, social i cultural es treballa a partir del Tallers de Ciència (experimentació i investigació) i projectes. A més a més, utilitzem llibres a les àrees instrumentals com un eina més que possibilita a cada alumne/a tenir el seu propi material i desenvolupar competències d’autonomia i iniciativa personal.

  • Es fan deures?

Hi ha ocasions que l’escola facilita materials escrits i fa diverses propostes a l’alumnat amb l’objectiu de crear i possibilitar un espai per compartir i implicar a les famílies .

  • Com treballeu la lectoescriptura?

Des de l’Educació Infantil acompanyem als infants en el procés de descoberta i aprenentatge, procés natural que podem afavorir preparant entorns que els ajudi a atreure l’interès i la motivació.

L’important és què els infants visquin aquesta descoberta i aquest procés com un joc que és la manera màgica que tenen els nens/es d’aprendre. Per això, i lligat amb l’aprenentatge significatiu, comencem pel NOM propi de cada infant que és allò més proper i significatiu que tenen ells. Com ho fem? Doncs a l’arribada busquen el seu nom (amb el nostre acompanyament) i el col·loca on indica que ja ha arribat a l’escola; en grup ens diem bon dia; com a grup escrivim cartells i missatges col·lectius (carta per convidar a altres cursos, missatges…)

A Primària es continua amb aquest aprenentatge adaptant-se sempre al ritme de cada nen i nena, i normalment es finalitza en acabar Cicle Inicial que és quan passem de “l’aprendre a llegir”, al “llegir per aprendre”.

En definitiva, acompanyem l’aprenentatge de la lectoescriptura amb naturalitat, integrant-lo a la quotidianitat de la vida escolar.

  • Com organitzeu i quin suport teniu pels infants amb necessitats especials?

Els suports que oferim als infants amb necessitats educatives especials dependran de les necessitats que presentin en cada cas, i en cada moment. Ho valorem amb l’equip pedagògic. Disposem d’un psicopedagog (ve al centre setmanalment), una mestra d’Ed. especial i vetlladors si s’escau. Fem un seguiment acurat i individualitzat del seu procés al llarg de tota la seva escolaritat amb una estreta col·laboració familiar.

  • Teniu TEI i quina és la ràtio?

Si, disposem d’una Tècnica d’educació infantil. La ràtio és la mateixa a totes les escoles de la zona, 25 alumnes per curs ( 23 places ordinàries + dues reserves per alumnes amb necessitats educatives especials o específiques)

  • Quins són els instituts de referència en aquest moment?

Actualment els nostres alumnes tenen adscrits tots els instituts de Sant Martí.

El Consorci d’Educació de Barcelona està estudiant la possibilitat de construir un nou institut al barri, llavors es replantejaran les adscripcions de les escoles del carrer Perú.

  • Quantes hores setmanals es fan d’anglès?

A Educació Infantil es fa anglès a P4 i P5, amb dues sessions setmanals, una de grup sencer i una altra de mig grup. A Primària cada grup fa dues hores i mitja.

A més a més, a nivell d’escola es fan diverses activitats dins i fora del centre en aquest idioma com: l’espai d’aprenentatge “Free Play/Joc de viure” a Educació Infantil, els Tallers de Plàstica i els Tallers de Ciència a Educació Primària i sortides al teatre a gaudir d’una obra en anglès.

  • Quantes places oferteu per P3? Quantes són per germans i germanes?

Oferim dues línies de P-3, es a dir 50 places (46 ordinàries i 4 de reserva per NEE). La nostra escola és d’una línia a partir de segon de primària per la qual cosa tenim pocs germans, uns 6 o 7.

  • Seria possible que ens proporcionéssiu un recorregut virtual per els espais del centre per conèixer una mica les instal·lacions?

A la pàgina d’inici es veuen unes imatges que van passant que són de les aules, patis i espais d’Educació Infantil, a més del vestíbul i el menjador. A més teniu disponible una pàgina amb imatges del nostre centre:

http://agora.xtec.cat/escolapoblenou/lescola/installacions/

  • Els espais d’infantil són de lliure circulació o han de passar per cadascun d’ells per experimentar/aprendre de cada proposta?

Els alumnes d’Educació Infantil cada dilluns trien lliurement l’espai que volen descobrir, gaudir i experimentar aquella setmana. En el cas de P3, comencem aquesta proposta una mica més tard, després del període d’adaptació. De vegades volen repetir el mateix, si això passa de manera repetitiva se’l motiva a canviar d’espai o a visitar i observar altres espais abans de triar-los. Creiem que és bo que passin per a tots els espais però no se’ls obliga a fer-ho.

  • A la presentació dieu “l’alumnat de Primària fa 30 minuts més de l’horari habitual cada dia, per poder fer més hores d’Educació Artística i SEP”. En quin horari es realitza aquesta mitja hora extra?

Aquesta mitja hora que realitzen de més els alumnes de primària es fa de 12:30 a 13:00 hores. Els nens i nenes d’infantil surten a les 12:30 i els de primària a les 13:00.

  • A nivell de treball transversal, es treballa a partir de projectes? En cas que sí, la inquietud surt del grup classe o els docents llencen reptes als alumnes?

A la nostra escola no es treballa tot el currículum a través de projectes, sinó que fem servir la metodologia dels projectes com una eina més d’aprenentatge.

A Educació Infantil durant el curs també treballem amb la metodologia del treball per projectes. És una manera d’entendre l’educació i l’aprenentatge dels alumnes. Es parteix dels seus interessos, i per tant és molt engrescador i motivador per a ells i elles, això els converteix en els protagonistes del seu aprenentatge. Es dialoga, es potencia la conversa sobre aspectes del tema escollit, i la família també participa aportant informació i investigant. Segons les necessitats, el tema surt del grup classe o les mestres proposen diferents temes, llençant reptes als alumnes.

A Primària es fan projectes principalment a l’àrea de Medi, on els nens i nenes trien el tema que els interessa entre una sèrie de propostes que els ofereix el tutor o tutora… Altres projectes que es realitzen són el nom de la classe i el projecte relacionat amb les Jornades Culturals

  • Ens podríeu explicar un dia normal d’una aula de p3 i d’una de primària?

L’entrada és a les 9h, les primeres setmanes les famílies acompanyeu al vostre fill/a fins l’aula, allà es troba amb la seva tutora i amb el seu grup classe. Comencem el dia fent un espai de conversa, de dir-nos bon dia, de adonar-nos si falta algú, de parlar del què farem i d’explicar-nos coses.

Tot seguit duem a terme una activitat que pot ser música, psicomotricitat, racons o altres. En acabar fem les rutines d’higiene i tot seguit els infants esmorzen junts. Després hi ha un espai relaxat de joc lliure, de mirar contes, dibuixar… A les 11h sortim al pati. Després del pati a la classe es duu a terme una activitat relaxada de tancament del matí.

A les 12.30h és el moment en què els monitors de menjador van arribant a les aules i acompanyen als nens i nenes al menjador. Cal dir que durant les primeres setmanes i fins que ho veiem adient els infants de P3 dinen a les seves aules.

Després de dinar descansen/dormen als seus llitets a l’aula.

A les 15h i fins les 16.30h tornem a fer una activitat en gran o petit grup.

Cal dir que un matí i una tarda es fa espais d’aprenentatge amb P3, P4 i P5.

A la pàgina web podreu trobar un vídeo “Un tastet de P3”que reflecteix el dia a dia dels alumnes de P3 a l’escola.

A Primària es comença a les 9h, els nens i nenes entren a l’escola amb música, pugen a la classe i agafen el seu llibre de la biblioteca d’aula per fer uns 15 minuts de lectura. Després fem diferents activitats que varien molt segons el dia i l’àrea que estem treballant, utilitzem diverses metodologies: treball individual, cooperatiu, en petit o gran grup, desdoblaments, tallers… disposem de gran varietat de recursos: pissarres digitals, ordinadors, tablets, llibres de text, instruments musicals, material científic, esportiu….

A les 11h parem mitja hora per esmorzar i els nens i nenes poden aprofitar també per jugar al pati lliurement, utilitzar els jocs de pati que tenen a la seva disposició o passar una estona a l’espai del vestíbul per portar a terme activitats més tranquil·les com jugar a jocs de taula, llegir còmics o revistes, pintar o dibuixar….

A les 13h parem per dinar, si es queden a l’escola ho fan en el torn que els hi correspon i la resta del temps poden participar en activitats dirigides o fer joc lliure.

A les 15h i fins les 16:30 tornem a començar les classes amb la mateixa rutina dels 15 minuts de lectura. Després es fa alguna activitat que generalment ocupa tota la tarda. Aquest és el moment per fer tallers de plàstica o de ciència, música, valors, educació física, medi…entre altres activitats.

Finalment a les 16:30 torna a sonar la música que ens acompanya durant una estona mentre les famílies recullen als seus fills i filles. És el moment de tornar a casa, passar una estona divertida a la ludoteca o gaudir d’alguna de les moltes activitats extraescolar que ofereix l’AFA.

ADAPTACIÓ DE P3

  • Ens podríeu fer cinc cèntims com funciona el tema de l’adaptació? grups reduïts per torns, amb data oberta?

El Departament d’Ensenyament estableix tres dies per l’adaptació que són els primers tres dies d’escola.

Dividim la classe en dos grups, i el matí en dues franges horàries. Durant els dos primers dies a cada ½ grup se li adjudica una franja horària amb el següent horari de 9,30h a 10,30h o de 11 a 12h El tercer dia oficial d’adaptació és tot el grup de 9,30h a 12h.

En aquest període d’adaptació les mares/pares es queden amb els infants a l’aula l’estona que creuen adient. Es respecta molt el ritme de cada alumne al llarg del curs, i més especialment en aquest període.

A part d’aquests tres dies, com a escola, pensem que l’adaptació no és un objectiu sinó un procés, i com a tal s’ha de respectar el ritme de cada infant. És un període molt important en el que l’infant crea vincles afectius amb les mestres i els companys/es. És per això que després d’aquests primers dies, s’inicia un treball conjunt entre família i mestres, per tal de dissenyar un pla d’adaptació i acompanyament més individualitzat fins que es consolida aquest procés.

MENJADOR

  • M’agradaria saber el funcionament de lleure a l’espai migdia; després de dinar (entenc que els de p3 deuen descansar) però la resta quin funcionament tenen? Es crea diferents racons de joc lliure? Hi ha extraescolars en aquest espai?

Actualment al menjador realitzem dos torns de dinar. El primer pels més petits

( infantil baixa a les 12,30 hores i cicle inicial a les 13 hores) Els nens i nenes més grans dinen a les dues

Després de dinar els nens i nenes de p-3 van a descansar a les seves classes.

El temps de lleure l’entenem com un Espai de caràcter preferentment lúdic on tenen cabuda activitats de joc i lleure, tant al pati com a l’interior de l’escola, orientades a establir un equilibri entre l’activitat i el descans.

Els alumnes de P-4 i P-5 juguen amb diversos materials (joguines, jocs de taula…) sota la supervisió dels monitors/es. Els alumnes de primària juguen i desenvolupen activitats al pati, on tenen camp de futbol, cistelles de bàsquet i un espai una mica més petit per fer jocs diversos: escacs, papiroflèxia, balls…

Les activitats programades, sempre de caràcter voluntari, s’adeqüen a les característiques del grup, així com al projecte pedagògic del centre i es duen a terme als diferents espais de l’escola en funció de les característiques.

L’AFA ofereix diverses activitats extraescolar dins de l’espai de migdia, com escacs, ioga i anglès.

Aquest curs els alumnes de primària tenen la possibilitat de rentar-se les dents de manera autònoma.

https://agora.xtec.cat/escolapoblenou/docs/projecte-de-menjador-escola-poblenou/

ALTRES

  • Encara no han penjat la oferta de places que s’havia de publicar el dia 18. Voldria saber si hi haurà alguna plaça lliure pel curs de 5è.

Malauradament actualment no disposem de cap vacant per 5è de primària. Malgrat això sempre , durant el procés, es poden produir vacants

  • Voldria que ens donéssiu informació (horaris i preus) sobre l’acollida i les extraescolars. Quina oferta hi ha per infantil i primària? No he aconseguit trobar res al web de l’AFA de l’escola.

En aquest enllaç podeu trobar tota la informació sobre extraescolars i preus del curs actual. Falten les activitats de banda i orquestra (que van començar al mes d’octubre) que es fan el dimecres a la tarda per alumnes de Primària.

  • Una pregunta tècnica; tenint present la preinscripció del curs anterior, s’omple en primera opció?

Normalment sempre queden algunes places sense ocupar en primera opció. Aquest curs no podem assegurar que això passi, ja que l’any passat es van acabar unes obres de remodelació de l’escola molt importants i l’escola està realitzant projectes d’innovació
molt interessants.

  • Degut a la situació actual de confinament, tots els infants han de quedar-se a casa i són els pares els responsables de continuar amb l’educació i aprenentatge dels nens. M’agradaria saber, per part del centre, quines rutines, materials i eines s’estan proposant per intentar continuar la feina que es feia fins ara a les escoles. Abans hi havia suport de llibres, fitxes i deures, que en la situació actual podien servir de guia per continuar ara a casa… Amb la nova tendència de projectes, racons, espirals, on no s’utilitzen llibres, com ho esteu plantejant? Sóc conscient és una situació única que fins ara no havia passat, però veient que el confinament pot durar 2 mesos, em sembla interessant saber les propostes de l’escola i com està enfocant la situació.

Seguint directrius del Departament d’Educació i el del Consorci d’Educació de Barcelona respecte a les feines i deures a l’alumnat, durant aquest dies de confinament, no es pot avançar en continguts que desprès siguin avaluables, atès que s’ha interromput l’activitat lectiva. Nosaltres facilitem activitats a l’alumnat que està confinat a casa i que segur que el pot ajudar, però no pensant que aquestes siguin avaluables. No tothom té les mateixes oportunitats, el mateix accés a les eines i l’acompanyament de les famílies per seguir avançant.

El Departament ha posat a disposició un bon nombre de materials, tant per l’alumnat com el professorat que elabora diverses propostes i les fa arribar a les famílies mitjançant la web del centre, el bloc de les classes, el correu electrònic, el whatsapps de pares/mares o a través del drive ( els alumnes de cicle mitjà i superior l’utilitzen regularment al llarg del curs.)

Aquestes propostes son totalment voluntàries i molt variades. Per exemple proposem diversos reptes al alumnes que poden o no penjar al drive o enviar al correu electrònic del cicle, aquests reptes poden ser des de un dibuix a un repte matemàtic, una endevinalla o una pregunta de valors.

Per nosaltres és molt important el benestar emocional de l’infant i durant aquests dies tan complicats els hi hem fet arribar diversos vídeos on els mestres de l’escola els animen perquè al final TOT ANIRÀ BÉ

2 comentaris

    1. Escola Poblenou

      Bon dia,
      Respecte a la publicació de ‘oferta de places, no ho podem fer fins que no ens ho indiqui el departament. Actualment, amb les dades del dia 12 de març, teníem prevists oferir una vacant ordinària per 3r de primària.

      Salutacions.